Saturday, February 20, 2021

Negara Lindungi Orang Awam, Roket PKK, M'sia Kecam..

 

1. New York Times: ''Turki Adalah Satu-satunya Negara yang Melindungi Orang Awam''

Akhbar New York Times yang berpangkalan di Amerika Syarikat (AS), menulis bahawa Turki adalah satu-satunya negara yang menyediakan peluang kepada berjuta-juta orang Syria yang terjejas penganiayaan rejim Bashar al-Assad.

Di Syria, di kem-kem pelarian di bandar Afrin dan di berhampiran bandar itu, akhbar New York Times melakukan pemerhatian, ia menyampaikan bahawa pelarian yang berlindung dari serangan Bashar al-Assad dan melarikan diri ke sempadan Turki, menunggu bantuan kemanusiaan antarabangsa.

Akhbar menerbitkan artikel pemerhatian yang luas, yang menceritakan bandar Afrin yang terdedah serangan-serangan bom organisasi pengganas pemisah YPG/PKK baru-baru ini dan kem pelarian di wilayah berhampiran sempadan bandar dengan Turki.

Artikel itu merujuk kepada Operasi Olive Branch yang dilancarkan oleh Angkatan Tentera Turki (TSK) pada 20 Januari 2018 untuk membersihkan YPG / PKK dari wilayah tersebut,

"Hari ini, orang-orang Syria yang dilindungi oleh mereka (TSK) berpuas hati kerana orang-orang Turki berada di sana, walaupun menghadapi semua kesulitan." Kata artikel itu.

Artikel yang ditulis oleh Ketua Biro Akhbar di Turki, menyatakan,

''Sementara dunia keliru untuk mengakhiri perang saudara Syria selama 10 tahun, Turki adalah satu-satunya kekuatan antarabangsa di rantau ini yang melindungi sekitar 5 juta orang awam yang terlantar dan rentan.''

''Masalah bekalan elektrik selama bertahun-tahun telah berakhir dengan menghubungkan rangkaian elektrik bandar itu dengan elektrik Turki, Talian telefon bimbit Turki dan mata wang Turki digunakan di wilayah itu, dan 500 syarikat Syria telah didaftarkan untuk perdagangan sempadan." Kata artikel itu.

Wakil Gabenor Hatay, Orhan Aktürk, yang pendapatnya juga dimuat dalam artikel itu, mengatakan;

"Tujuan kami adalah untuk lebih menormalkan kehidupan mereka. Kami memastikan sekolah dan hospital tetap terbuka sehingga orang dapat kembali ke kehidupan mereka." 

Mengenai serangan bom di bandar itu, Aktürk menyatakan bahawa mereka mendapati bahawa kenderaan yang diletupkan itu diambil dari bandar Manbij di bawah pendudukan YPG / PKK dengan trak.

Bercakap kepada surat khabar, ahli majlis tempatan, Said Suleiman, menyatakan bahawa selain bantuan dari Turki, mereka memerlukan bantuan kemanusiaan antarabangsa yang lebih banyak lagi,

"Namun, Turki adalah satu-satunya negara yang menawarkan peluang untuk beratus-ratus juta." Katanya.


2. Serangan Roket PKK di Syria, Ramai Awam Cedera Termasuk Kanak-kanak


Di Syria, 10 orang awam, 6 daripadanya kanak-kanak, cedera dalam serangan roket yang dianjurkan oleh organisasi pengganas pemisah YPG / PKK, yang meneruskan pendudukannya di daerah Tell Rifaat.

Pengganas YPG / PKK, terus menganjurkan serangan ke pusat bandar Afrin dari Tell Rifaat, yang harus dikosongkan sesuai dengan perjanjian yang dicapai pada 22 Oktober 2019 antara Turki dan Rusia.

Sepuluh orang awam, 6 daripadanya kanak-kanak, cedera dalam 6 serangan roket di pusat bandar Afrin.

Serangan itu juga menyebabkan kerosakan material kerana roket menghantam rumah orang awam.

YPG / PKK, yang dikeluarkan dari Afrin dengan Operasi Olive Branch, meneruskan penjajahannya di wilayah Tell Rifaat di tenggara bandar itu.

Dengan sokongan Tentera Nasional Syria, Turki menganjurkan Operasi Olive Branch pada 20 Januari 2018 bagi menyelamatkan Afrin dari organisasi pengganas pemisah YPG/PKK, pada 18 Mac Afrin telah dibersihkan dari keganasan.


3. Malaysia Kecam Serangan PKK yang Membunuh 13 Warga Turki

Organisasi-organisasi Malaysia juga bertindak balas terhadap organisasi pengganas pemisah PKK, yang membunuh 13 warga Turki di Gara, yang terletak di wilayah Operasi Claw Eagle-2 di utara Iraq.

Presiden Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) Mohd Azmi Abdul Hamid mengutuk serangan organisasi pengganas pemisah PKK terhadap orang awam dan tentera Turki.

Mohd Azmi Abdul Hamid menekankan bahawa pembunuhan tebusan orang awam bertentangan dengan undang-undang antarabangsa, "Siasatan bebas mesti dilancarkan untuk membawa mereka yang bertanggungjawab terhadap kejadian itu ke muka pengadilan." Katanya.

Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) Muhammad Faisal Abdul Aziz mengecam pembunuhan organisasi pengganas pemisah PKK terhadap orang awam, dengan mengatakan, “Ini adalah salah satu daripada banyak kekejaman yang dilakukan oleh PKK, yang digambarkan sebagai organisasi pengganas di arena antarabangsa, terhadap orang awam Turki. Komuniti antarabangsa tidak boleh tertipu dengan retorik bahawa organisasi pengganas ini memperjuangkan rakyat Kurdi."

(IH)


1 comment:

Puaka Rimba said...

Duta. Khas ke Timur Tengah X beri apa-apa kenyataan ke?...Sah makan gaji buta...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails