Monday, February 15, 2021

Turki: Pistol, Pendidikan Tinggi &Eksport Hazelnut.

 

1. Hadiah Besar Kedua dari AS untuk Senjata Turki SAR 9

Pistol Turki SAR 9 menerima hadiah utama kedua dari Amerika Syarikat.

Versi baru pistol SAR 9 yang dikembangkan oleh Sarsılmaz Incorporated Company (Inc) sesuai dengan keperluan pasukan keselamatan dan tentera Turki, ia dianugerahkan "Readers 'Choice Gold Award" dalam kategori pistol majalah AS Tactical Retailer.

Menurut kenyataan Sarsılmaz Inc, dalam ruang lingkup projek yang dijalankan oleh Presiden Industri Pertahanan, SAR 9, "Pistol Asli dan Domestik" Turki yang dipilih dan yang menyelesaikan semua ujiannya dengan pemenang yang jelas Angkatan Bersenjata dan Direktorat Jeneral Keselamatan, mendapat hadiah kedua terbesar dari Amerika Syarikat.

SAR 9, yang menerima "Readers Choice Gold Award", diikuti oleh Sig Sauer dengan pingat perak dan Glock dengan pingat gangsa.

Versi SAR 9, SAR 9X, memenangi anugerah "Best Gun of the Year 2020" dalam "Editors 'Choice Award" yang dianjurkan oleh majalah On Target, salah satu majalah senjata api yang paling banyak dibaca di AS, pada bulan Januari.

Salah satu ujian SAR 9 yang paling berjaya adalah menyelesaikan ujian penembakan 50 ribu dengan pistol yang sama tanpa kesalahan.

Selain ketahanannya, kelembutan, keunggulan dalam sasaran dan kejayaannya dalam keadaan iklim yang sukar adalah antara faktor penting dalam menjadikan SAR 9 sebagai pistol terbaik.


2. Erdoğan: ''Sistem Pendidikan Tinggi Turki Telah Mencapai Tahap yang Lebih Maju''

Presiden Turki Recep Tayyip Erdoğan menyatakan bahawa sistem pendidikan tinggi Turki telah mencapai tahap maju berkat pelaburan yang mereka lakukan dalam infrastruktur dan sumber daya manusia.

Presiden Erdoğan bercakap pada program perasmian bangunan tambahan Fakulti Kejuruteraan dan Senibina Universiti Recep Tayyip Erdoğan dan bangunan tambahan Fakulti Pendidikan Çayeli di Rize.

"Berkat pelaburan kami dalam infrastruktur dan sumber daya manusia, sistem pendidikan tinggi Turki telah mencapai tahap yang lebih maju. Jumlah staf akademik kami telah meningkat dari 70 ribu menjadi 180 ribu. Dari segi jumlah pelajar, kami menduduki tempat pertama dalam akses ke universiti di Eropah." Katanya.

"Insya Allah, Turki akan sampai ke destinasi yang akan menjadi 10 ekonomi terbesar di dunia pada (ulang tahun ke-100 republik) tahun 2023. Keyakinan dan mengambil tindakan adalah separuh daripada kejayaan. Dalam 18 tahun, kami telah melakukan banyak kejayaan ke negara kami. " Kata Presiden Erdoğan.

"Dalam periode mendatang, kami akan menempatkan semua bidang ini, dari keluarga hingga pendidikan dan latihan, dari budaya hingga seni, ke prioritas utama kami." Tambahnya.


3. Bandar Trabzon di Turki Mengeksport Hazelnut ke 52 Negara


Eksport hazelnut dilakukan ke 52 negara dari Trabzon.
Turki, pada periode September-November telah memperoleh 81 ribu 421 tan eksport hazelnut sebagai pertukaran 557 juta 596 ribu 680 dolar.

Dalam tempoh ini, syarikat yang berpusat di Trabzon memberikan 178 juta 217 ribu 872 dolar aliran masuk mata wang asing sebagai pertukaran untuk 26 ribu 460 tan eksport hazelnut. 

Oleh itu, syarikat yang berpangkalan di Trabzon merealisasikan 32 peratus daripada jumlah eksport hazelnut dari segi pendapatan.


Pada musim eksport baru, jumlah negara yang mengeksport  hazelnut dari Trabzon mencapai 52. Sebilangan besar kacang dijual ke Itali, Jerman dan Perancis.

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails