Tuesday, September 14, 2021

Dewan kosong ketika Anwar berucap timbulkan persoalan

 

Sebahagian besar kerusi blok kerajaan menempatkan menteri dan timbalan menteri kosong ketika Anwar berucap, hari ini. - Foto FB Syed Saddiq

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Abdul Rahman mempersoalkan kehadiran menteri dan timbalan menteri pada sesi perbahasan di Dewan Rakyat, hari ini.

Beliau berkata, sebahagian besar kerusi blok kerajaan terutama yang menempatkan menteri dan timbalan menteri didapati kosong ketika Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim membahaskan usul menjunjung kasih Titah Dirajanya hari ini.

"Ketika Anwar berucap, dewan kosong. Mana menteri dan timbalan menteri?

"Ini masa terbaik untuk berbahas mencari jalan penyelesaian bersama untuk rakyat. Kami dibayar gaji yang mewah untuk hadir ke Parlimen, bukan ponteng," ciapnya di Twitter beliau hari ini.

Ketika perbahasan Anwar sedang berlangsung petang tadi juga, Syed Saddiq bangun meminta celahan daripada Ahli Parlimen Port Dickson itu untuk menegur menteri dan timbalan menteri yang tidak berada di dewan.

Kemudian, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna yang juga Ahli Parlimen Kapit, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi pantas mencelah sambil memaklumkan beliau mendengar perbahasan dibuat Anwar.

Hari ini adalah hari kedua sidang Dewan Rakyat dengan perbahasan lebih bertumpu kepada usul menjunjung kasih Titah Diraja.

Turut menzahirkan kekecewaannya ekoran ketidakhadiran menteri dan timbalan menteri adalah M Karupaiya (PH-Padang Serai).

"Banyak kerusi kosong. Sekurang-kurangnya 10 peratus daripada mereka harus hadir. Kita ada Kabinet besar. Kami berdebat tetapi hanya kerusi yang mendengar," katanya ketika bangun mencelah. (BH)

3 comments:

Anonymous said...

Tun Mahathir dan team PejWang masa Bang Non berceloteh depa suma ada ka..!?

Anonymous said...

Betui sangat ke ucapan abam. Ramai tahu banyak kelentong dari benar. Tak keruan sejak 20 tahun yg lalu. Bawak bawak ganti ngan org lain. Pn pun dah berganti ketua, ph masih lagi dgn konsep recycle. Retorik dan persepsi berterusan.

Unknown said...

Menteri meluat nak dengar sebab bang Non kaki auta,kaki kelentong

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails