Monday, October 19, 2020

Azerbaijan Lwn Armenia, &Kelaparan Di Somalia.

 

1. Azerbaijan Tembak Jatuh UAV dan Pesawat Tempur Su-25 Milik Armenia

Tentera Azerbaijan menembak jatuh sebuah kenderaan udara tanpa pemandu (UAV) milik Armenia.

Dalam kenyataan yang dibuat oleh Kementerian Pertahanan Azerbaijan, dinyatakan bahwa UAV milik Armenia, yang terbang di atas posisi Azerbaijan ke arah provinsi Tovuz, ditembak jatuh dan dimusnahkan.

Menurut kenyataan lain yang dibuat oleh Kementerian, pesawat tempur Su-25 milik Armenia ditembak jatuh oleh sistem pertahanan udara Azerbaijan sekitar jam 11.11 waktu tempatan hari ini.

Dinyatakan bahawa pesawat itu sedang bersedia untuk menyerang tentera Azerbaijan.

Sumber-sumber di rantau itu menyatakan bahawa jet tempur itu ditembak jatuh di sumbu Jabrayil di bahagian selatan Nagorno-Karabakh.

2. Akhbar AS Mengabaikan Serangan Armenia terhadap Azerbaijan

Media, yang digambarkan sebagai "akhbar arus perdana" di Amerika Syarikat (AS), tidak membuat berita utama mengenai kematian banyak orang awam, termasuk kanak-kanak, dalam serangan peluru berpandu balistik yang dilakukan oleh Armenia terhadap Ganja malam tadi.

Lembaga media seperti New York Times, Wall Street Journal dan CNN tidak menyertakan berita mengenai serangan itu di laman utama dan halaman dunia mereka.

Sebaliknya, Washington Post hanya berkongsi berita agensi berita Associated Press (AP) mengenai serangan itu di bahagian "Berita Eropah".

AP dan Reuters melaporkan mengenai "Armenia dan Azerbaijan saling menuduh".

Sementara itu, AP, salah satu agensi berita penting negara, menahan diri daripada langsung menyalahkan Armenia dalam berita mengenai serangan itu.

"Azerbaijan menuduh Armenia memukul kota kedua terbesarnya dengan peluru berpandu balistik," kata AP dalam kalimat pengantar laporannya mengenai perkara itu. 

Dalam berita, sebelum pernyataan pihak Azerbaijan, pernyataan bahwa Kementerian Pertahanan Armenia membantah serangan itu tidak luput dari perhatian.

Reuters, sebaliknya, menggunakan tajuk "Azerbaijan dan Armenia saling menuduh satu sama lain melakukan pelanggaran gencatan senjata dan pengeboman".

Tentera Azerbaijan melancarkan serangan balas pada 27 September, setelah tentera Armenia melepaskan tembakan ke penempatan orang awam.

Setelah kehilangan kedudukannya, tentera Armenia meneruskan serangan ke penempatan orang awam Azerbaijan dengan meriam dan peluru berpandu.

Armenia dan Azerbaijan telah memutuskan "gencatan senjata" kemanusiaan dalam rundingan yang diadakan di Moscow, berkuat kuasa dari pukul 12:00 pada 10 Oktober, untuk pertukaran pengebumian dan tahanan di Nagorno-Karabakh.

Pengebumian Orang Awam yang Dibunuh oleh Armenia di Bandar Ganja Azerbaijan

Akibat tentera Armenia menyerang kota Ganja, Azerbaijan dengan peluru berpandu dalam masa 24 jam setelah gencatan senjata, 10 orang mati dan 35 orang cedera.

Pada 15 Oktober, dalam serangan terhadap orang awam yang pergi ke tanah perkuburan untuk upacara pengebumian di bandar Terter, 4 orang mati dan 4 orang cedera.

Serangan lain dilakukan dengan peluru berpandu pada waktu malam, menghubungkan Ganja dengan hari Jumaat dan Sabtu, 13 orang awam kehilangan nyawa mereka, dan lebih dari 50 orang awam cedera dan dikeluarkan dari bawah runtuhan.

3. Azerbaijan: ''Roket yang Jatuh di Iran Dilancarkan oleh Tentera Armenia''

Azerbaijan mengumumkan bahawa roket yang jatuh di wilayah Iran ditembakkan oleh tentera Armenia.

Dalam kenyataan yang dibuat oleh Kementerian Luar Azerbaijan, dilaporkan bahwa tentera Azerbaijan meneruskan operasi untuk menyelamatkan wilayahnya, dan pasukan Armenia yang mundur menembakkan roket ke Iran untuk tujuan provokasi.

"Tindakan musuh tersembunyi ini membuat kami marah dan kami juga merasakan kebimbangan saudara kami rakyat Iran." Kata Kementrian.

Kenyataan itu mengingatkan bahawa Iran, sebuah negara yang ramah dan bersaudara dengan Azerbaijan, mengutuk dasar Armenia yang agresif dan menyokong keutuhan wilayah Azerbaijan,

"Hari ini, kami merasakan solidariti saudara kami rakyat Iran dan kami menghargai sokongan yang dinyatakan secara rasmi oleh kerajaan Iran." Tambah Kementrian.

Disebabkan oleh konflik yang berterusan di Nagorno-Karabakh, 10 roket jatuh di dua kampung di daerah Hüdaferin Iran, sebuah rumah yang dilanda roket musnah dan seorang cedera.

Iran memberi amaran kepada pihak-pihak agar keadaan yang sama tidak terulang

4. AS Mengusir Pelarian Venezuela


Telah didakwa bahawa di Amerika Syarikat (AS), pemerintahan Presiden Donald Trump secara haram mengusir ratusan pelarian Venezuela antara Januari dan Mac.

Senator Bob Menendez, anggota Jawatankuasa Hubungan Luar Senat AS, mengumumkan bahawa antara Januari dan Mac, sebilangan besar pelarian Venezuela dipulangkan, tanpa sebarang alasan, dengan penerbangan rahsia ke Trinidad Tobago, menurut maklumat Jabatan Negara.

Senator Menendez menunjukkan bahawa pengusiran pelarian, yang secara hukum diharuskan diberi "status perlindungan sementara", dilakukan melanggar kedua undang-undang suaka dan larangan penerbangan ke Venezuela pada akhir 2019,  dia meminta kementerian Luar Negeri, Pengangkutan dan Keselamatan Dalam Negeri untuk menjelaskan kejadian itu.

Pentadbiran Trump sebelum ini dituduh mengusir ribuan pelarian Mexico secara haram.

Menurut undang-undang Amerika Syarikat, pengusiran pencari suaka di negara ini hanya dapat dilakukan dengan perintah mahkamah.

5. 2.1 Juta Penduduk Somalia akan Menghadapi Kelaparan Teruk

Sekiranya sehingga akhir tahun bantuan kecemasan tidak dihantar, 2.1 juta penduduk Somalia akan menghadapi kelaparan teruk.

Menurut laporan yang diterbitkan oleh Pertubuhan Makanan dan Pertanian (FAO) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) , menyatakan bahawa 2.1 juta orang dapat menghadapi kelaparan yang teruk pada akhir tahun ini, walaupun terdapat peningkatan dalam keselamatan makanan dan pemakanan di Somalia.

Adam Abdelmoula, Timbalan Wakil Khas Setiausaha Agung PBB, yang pandangannya termasuk dalam laporan, menyatakan bahawa "Tiga ancaman" dari "banjir, jenis baru coronavirus baru (Covid-19) dan belalang" yang dihadapi Somalia sejak April telah dielakkan dengan bantuan kemanusiaan yang berterusan dan luas, tetapi tinjauan hujan pada sisa tahun ini dan separuh pertama tahun depan,  berpotensi untuk meletakkan negara di bawah ancaman kelaparan.

Menteri Pertanian dan Pengairan Somalia Said Hussein menunjukkan bahawa belalang baru adalah ancaman terbesar terhadap keselamatan makanan.

Dalam laporan itu, yang menyatakan bahawa mungkin ada lebih banyak gerakan migrasi di Somalia, di mana 2.6 juta orang terlantar terjadi, jika terjadi musim kemarau, ditunjukkan bahwa 850 ribu anak di negara ini menghadapi kekurangan zat makanan.

(IH)

3 comments:

Anonymous said...

Wahai si buta pekak, ketahuilah..........

Dari Anas bin Malik ra, sabda beliau SAW, “Dajjal akan keluar dari kota Yahudi Isfahan (Khurasan, IRAN) bersama 70,000 penduduk Isfahan,” (Fath al-Rabbani Tartib Musnad Ahmad. Ibn Hajar berkata: “Shahih”).

Nabi bersabda “Dajjal akan diikuti oleh 70.000 yahudi dari kota Isfahan, mereka memakai Al-Tayalisah,” (HR. Muslim).

***************************
Azerbaijan tu Syiah, Iran pon Syiah
PM Azerbaijan berpelok dengan PM Israel Benjamin Netanyahu. President Iran pon juga sama.
Iran ada serang Israel? TAK PERNAH! Saudi ada tolong damaikan Syria?
Dubai ada tolong bantu Saomalia?

Ooooooooooo Iiiiiiiiiiii Cccccccccccc jer la..........

Duta Khas Ke Timur Tengah makan GAJI BUTAAAAAA..........HAMpasssssssssss!!!!!!

Anonymous said...

Menerusi video berdurasi 12 saat yang didedahkan portal Berita Perak, rakaman menunjukkan Safarizal ditumbuk seorang Wanita di hadapan pintu Dewan sebelum kekecohan berlaku.

Portal berkenaan melaporkan, individu yang mengasari Safarizal merupakan Naib Ketua AWAN Teluk Intan, Zulaiha Mohd Azam.

Video yang diperlahankan pergerakannnya itu juga menunjukkan Safarizal secara spontan telah mengangkat tangan bagi menepis tumbukan yang dibuat ke atasnya bagi mempertahankan diri.

Anonymous said...

Menerusi video berdurasi 12 saat yang didedahkan portal Berita Perak, rakaman menunjukkan Safarizal ditumbuk seorang Wanita di hadapan pintu Dewan sebelum kekecohan berlaku.

Portal berkenaan melaporkan, individu yang mengasari Safarizal merupakan Naib Ketua AWAN Teluk Intan, Zulaiha Mohd Azam.

Video yang diperlahankan pergerakannnya itu juga menunjukkan Safarizal secara spontan telah mengangkat tangan bagi menepis tumbukan yang dibuat ke atasnya bagi mempertahankan diri.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails