Thursday, October 22, 2020

Azerbaijan Bebaskan Pusat Bandar Zengilan.

 

1. Tentera Azerbaijan Bebaskan Pusat Bandar Zengilan dari Penjajahan

Presiden Azerbaijan Ilham Aliyev mengumumkan bahawa pusat bandar Zengilan dan 6 kampungnya serta 18 kampung Fuzuli, Jabrail dan Hocavend dibebaskan dari penjajahan.

Aliyev, yang membuat ucapan kepada rakyat, mengumumkan bahawa Dortçınar, Kurd, Yukarı Abdurrahmanlı, Kargapazar, Aşağı Veyselli dan Yukarı Aybasanlı dari wilayah Fuzuli; Sarafşa, Hasankaydı, Fuganlı, İmambağı, Taşveyselli, Aktepe dan Yar Ehmedli dari wilayah Jabrail; Desa Agcakend, Mülküdere, Taşbaşı, Güneşli dan Veng di wilayah Hocavend telah diselamatkan dari penjajahan.

Aliyev menyatakan bahawa mengubah nama kampung Hocavend Veng menjadi Çınarlı.

Menyatakan bahawa tentera Azerbaijan mula menyelamatkan tanah provinsi Zangilan, Aliyev mengatakan bahawa pusat bandar dan perkampungan Havalı, Zerneli, Memmedbeyli, Hekeri, Şerifan dan Muganlı kini berada di bawah kawalan Azerbaijan.


2. Adzan Pertama Selepas 28 Tahun Di Karabakh.

Loaded: 0%
Progress: 0%
Remaining Time -0:47

3. Tentera Azerbaijan Bebaskan 13 Lagi Kampung di Wilayah Jabrayil dari Penjajahan Armenia

 


4. Sebilangan Kenderaan Tentera Milik Armenia yang Dirampas oleh Tentera Azerbaijan




Sebilangan kenderaan tentera milik Armenia yang dirampas oleh tentera Azerbaijan dicitrakan.

Kenderaan untuk membawa kakitangan dan muatan buatan Rusia milik tentera Armenia, dibawa ke pangkalan tentera di Yevlakh, Azerbaijan.

Kenderaan tentera Armenia itu dirampas di kampung Talish di Sugovusan, yang diduduki oleh Armenia.

Pihak berkuasa menyatakan bahawa tentera Armenia meninggalkan banyak kenderaan dan peluru semasa operasi, dan kenderaan yang dibawa ke pangkalan adalah beberapa barang rampasan yang disita.

Di dalam kenderaan yang disita semasa operasi itu terdapat dokumen, pakaian seragam, but, topi keledar dan peralatan peribadi milik tentera Armenia.

Presiden Azerbaijan İlhan Aliyev mengumumkan pada 3 Oktober bahawa wilayah Sugovushan, yang telah diduduki oleh Armenia sejak tahun 1994, telah direbut semula.

5. Azerbaijan Bertindak Balas terhadap Serangan Armenia

Operasi yang dilancarkan oleh tentera Azerbaijan untuk menyelamatkan tanahnya terus berlanjutan.

Dalam pernyataan yang dibuat oleh Kementerian Pertahanan Azerbaijan, dinyatakan bahawa operasi terhadap pasukan Armenia yang berusaha menentang di arah Agdere, Aghdam, Fuzuli, Hadrut, Cebrail, Gubadli dan Zangilan dilanjutkan dengan intensitas yang bervariasi sepanjang malam.

Dalam pernyataan itu, dinyatakan bahawa pasukan Armenia melepaskan tembakan ke garis pertahanan tentera Azerbaijan dengan meriam dan mortar, dan dilaporkan bahawa tentera Azerbaijan memusnahkan 2 kereta kebal T-72, 4 sistem peluru berpandu Grad, 1 D-30 howitzer dan 5 kenderaan milik pasukan Armenia.

Dalam pernyataan itu, dinyatakan bahawa sebilangan besar tentera Armenia dinetralkan dalam operasi dan keadaan di bahagian depan berada di bawah kawalan tentera Azerbaijan.

6. Operasi Tentera Azerbaijan Berterusan

Operasi yang dilancarkan oleh tentera Azerbaijan untuk menyelamatkan wilayahnya dari penjajahan Armenia tetap diteruskan.

Dalam pernyataan yang dibuat oleh Kementerian Pertahanan Azerbaijan, dilaporkan bahawa operasi di arah Agdere, Fuzuli, Jabrayil dan Gubadli berlanjutan dengan intensitas yang berbeza sepanjang malam.

Dinyatakan bahawa pasukan Armenia melepaskan tembakan ke garis pertahanan tentera Azerbaijan dengan meriam dan mortar, dinyatakan bahawa bahagian ke-18 tentera Armenia yang bermotor ke arah Jabrayil dan Gubadli menarik diri dengan kerugian.

Dilaporkan bahawa tentera Azerbaijan menangkap kedudukan rejimen pemusnah ke-5 tentera Armenia dan sebilangan besar senjata dan peluru di sana, dan sebilangan besar tentera dinetralkan.

Dilaporkan bahawa terdapat sejumlah besar orang mati dan cedera di antara anggota pasukan rejimen pemusnah ke-6 dan ke-7 tentera Armenia.

Ditegaskan bahawa tiga bateri artileri, beberapa mortar dan tiga trak yang membawa personel musnah oleh tentera Azerbaijan dalam pertempuran itu.

Telah diperhatikan bahawa tentera Azerbaijan menguasai seluruh bahagian depan.

Dalam pernyataan Kementerian yang lain, dinyatakan bahawa tentera Armenia telah menembak kota Terter.

(IH)

7 comments:

Anonymous said...

Ni jasa dr duta besar kita ke timur tengah

Anonymous said...

Pkr dan pan bergabung bantu dap utk rosakkan bumi dan islam kat malaysia.

Anonymous said...

Tahniah kepada tentera dan rakyat Azerbaijan, syahid kepada mereka2 yang terkorban!

Armania tak puas hati terus mengebom orang2 awam Azebaijan! Itu lah cara orang2 KAFIR berperang!

Anonymous said...

Kerajaan Pakatan Hancing yang didominasi oleh pemimpin2 KAFIR DAP hanya memerlukan 22 bulan sahaja untuk MEROSKkan negara!

Habis semua aset2 negara dijual, semua pelabur membawa keluar pelaburan mereka!

Perkara ini wajib diterangkan kepada rakyat oleh pemimpin2 MN dalam roadshow2 mereka!



Anonymous said...

Aset mana kena jual tu? Ko ckp ni mesti dah ada bukti. Ko dah buat report polis?

Anonymous said...

Amerika tak dapat bunuh pejuang2 Taliban mereka bom orang2 awam, gunung2, gua2 di Afghanistan secara membabi buta?

Armenia mungkin gunakan taktik yang sama!

Anonymous said...

Hampir bengkrap negara dikerjakan Pakatan Hancing hanya dalam masa 22 bulan sahaja! Kemudian pi Jepun buat hutang untuk diagihkan kepada kaum kroni!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails