Wednesday, February 17, 2021

Kenderaan Udara Turki, Iklan Penyelidikan hidrografi &Muslim Arakan..

 

1. Indonesia Puji UAV Buatan Turki

Ketua Staf Indonesia Hadi Tjahjanto memuji kenderaan udara tanpa pemandu buatan Turki (UAV) sebagai penentu kemenangan dalam konflik Azerbaijan-Armenia.

Pada Mesyuarat Kepemimpinan Tentera Nasional Indonesia (TNI) 2021, Tjahjanto menyatakan bahawa tentera Indonesia harus mulai mempertimbangkan pengembangan UAV dalam konsep perang moden.

Hadi Tjahjanto menekankan betapa pentingnya kemampuan peralatan pertahanan jenis ini selain lebih murah dan senang digunakan.

Tjahjanto menyatakan bahawa mereka perlu mengembangkan konsep operasi untuk penggunaan peralatan pertahanan tanpa pemandu dan penyatuan tentera ke dalam sistem pertempuran, dia berkata bahawa mereka memerlukan UAV dengan kemampuan Medium-Altitude Long-Endurance (MALE) untuk operasi di wilayah seperti Natuna, Poso dan Papua.

Tjahjanto menggarisbawahi bahawa kenderaan yang mereka miliki harus mempunyai kemampuan perisikan, pengawasan dan pengenalan sasaran sesuai dengan operasi tersebut.


2. Iklan NavTex Baru dari Turki

Turki, mengumumkan Navtex (pengumuman kepada pelayar) untuk TCG Çeşme Ship, oleh kerana penyelidikan hidrografi di Laut Aegean.

Navtex, diterbitkan untuk kajian yang akan dilakukan TCG Çeşme Ship antara 18 Februari dan 2 Mac.

Penyelidikan hidrografi di Laut Aegean merangkumi kajian tentang pembentukan dan penyebaran diatas dan dibawah air.

Tempoh Navtex akan tamat pada 2 Mac.


3. Bangladesh Hantar Lagi 3000 Muslim Arakan ke Pulau Bhasan Char

Bangladesh, meneruskan pemindahan Muslim Arakan ke Pulau Bhasan Char walaupun terdapat reaksi antarabangsa, terakhir ia menghantar lebih daripada 3000 pelarian Muslim Arakan ke pulau itu.

Menurut berita Dhaka Tribune, pihak berkuasa Bangladesh memaklumkan bahawa pada fasa keempat program pemindahan pelarian Muslim Arakan ke pulau itu, semalam 2010 dan hari ini 1009 umat Islam Arakan dihantar ke Pulau Bhasan Char, yang berjarak 34 kilometer dari daratan.

Dinyatakan bahawa 3 kapal milik tentera laut Bangladesh yang membawa kumpulan hari ini berangkat dari bandar pelabuhan Patenga, dan kumpulan yang dihantar semalam tiba di Pulau Bhasan Char.

Pada tahap pertama dan kedua program, yang dilaksanakan pada bulan Desember 2020, 3.446 dan pada tahap ketiga pada bulan Januari, 3.200 Muslim Arakan dihantar ke pulau itu.

(IH)

5 comments:

Anonymous said...

Atok kata belajar agama jadi jumud. Lihat turki. Atok terperap bawah tempurung dengan dunia kebendaan. Atok kaya pun bukan sebab ilmu perubatannya. Atok kaya sebab jarah khazanah tanah melayu semasa pegang jawatan pm. Atok bijak orangnya tapi tandus ilmu agama. Tak balance.

Anonymous said...

Banyaknya duit Rina Harun..

Kami terima cek pada hari Rabu dan hari Khamis hutang sudah langsai sepenuhnya.

Persoalan nya banyaknya duit Rina Harun adakah duit hutang sebanyak RM1,340,642.02 sumber duit dari mana.. menabung semasa kecil atau duit komisen fesyen peraga baju dan jubah... SPRM sila siasat.

Rina menerima Notis Kebangkrapan untuk hutang terhadap Sarl Novovision berjumlah RM1,340,642.02, setakat 17 November 2020.

Rina merupakan salah seorang pengarah syarikat Eurofine (M) Sdn Bhd, Fine Mobile Network Sdn Bhd dan Fine TV Network Sdn Bhd - yang kini telah ditutup - yang membeli beberapa program daripada syarikat itu.

Untuk pengatahuan rakyat Rina Harun ini menteri lantikan Tun Mahathir Mohammad.

Anonymous said...

Sapa kata atok bijak... atok ni orang bodoh... dia cuma bijak menipu ajer...

Orang bodoh nnpk bijak sebab menipu...

Anonymous said...

Atok doktor, kau apa?

Anonymous said...

doktor penipu...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails