Saturday, February 20, 2021

Jenguk Sikit Rasuah Di Indonesia: Tersembunyi di Solo Asabri Corruption Mega?

 


Banyak Aset Tersembunyi di Solo, Sebahagian daripada Kluster Kes Asabri Corruption Mega?

JAKARTA: Kes rasuah mega PT. Insurans Angkatan Bersenjata Indonesia (Asabri) memasuki babak baru.

Berdasarkan penyiasatan oleh Badan Pencegah Rasuah Indonesia (MAKI), kes rasuah yang diduga itu disamar sebagai pelaburan perniagaan dan banyak asetnya disembunyikan.

Perkara ini disampaikan oleh Penyelaras MAKI, Boyamin Saiman dalam siaran yang diterima, Khamis (18/2/2021).

Pada masa ini, Badan Pemeriksa Tertinggi (BPK) sedang menghitung jumlah kerugian kewangan negeri akibat rasuah di PT Asabri. Namun, sementara itu, kerugian negara dianggarkan Rp 23,73 trilion.

Sejumlah aset yang ditemui di Solo Raya juga disyaki mempunyai kaitan dengan korupsi besar dalam pengurusan kewangan dan dana pelaburan oleh Asabri.

Setelah sebelumnya menemui sejumlah aset di Kabupaten Boyolali, MAKI sekali lagi menemui aset di gugus Solo yang melebar di Jogja, Bali dan Jakarta.

Sejumlah aset ditemukan, mulai dari garasi bus, hotel, mobil, rumah, dan kantor dengan nilai total Rp 171 miliar.

"Setelah aset yang disyaki ada kaitan dengan korupsi Asabri di gugusan Boyolali, kami telah melakukan siasatan lebih lanjut di Solo dan menemui tuduhan aset dan perniagaan yang berkaitan dengan rasuah Asabri," kata Boyamin.

Dia menjelaskan bahawa mod perniagaan dan aset suspek rasuah Asabri, inisial SWJ, yang ditahan oleh AGO, disembunyikan di bawah penyamaran kerjasama pelaburan perniagaan.

Selain sejumlah aset, ada aliran dana yang diduga terkait dengan pelaburan dan deposit dengan nilai anggaran ratusan bilion rupiah untuk tujuan perniagaan antara SWJ dan SSJ, termasuk deposit dan koleksi perhiasan.

Untuk melengkapkan pelaporan kepada penyiasat AGO, pihaknya menyerahkan beberapa nombor akaun bank yang disyaki ada kaitan dengan pelaburan dan perniagaan SWJ dan SSJ.

"Kami juga telah mengemukakan saksi kepada penyiasat AGO yang dapat meminta informasi untuk dijelaskan dengan YME (setiausaha) dan EMM (pemegang tunai dan pemegang kewangan) inisial," jelasnya.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Diangkat dari Laman Web Rasmi Pejabat Mufti WP.

5 comments:

Anonymous said...

So hudud sm ruu355 apa citer???

Sapa pgg kuasa skrg???

Anonymous said...

Ratip lg

Anonymous said...

Dia ratip macam 90 juta dulu. Sengal betul.

Anonymous said...

Betul apa pas terima dana 90 juta dari najib..walaun mna cakap fitnah tuu??

https://www.google.com/amp/s/www.bharian.com.my/amp/berita/nasional/2019/02/526810/hadi-rewcastle-brown-selesai-kes-luar-mahkamah

Anonymous said...

Kalau betul dah masuk penjara macam abam.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails