Friday, February 19, 2021

Gerakan 'Kereta Rosak' di Myanmar, Konflik di Chad &Ayam kokok Sangat Panjang.

 

1. Gerakan 'Kereta Rosak' Memprotes Rampasan Kuasa di Myanmar Dimulakan

Memprotes rampasan kuasa tentera di Myanmar, orang-orang mengisytiharkan "hari penutupan jalan" dan memulakan gerakan "kereta rosak" dengan membiarkan kenderaan mereka di jalan utama dengan kap mesin terbuka.

Setelah tentera Myanmar, yang mengambil alih pentadbiran, membenarkan akses internet, gerakan "kereta rosak" dimulakan di media sosial.

Ribuan orang di Yangon, bandar terpadat di negara ini, meninggalkan kereta mereka dengan kap mesin terbuka di jalan utama dan menutup jalan raya untuk lalu lintas.

Dianggarkan bahawa tujuan demonstrasi itu adalah untuk mengelakkan pasukan keselamatan dan penjawat awam pergi bekerja.

Sebaliknya, aktivis Maung Saung Kha menyatakan bahawa para penunjuk perasaan yang ingin pergi ke pusat bandar dari jalan yang tertutup juga terjejas, dan menuntut agar gerakan "kereta yang rosak" dihentikan agar para demonstran mencapai tindakan untuk diadakan di kawasan Sule.

Pertunjukan yang dirancang untuk diadakan di kawasan Sule dijangka akan berlangsung dengan penyertaan yang paling besar.

Tentera Myanmar merampas pemerintahan pada 1 Februari, setelah kumpulan politik yang berdekatan dengannya membuat tuduhan penipuan dalam pilihan raya 8 November 2020 dan ketegangan yang semakin meningkat di negara itu.

Walaupun tentera mengisytiharkan keadaan darurat selama setahun, banyak pegawai dan pemimpin parti pemerintah ditahan, terutama Suu Kyi, pemimpin de facto negara itu.

2. Konflik di Chad, 35 Orang Kehilangan Nyawa

35 orang kehilangan nyawa dalam pertempuran antara gembala nomad dan petani di selatan negara Afrika Tengah Chad kerana masalah padang rumput.

Pegawai Daerah Salamat Mara Maad melaporkan bahawa pertembungan antara kedua-dua pihak mengakibatkan kematian 35 orang, termasuk seorang tentera.

Dengan menyatakan bahawa pertempuran bermula pada 15 Februari, Maad mengatakan bahawa pasukan keselamatan telah dihantar ke wilayah tersebut untuk memastikan ketenteraman.

Pada bulan November, 22 orang mati dalam konflik serupa di wilayah Kabbia di selatan negara itu.

Selama bertahun-tahun, pertempuran berlaku antara petani dan gembala nomad di selatan Chad dengan alasan bahawa masalah padang rumput dan kawanan merosakkan ladang.

3. Ayam Jantan Denizli, Terkenal kerana Ia Berkokok Sangat Panjang, Pengsan Semasa Bertugas


2 hours ago — Ayam Jantan Denizli, Terkenal kerana Ia Berkokok Sangat Panjang, Pengsan Semasa Bertugas. Haber Giriş: 18 Şubat 2021 Perşembe 23:32.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails