Sunday, February 14, 2021

Apa khabar Habib Rizieq dalam tahanan? Ustaz Maheer sahabatnya meninggal..

 

Petugas Bidokkes Polda Metro Jaya tengah mengecek kondisi kesehatan pimpinan Front Pembela Islam (FPI), Habib Rizieq Shihab.

 JAKARTA - Habib Rizieq Shihab memasuki tahanan selama 2 bulan dalam kes yang didakwa beramai-ramai yang menyebabkan pelanggaran protokol kesihatan di Petamburan, Jakarta Pusat.

Telah diketahui bahawa Habib Rizieq ditahan secara rasmi sebagai suspek dalam kes orang ramai di Petamburan pada 13 Disember 2020.

Polis Nasional juga telah menyerahkan fail kes dan sedang menunggu perbicaraan. Peguam Habib Rizieq Shihab, Aziz Yanuar, menyatakan bahawa keadaan kesihatan di pusat tahanan Polis Siasatan Jenayah nampaknya tidak stabil. Penyakit yang dihidapinya kadang kala berulang.

"Masih GERD dan sesak nafas kadang berulang," kata Aziz ketika disahkan, Ahad (14/2/2021).

Tetapi secara umum, kata Aziz, Habib Rizieq dalam keadaan sihat. Memang, pelanggannya juga dalam peringkat pemulihan.

"Alhamdulillah, dia sihat dan masih pulih dari keadaan kesihatannya," jelasnya.

Dalam tahanan, Aziz mengatakan bahawa Habib Rizieq juga sibuk menyelesaikan disertasi di Universiti Sains Islam Malaysia.

Katanya, Habib Rizieq Shihab mengambil tajuk disertasi mengenai Kaedah Pemisahan antara Masalah Usuliyyah dan Furui'yyah menurut Ahlu Sunnah Wal Jama'ah.

"Ya, dia saat ini menyelesaikan disertasi dengan tema perbandingan dengan sekolah pemikiran. Disertasi ini diselesaikan sebagian sebelum dia ditangkap," katanya.

Habib Rizieq sangat sedih mengetahui bahawa Ustaz Maheer telah meninggal dunia. Ustaz Maheer At-Thuwailibi atau Soni Eranata meninggal dunia di Pusat Tahanan Siasatan Jenayah Polis, Jakarta, Isnin (8/2/2021). Habib Rizieq Shihab juga meluahkan perasaannya terhadap kematian Maheer.

"Dia sangat sedih dan berkabung, Ustaz Maheer sudah sakit parah," kata peguam Habib Rizieq, Aziz Yanuar ketika dihubungi, Selasa (9/2/2021).

Aziz mengatakan bahawa Rizieq menyesal kerana polis tidak pernah membalas permintaan Maheer untuk penangguhan.

"Penangguhan tetapi tidak diendahkan, tidak pernah dirawat sebentar, tetapi tidak lengkap, akhirnya mati," pungkasnya. (IH)

1 comment:

Anonymous said...

WASHINGTON: Donald Trump was acquitted on Saturday (Sunday in Malaysia) on charges of inciting an insurrection at the US Capitol, after a majority of Senate Republicans closed ranks and refused to punish the former president in his historic second impeachment trial.

Walaupun ramai yang MATI dalam kejadian rusuhan di Capitol Hill, tiada bukti kukuh untuk menyabitkan Trump telah menghasut!




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails