Sunday, December 27, 2020

Turki Eksport kenderaan udara X pemandu. Pertahanan atau bisnes? -Ibnu Hasyim

 

ANKA adalah kenderaan udara tanpa pemandu asli (UAV). Ia adalah industri pertahanan Turki Anka yang mencapai kejayaan eksport pada tahun ke-10 penerbangan pertamanya.

Anka, yang direka oleh jurutera Industri Aeroangkasa Turki (TAI) dan di mana banyak subkontraktor tempatan mengambil bahagian, pemasangan dan pengeluarannya selesai, ia dikeluarkan dari hangar pada 16 Julai 2010 dan enjinnya dihidupkan.

Melakukan penerbangan pertama pada 30 Disember 2010, Anka telah terus dikembangkan dengan tujuan untuk menjadi sistem operasi terbaik di dunia dalam kategorinya.

Salah satu tahap yang paling penting dalam proses pengembangan adalah memperoleh kemampuan kawalan dari satelit.

Sistem kaliber udara Anka UAV dengan ketinggian sederhana, disediakan sebagai UAV Turki dengan kemampuan satelit.

Dengan kemampuan kawalan satelitnya, Anka-S, yang dapat melakukan penerbangan dan navigasi autonomi pada siang dan malam, di luar garis penglihatan, digunakan dengan berkesan dalam operasi keselamatan sempadan dan kontra-keganasan.

TAI mencapai kejayaan eksport pertama dengan menjual platform Anka-S ke Tunisia pada ulang tahun ke-10 penerbangan pertama Anka.

Syarikat ini meneruskan usaha menjual Anka ke negara lain.

TAI telah menghantar 25 Anka kepada pasukan keselamatan setakat ini dan telah mencapai 75 ribu jam penerbangan operasi.

Anka dapat digunakan dalam semua eksplorasi udara, sasaran pengesanan / pengenalpastian dan perisikan dengan muatan teknologi tinggi.

Anka, yang membuktikan dirinya dalam keadaan pertempuran yang sukar dengan percampuran yang sengit, juga menyokong kajian mengenai bencana alam seperti kebakaran dan gempa bumi.

Tahap lain dalam proses pengembangan Anka adalah integrasi motor domestik.

Setelah memperoleh enjin domestik dengan PD-170, Anka berjaya melakukan penerbangan dengan enjin barunya.

TAI juga mengembangkan Aksungur, yang memiliki daya dukung muatan yang tinggi dalam jangka waktu 17 bulan yang singkat, menggunakan platform Anka.

Setelah membuat catatan penerbangan dengan tetap di udara selama 49 jam, Aksungur siap untuk misi intelijen, pengawasan, pengintaian dan serangan.

Maka, jelaslah kini bahawa Turki telah menggunakan 'ekonomi politik industri pertahanan' sebagai tumpuan. 

Lihat pandangan saya sebelum ini.. Rahsia apa di sebalik hubungan AS-Turki? -Ibnu H...


Kesimpulan:

Fenomena yang dipanggil pertahanan sebenarnya adalah proses persenjataan yang bertujuan untuk meningkatkan kekuatan ketenteraan. Adakah negara umat Islam seperti Malaysia tidak mahu seperti itu? Tidak mahu mengembangkan kekuatan sendiri, walaupun perkara yang sekecil-kecilnya terpaksa bergantung keluar? Apa lagi untuk mengeksport..

Ibnu Hasyim


IHtv
IHtv
10 subscribers

11 comments:

Anonymous said...

Mai saya nak cerita dlm tahun 50 puluhan. Bangsa yahudi di Amerika hanya 3 peratus saja.Tapi di universiti di Amerika 50 peratus yg buat PhD ada lah bangsa yahudi.Di mit columbia dan lain universit terkenal banyak mereka jadi prof. Banyak juga pi ke isreal jadi prof kat technion. Dalam tahun puluhan industri militari isreal berkembang spt ial.Orang turki pi belajar kat amerika dan isreal. Mereka belajar dgn amerika sebagai negara nato orang turki ada keistimewaan utk mendapat teknoloji tinggi.Dalam 70 puluhan saya ada penuntut PHd di amerika dan tak ada masaalah maklumat dlm roket missile radar dlm lain teknoliji tinggi.Selepas 911 semua berubah. No more excess to negara islam.orang iran sebelum 79 masih kerkawan dgn barat masih lagi bolih terima teknoliji transfer.sebelum 911 masih lagi terima document secara penuh. Skg semua kena censor atau redacted.ditutup dgn dawat hitam olih dod. So negara islam sudah terlambat.Dlm 70 saya bersama sa orang kawan dari somalia di ketawa bila kita buat kajian dlm senjata emp dan oth radar.apa buat bila bilik nanti. Btw kawan dari somalia tak balik. Kawan dari jepun belajar
Oled tv.Moral of the story is negara islam tak pandang ke hadapan 50 tahun tentang teknoloji tinggi.Selepas ww2 Amerika dan Rusia
Berpandapat utk maju dlm tiga rejim senjata...
MAR. Missile(roket) Atomic dan Radar.

Anonymous said...

Satu pandangan yg baik. Mungkin turki jadi perintis. Negara Islam boleh ambik turki sebagai contoh untuk perubahan. Kisah silam jadi pendorong untuk perubahan. Quran penuh dengan teknologi. Revolusi industri bermula dari tamdun islam.

Anonymous said...

Sumber Panas dari Kelantan:

Beberapa orang (5 orang) ADUN Kelantan mungkin akan menyertai Parti Amanah Negara.
Desas desus gerombolan PAS masuk Amanah dikatakan dikepalai oleh ADUN Jelawat, Cikgu Aziz.
Mereka memohon maaf dan telah sedar atas tipu muslihat PAS untuk berkuasa.

Anonymous said...

Ini badi bang non juga ker, ada nombor jer. Agong pun kena game dengan bang non.

Anonymous said...

Sudah2 lah....

Anonymous said...

Dlm regim senjata antarabangsa ada itar. International Traffic in Arm Regulation. Setiap benda yg ada dual purpose di letak dlm munition list. Pelepasan ikut taraf.
1. Five eyes nation 2.members of nato 3.non nato members but friendly 4.non friendly nations. Turki dlm 2. Kebanyakan negara islam dlm 3 atau 4.
Walau pun turki ingin jual teknologi alat2 ke negara islam mereka misti lihat komponent walau pun satu skeru ada dlm munition list mereka dapat expot tanpa kelulusan itar.Utk navigai uav atau missile atau satelit perlu star tracker dan gyro. Hanya berapa negara yg buat secara komersil. Tak ada approval tak bolih expot.nak cari senjata yg itar free sangat susah.Itu sebab turki terpaksa buat engin sendiri. Optical sensor dari isreal dan kanada perlu kelulusan. Turki ada teknologi dan kepakaran tapi perlu manufacturing yg feasibil dan economik. Cina ada manufacturing facilities and economic of scale. Dlm 50 tahun teknoloji angkasa setaraf barat kerana pengasas nya belajar di caltech us. Itu zaman dulu. Sekarang kena grow your own timber. Buat sendiri dari a to z. Mampu ka negara islam buat. Ini tak mustahil jika parkistan ada senjata atom. Iran mesir turki ada misil. Semua nya perlu perancangan dlm kepakaran,fasiliti perbuatan, r&d peruntukan dan visi.

Anonymous said...

Sudah2 lah...

Anonymous said...


Ibnu,

MH370 dgn 233 penumpang nya tu ko tolong tanya Truky kat mana ek?

KEPALABAPAKKAU najbutoh kata kat indian ocean

Unknown said...

Astaghfirullahalazim .. Hobi hang mmg mencarut dan maki orang ke? Hang tak takut ke

Anonymous said...


Tuan Ibrahim ngaku ada 3 tuhan tu ko tak tanya ka? Gugor iman lebih hina dari maki dan carot la dol

Unknown said...

He. He. Bila masa dia cakap? Ceh bukan setakat maki hamun, menfitnah pun hang berani...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails