Wednesday, February 17, 2021

RM4.79 bilion untuk petani dan penternak

 

SELAIN dari petani dan nelayan, saya juga telah melawat dua penternak muda di Sabak Bernam semasa sesi Tinjau MOF. Seorang daripada mereka adalah penternak lembu dan seorang lagi merupakan penternak kambing biri-biri.

Rasfanjani Mashugi, 33, bermula pada 2009 dengan 15 ekor lembu dan kini menternak hampir 300 ekor lembu. Selain dari ingin mengembangkan perniagaan ke negeri lain, beliau juga menanam hasrat menambah jumlah ternakan di tanah beliau berkeluasan 5 ekar untuk mengeksport daging lembu ke luar negara.

Bagi Zul Ashrafe Abd Ghani, 36, penternak kambing biri-biri, beliau bercita-cita untuk mengembangkan perniagaan sambil membuka peluang kepada anak muda dan golongan berpendapatan rendah menceburi bidang ini. Kini beliau telah membina sebuah bangunan untuk dijadikan sebuah pusat latihan untuk mereka yang ingin memulakan ternakan biri-biri sendiri. Antara penggalak kepada kemajuan Zul Ashrafe dalam bidang ini adalah penerimaan geran Agroprenuer Muda sebanyak RM20,000 pada 2015.

Di bawah Belanjawan 2021, Kementerian Pertanian dan Industri Makanan telah diperuntukkan sejumlah RM4.79 bilion untuk memperkasa sektor pertanian dan penternakan serta memperkukuh keselamatan makanan negara. Bagi sektor penternakan, kerajaan telah memperuntukkan RM100 juta khusus untuk projek pertanian dan penternakan berimpak dan bernilai tinggi bagi meningkatkan pengeluaran agromakanan negara. 

Besides visiting fishermen and farmers in Sabak Bernam, I also visited 2 young cattle and sheep breeders during my #TinjauMOF session.

Rasfanjani Mashugi, 33, is a cattle breeder who started in 2009 with just 15 cows and now has nearly 300. He hopes to not just expand his business to other states, but also to increase the livestock on his 5 acre farm and export them internationally.

Zul Ashrafe Abd Ghani, 36, a sheep breeder, also aspires to expand his farm as well as to train the youth and low-income group to enter the business. He is currently building a training centre for those who would like to start breeding sheep. Among the catalysts for his success was the RM20,000 Agropreneur Muda Grant in 2015.

Under Budget 2021, Ministry of Agriculture and Food Industries has allocated RM4.79 billion to empower agriculture and livestock sectors, as well as strengthen our nation’s food security. For the livestock sector, the Government has specifically allocated RM100 million for high value impact agriculture and livestock projects to increase agrofood production.

YB SENATOR DATO’ SRI TENGKU ZAFRUL TENGKU ABDUL AZIZ
Menteri Kewangan Malaysia – HARAKAHDAILY 17/2/2021

9 comments:

Anonymous said...

Ini semua salah DAP

Toyo Tire Corp is closing down its production at its wholly-owned Malaysian tire manufacturing subsidiary Silverstone Bhd in Perak by June 2021.
Subsequently, it also intends to dissolve the subsidiary once the necessary preparations have been completed.
In a statement today, the Japanese tires manufacturer said considering its operating environment, the position of the plant in the group’s global strategy and its production capacity from an all-round perspective showed the conclusion for the plant closure is unavoidable.
“The Toyo Group also operates another manufacturing subsidiary in Malaysia, Toyo Tire Malaysia Sdn Bhd (TTM), which produces Toyo Tires brand tires.
“TTM functions as a global hub, supplying tires not only to Southeast Asia, but also to other global markets including North America, Europe, and Japan.
“Production of certain Silverstone brand products previously manufactured at SSM (Silverstone plant) will be transferred to TTM, and production and supply will continue,” it said.
Toyo said in accordance with the resolution to cease production at and dissolve Silverstone, the company has booked an extraordinary loss totaling 6,270 million yen, in its consolidated financial results for the fiscal year ended December 31, 2020.
This consists of an impairment loss of 5,110 million yen and a loss on liquidation of subsidiaries and affiliates of 1,159 million yen

Anonymous said...

Salah dap besar. Inject faham komunis.

Anonymous said...

PAS munafik!

Anonymous said...

PAN yg betul

Anonymous said...

Pemimpin korup dah berzaman benda ni berlaku sejak UMNO lagi hahahaa

Pelakon Zul Yahya berkata dia pernah bergelumang dengan baby sugar ketika bekerja sebagai pelayan bar suatu ketika dulu.
Berasa dia tidak lagi boleh terus mengunci mulutnya, Zul Yahya tampil berkongsi pengalaman menelusuri ‘lorong gelap’ bersama baby sugar dan kini dia bersuara atas dasar keprihatinannya terhadap golongan itu.
Kata pelakon itu, dia mahu menceritakan pengalaman itu sebagai menunaikan tanggungjawabnya terhadap agama selain menggesa rakyat negara ini menghalang kemungkaran yang berlaku dalam kalangan orang Islam.
“Amat menakutkan sekarang sebab dah banyak anak gadis yang terjebak menjadi baby sugar dalam kalangan siswi khususnya.

“Benda dah lama berlaku tapi hari ni makin teruk. Dan kita takut, tutup mulut tapi sampai bila? Bukan masanya untuk kita zip mulut, sembunyikan dan biarkan kemungkaran terselindung kerana bacul.
“Wahai orang ada jawatan dan berkedudukan, berapa ramai anak kampung masuk belajar di universiti tapi esok rosak dengan maksiat? Siapa galakkan?” katanya.
Menurut Zul, gejala baby sugar atau sugar baby ini sering dikaitkan dengan penuntut universiti beragama Islam yang mementingkan hal-hal duniawi.
“Baby sugar ni dalam bahasa kasar tanak, sebut tapi dalam bahasa halusnya orang panggil anak gula atau call girl. Senang, saya cakap pelacuran. Bangsa Melayu, agama Islam.

“Ditambah dengan zaman gajet dan manusia hari ni pentingkan hal duniawi yang berlebihan namun siapa yang jadi pembeli? Siapa galakkan? Tu yang buatkan gejala ini semakin berkembang,” katanya.

Menceritakan kisahnya, pelakon terkenal era 1990-an itu mendedahkan, sebelum menceburkan diri dalam bidang seni dia pernah menjadi pelayan bar (bar tender) di kelab-kelab malam.
Dan dari situlah kata Zul dia bergelumang dengan kehidupannya bersama sugar baby.
“Wallahi, dulu saya hidup dalam zaman gelap. Alhamdulillah Allah SWT tak matikan saya dalam gelap. Bukan saya nak buka aib, masa tu saya tak fikirkan agama, tak fikir padang Mahsyar, kerja hanya untuk keperluan hidup.

“Saya pernah duduk dengan call girl, pernah bersembang dengan mereka, pernah bersama mereka dan pernah hidup dengan mereka,” katanya.
Pada masa sama, Zul, 47, juga mendedahkan sikap “munafik” segelintir pihak yang sepatutnya mencegah gejala tersebut namun sebaliknya mereka sendiri melakukan kemungkaran.
“Tu sebab saya tak hormat pada ahli politik, tak hormat pada VIP. Saya tengok berlaku depan mata. Saya bukan nak salahkan satu jabatan atau satu kementerian.
“Tapi ni melibatkan GRO. Sewaktu saya kerja kelab malam di Jalan Raja Chulan, sepatutnya orang yang datang tu cegah maksiat dan kemungkaran, tapi dia boleh pula jadi tetamu dan berkaraoke dengan GRO tu,” katanya.

Kata Zul lagi, sememangnya negara ini banyak mendirikan masjid, namun usaha menghidupkan agama di sekelilingnya masih belum mencukupi.
Justeru, katanya kebejatan yang berlaku sekarang ibarat petunjuk dari Allah untuk orang ramai agar tidak membiarkan semakin ramai anak gadis terus hidup dalam maksiat.
“Kenapa Allah susahkan kita untuk datang dan mengimarahkan masjid? Berapa banyak majid dalam Malaysia macam cendawan tumbuh. Namun ia hanya bangunan, tak hidup agama dan dakwah di sekelilingnya,” katanya.-MK

Anonymous said...

Tahniah Zul anda mampu Bersuara

Anonymous said...

Sokong dap adalah munafiq terbesar.

Unknown said...

Sapa pulak kata salah DAP? Memandai je kau kata kununnya PN kata salah DAP... Ke kau ni sewel

Unknown said...

Yalah, kau dan kumpulan kau orang soleh, waraq, zuhud... Contohnya atuk lim zuhud, ct kacim solehah, tomy pun zuhud, tonny pua pun zuhud, kolid samat pun waraq....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails