Thursday, August 27, 2020

Terang Terang PH Biawak! Lihat Manifestonya..

 PH Bohong

Pembohongan PH terus terbongkar

JANJI nombor 23 dalam Manifesto Pilihan Raya PH tahun 2018 berbunyi:

“Untuk memastikan setiap sen wang rakyat dibelanjakan dengan baik, Kerajaan Pakatan Harapan (PH) akan mereformasi sistem perolehan dan pemberian kontrak kerajaan, demi memastikan ia lebih berdaya saing dan menjana nilai yang terbaik untuk wang rakyat. Kami akan memastikan sistem tender terbuka digunakan dengan meluas dan telus, terutamanya untuk projek-projek besar.”

Janji tinggal janji rupanya. Semasa berkempen mengemis sokongan rakyat, PH mendabik dada kononnya mahu wujudkan kerajaan yang telus dan bersih rupanya setelah menang amalan perolehan secara rundingan terus yang ia kritik dahulu terus diamalkan.

Di Dewan Rakyat petang semalam Menteri Kewangan mendedahkan sepanjang PH memerintah negara iaitu 22 bulan sebanyak 101 perolehan rundingan terus telah ditawarkan kerajaan. Ini melibatkan perbelanjaan berjumlah RM6.61 bilion.

Mana pergi reformasi dan ketelusan yang dijanjikan? RM6.61 bilion projek yang diberikan secara rundingan terus tanpa tender dalam tempoh 22 bulan bersamaan dengan lebih kurang RM300 juta sebulan.

Ternyata rakyat tertipu. Mujurlah mereka berkuasa cuma 22 bulan. Akan datang pastikan kita tidak terjerat dengan janji-janji palsu mereka lagi.

ROSLAN SHAHIR MOHD SHAHIR – HARAKAHDAILY 25/8/2020

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Terang terang lidah biawak! Siakap cenehong gelama ikan duri. Cakap pembohong lama-lama jadi...

Hibur Hibur Sikit

74 comments:

Anonymous said...

Ada projek diberi runding terus?...zafrul sahkan dlm senarai tiada projek runding terus seperti diamalkan oleh najib pojaan lobai Pas kepala lutut.

PH tak pernah janji kontrak bekalan dan perkhidmaatan tiada runding terus....bekalan dan perkhimatan diberi secara terus mengikut syarat2 untuk keperluan segera contohnye..

Muyidin bekalkan nasi kpd polis jaga rusuhan kuil secara runding terus...kalo nak tender polis mati kelaparan dulu...apelah Pas ni bongok sangat..

Puak pas otak kepala lutut tak boleh bezakan kontrak bekalan dan perkhidmatan dgn projek...


Teroknye..

Anonymous said...

Lebih 4 bilion kontrak runding terus untuk LTAT sudah diluluskan oleh najib dilaksanakan era PH..

Lobai Pas tak reti baca senarai yg dikeluarkan oleh zafrul...

Ibenu pon bongok..

Lobai Pas

Anonymous said...

Zafrul dedah siaran Piala Dunia RM30 juta bukan ditaja tapi projek direct-nego PH

by - Cinca on - 8/27/2020 08:22:00 Am

Menteri Kewangan Tengku Dato' Sri Zafrul Tengku Abdul Aziz hari ini mendedahkan siaran Piala Dunia FIFA 2018 yang menelan belanja sebanyak RM30 juta yang kononnya telah ditaja oleh syarikat swasta adalah satu pembohongan Pakatan Harapan (PH).

Melalui senarai 101 projek rundingan terus yang dikongsikan oleh Tengku Zafrul itu, siaran piala dunia tersebut merupakan salah satu projek rundingan terus yang telah diberikan kepada syarikat Sports Media & Distributor Sdn Bhd.

Sebanyak RM30 juta telah diperuntukkan kepada Kementerian Kumunikasi Dan Multimedia di bawah menterinya ketika itu Gobind Singh Deo A/L Karpal Singh.


Read more: https://cin-ca.blogspot.com/2020/08/engku-zafrul-dedah-siaran-piala-dunia-rm30juta-direct-nego.html#ixzz6WHmrdvP3

Anonymous said...

Dah tak ada penaja kamu nak tengok piala dunia.

Anonymous said...

Jika tidak bohong, itu bukan RBA namanya.

Jika tidak kencing rakyat, itu bukan gonna end namanya.

Jika tidak kencing rakyat , itu bukan Pee H namanya.

Anonymous said...

Fahmi: Terima kasih Tengku Zafrul 'jaringkan gol sendiri' untuk PN
B Nantha Kumar

Diterbitkan 3 jam lepas
Dikemaskini 3 jam lepas

PRK SLIM | Ahli Parlimen Lembah Pantai Fahmi Fadzil secara sinis mengucapkan terima kasih kepada Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz kerana mendedahkan senarai 101 kontrak kerajaan yang diberikan pentadbiran Pakatan Harapan (PH) melalui rundingan terus.

Kata Fahmi, langkah diambil senator terbabit sebenarnya menyukarkan kerajaan Perikatan Nasional (PN) sendiri dan boleh diibaratkan seperti menjaringkan gol sendiri.

"Saya nak ucapkan terima kasih kepada Tengku Zafrul kerana telah membantu merungkaikan masalah yang ada pada hari ini.

"Dia seperti orang kata (menjaringkan) own goal atau tembak kaki sendiri dengan mendedahkan senarai 101 projek yang didakwa diberikan secara rundingan terus dan bernilai RM6.61 bilion," katanya.

Fahmi berkata berdasarkan senarai semua 101 projek dibentangkan Tengku Zafrul, terbukti hampir 72 peratus - atau lebih RM4.475 bilion daripada RM6.6 bilion yang didakwa itu - diluluskan sebelum BN dikalahkan dalam pilihan raya umum 2018.

"Jadi, kalau banding yang lain kita nampak satu keadaan yang memilukan dan memalukan untuk PN.

"Saya jangkakan malam tadi mungkin panggilan bertalu-talu dibuat kepada Tengku Zafrul oleh rakan-rakan PN, cuma saya tidak rasa mereka mengucapkan terima kasih kepada beliau," katanya secara berseloroh.

Anonymous said...

Jika tidak bohong, itu bukan RBA namanya.

Jika tidak kencing rakyat, itu bukan gonna end namanya.

Jika tidak kencing rakyat , itu bukan Pee H namanya.

Anonymous said...

Gooooolllll.....goooooooiioiil...

Anonymous said...

Kesian Jilat Juboq tak basuh gian eng!
Hiiiiiii jijik!

Anonymous said...

Macai yg bohong..tunjukkan mana satu projek runding terus?..

Macai kapla lutut tak tahu beza projek dgn kontrak bekalan perkhidmatan.

Anonymous said...

RBA 11:47 ternakan parti kafir harbi biaDAP cuba menegakkan benang basah untuk membela gonna end kencing rakyat. RBA hanya pentingkan dedak cap roket untuk perut RBA sendiri sebagai upah membela penipuan. RBA tidak peduli ekonomu negara merundum dll kerana penipuan gonna end.

Anonymous said...

Keciaan...Kena jila jubo lobai.pas terus hadi bodooh....

Kikikik.m

Anonymous said...

Jika tidak bohong, itu bukan RBA namanya.

Jika tidak kencing rakyat, itu bukan gonna end namanya.

Jika tidak kencing rakyat , itu bukan Pee H namanya.

Anonymous said...

Jika tidak bohong, itu bukan RBA namanya.

Jika tidak kencing rakyat, itu bukan gonna end namanya.

Jika tidak kencing rakyat , itu bukan Pee H namanya.

Anonymous said...

Benang sekuar mak hang yg basah...

Kalo bodoih tak tahu bezakan projek dgn kontrak bekalan dan perkhidmatan pi lah belajar...

Tunjukkan kat mana janji kontrak bekaalan dan perkhidmatan takvakan dibuat runding terus bongok ooitt..

Jangan tunjuk bodohlah macai kapla lutut..

Anonymous said...

Kalo tak putar belit tak tipu dan tak bodooh itu bukan macai kapla lutut..

Betul lah tu

Kikikik.


.

Anonymous said...

Menteri alam semesta yg kena marah dgn drebar lori sayor pon nak tunjuk boddoo lagi.

Anonymous said...

RBA 11:51 ternakan parti kafir harbi biaDAP sembang lebat sehinggakan babi gonna end pun boleh terbang terpaksa habuk pun tarak.

gonna end kencing rakyat konon siaran bola sepak RM30 juta ditaja oleh pihak swasta. Sekarang sudah terbongkar gonna end menipu rakyat. Itu pun RBA bahlol muka tembok mahu sembang lebat lagi.

Porrahhhh....

Anonymous said...

Terang2 lobai2 pas bongok.

Anonymous said...


Guan Eng dedah tiga 'penipuan besar' kerajaan PN

Diterbitkan 22 minit lepas


-
Bekas menteri kewangan Lim Guan Eng, hari ini mendedahkan apa yang disifatkannya sebagi penipuan besar kerajaan Perikataan Nasional semasa Menteri kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz menyenaraikan 101 kontrak kerajaan bernilai RM6.61 bilion yang diberikan oleh pentadbiran Pakatan Harapan melalui rundingan terus.

Katanya, penipuan pertama adalah bahawa projek rundingan terus PH bukannya 1.4 peratus atau RM6.61 bilion daripada keseluruhan perolehan kerajaan tetapi hanya 0.07 peratus atau RM352 juta.

“Kebanyakan projek rundingan terus bukan inisiatif baru daripada PH tetapi adalah projek yang diwarisi atau sambuingan dari zaman BN.

“Bezanya, PH telah meneruskan projek-projek ini dengan pemotongan kos yang menghasilkan penjimatan yang ketara.

“Apa yang mengejutkan rupa-rupanya, projek rundingan terus di bawah iniasiatif PH bukan RM6.61 bilion seperti yang diuar-uarkan tetapi sebenarnya RM352 juta. Baki RM6.258 bilion ialah projek diwarisi dan sambungan dari zaman BN yang terpaksa diteruskan PH,” katanya.

Lim berkata demikian pada sidang akhbar di luar Dewan Rakyat hari ini.

Dalam kata lain, menurutnya, semasa pentadbiran selama 22 bulan PH, sebanyak 99.93 peratus daripada jumlah keseluruhan perolehan telah ditawarkan melalui kaedah tender dan bukannya rundingan terus.

Anonymous said...

Ni lobai mangkuk sama khadam mca meroyan pasal apa? Runding terus atau x ikut manifesto?
Sblm tu, ruu355 dan hudud apa citer?

Anonymous said...

Wah RBA 11:55 sudah terdesak sekarang sehingga menfitnah emak orang. RBA bahlol suka menfitnah orang ramai kerana upah dedak cap roket. Dia fikir rakyat bodoh. Yang bodoh ialah puak raykat biaDAP.

Hoi RBA poyo tahap gaban, rahsia penipuan gonna end telah terbongkar tetapi RBA muka tembok masih suka kencing rakyat.

Penipuan gonna end sudah terbongkar, RBA masih mahu kencing rakyat lagikah ! RBA bangang tidak boleh diajar !

Simpanlah sedikit kebodohan kamu untuk keturunan kamu.

Ha ha ha ki ki ki 355x .....

Anonymous said...

RBA suka menulis komen merapu dan merepek untuk menfitnah PN. Inilah akibatnya apabila RBA menulis komen dalam asap ganja !

Anonymous said...


“Keraguan kami ternyata telah ternyata dan terbukti dengan senarai 101 projek bernilai RM6.61 bilion yang didedahkan oleh kementerian kewangan semalam,” katanya.

Lim berkata, penipuan ketiga ialah usaha Zafrul untuk menutup hakikat bahawa Perdana Menteri Muhyiddin Yassin dan beberapa menteri PH yang berpaling tadah menyertai PN juga ada meminta projek rundingan terus.


Namun katanya, semua mereka menafikannya di Parlimen dan dalam kenyataan akhbar. Walau bagaimanapun, pembohongan mereka dibongkar dengan pendedahan Zafrul semalam.

“Kementerian Dalam Negeri (Muhyiddin Yassin) meminta RM517.7 juta.

“Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (Zuraida Kamaruddin) meminta RM170.8 juta.

“Kementerian Hal Ehwal Ekonomi (Azmin Ali) meminta RM1.2 juta; dan

“Kementerian Pembangunan Luar Bandar (Rina Harun) meminta RM7.6 juta,” katanya.

Sebagai kesimpulan, Lim berkata biar rakyat membuat penilian sendiri tentang kerajaan mana yang mendokong prinsip akauntabiliti dan ketelusan.

“Biar fakta berbicara dengan sendirinya. Berani kerana benar. Amar makruf nahi mungkar,” kata Lim.

Anonymous said...

Macai kapla lutut dan lobai kepala lutut Sama bongok baghal.

Anonymous said...

Ruu 355 dan hudud
Di sorok orang bonian..

Anonymous said...

Wah RBA 12:06 bahlol mahu sembang lebat kencing rakyat tetapi habuk pun tarak ! Seperti biasa pencuri seperti gonna end tidak akan mengaku mencuri. Sebaliknya pencuri ini akan menuduh orang tidak bersalah sebagai pencuri.

RBA mahu membela gonna end yg sedang disiasat dan didakwa oleh agensi pencegah rasuah tetapi RBA bukan anggota agensi tersebut maka RBA bersalah kerana menghina mahkamah dan mengganggu siasatan.

Jika Pak Jib kena hukum, maka gonna end pun mungkin boleh dihukum menetap di bamboo river untuk tempoh yg lama.

Ha ha ha ha ki ki ki 355x ....

Anonymous said...

Wah RBA biaDAP 12:04 hanya pandai memaki hamun sebab RBA tidak percaya pada prinsip moral. RBA poyo tahap gaban !

Anonymous said...

Komplete set pakatan hancing. Bohong, mabok, bonceng, rasuah, makan babi, liberal, syiah, fitnah, bodoh, bangang bengong.

Anonymous said...

6 bilion projek diluluskan oleh najib tuduh PH..

Macai tuduh sembrono....ikut kitab mana boleh fitnah orang kapir?..

Jahil betol..


Memang puak macai kapla lutut dan lobai kapla lutut tunjuk bodooh baghal besar...

Anonymous said...

Hahaha dah seperti biasanye merapuu si bodooh baghal...tak reti lagi nak berhujjah bela lobai baghal..

Kikikik..

Anonymous said...

Home NASIONAL


Malu Apa Atokku Kata Puad Pada Kit Siang
NASIONALPOLITIK

By
Editor
27/08/2020

155
0
Oleh : Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi

Kit Siang memang bapa penyayang. Dia macam Atok. Anak tetap dipertahankan, walaupun anak adalah penyangak.

Bila Betty Chew ditangkap, Kit Siang merayu agar menantunya tidak dilokap dan didakwa

Dalam kes tender runding terus, dia dakwa Tengku Zafrul sudah masuk kelab “malu apa Bossku “.

Kalau begitu, eloklah Kit Siang masuk kelab “malu apa atokku”. Tun M adalah ketuanya.

Itu adalah kelab untuk mereka yang mempertahankan amalan rasuah, nepotisme, kronisme dan salah guna kuasa yang dilakukan oleh anak anak sendiri.

Sekarang ini Lim Kit Siang malu besar bila terdedah kepada rakyat bahawa anaknya adalah hantu raya projek runding terus.

Anonymous said...

Rakyat sudah tahu Pee H suka memaki hamun dan kencing rakyat hingga hancing. RBA mahu sembang lagikah ? Hoi RBA bahlol, rakyat tidak bodoh ! Cukuplah 22 bulan kencing rakyat !

Anonymous said...

Macai kapla lutut yg kuat maki hamun merapoo kepedihan..

Anonymous said...

Pembetulan 12:31 :

Rakyat sudah tahu RBA suka memaki hamun dan Pee H suka kencing rakyat hingga hancing. RBA mahu sembang lagikah ?

Hoi RBA bahlol,jika kamu fikir rakyat bodoh dan kamu boleh kencing rakyat, kamu hanya membodohkan otak kamu sendiri sahaja ! Cukuplah 22 bulan kamu kencing rakyat !

RBA dan Pee H sudah muflis moral dan muflis idea menyalak histeria tahap gaban kerana rakyat benci RBA dan Pee !

Bukti: Pukulan KO ke atas Pee H dalam beberapa PRK terbaru menunjukkan rakyat benci Pee H.

Anonymous said...

Najib bapak penyamun...

Anonymous said...

Kelab penyokong penyamun...

Anonymous said...

Wah RBA cuba menjilat gonna end tahap dewa dengan menafikan gonna end sedang didakwa di mahkamah sebab RBA fikir rakyat bodoh. Kesian melihat kebodohan RBA mengalahkan lembu.

Anonymous said...

rakyat dah tahu macai kapla lutut memang bodooh baghal mcm menteri alam semesta geng kapla lutut tak tahu hujung pangkal nak merapoo jugak...kalo pedih hati pegi terjun laut..

Kikikikik

Kikikik.

Anonymous said...

Terang terang Ibenu hasyim bodoh...tak baca senarai kontrak runding terus...

akugabe said...

keje lebai dok menipu je..malas membaca..manifesto tak kata semua projek.tapi secara meluas dan mengmabilkira kepentingan awam. dan melayu gak...yang lebih 4 billion direct nego tu masa bn yang kau dok peluk tu,,,nak cancel tak blh sbb dah jln...jadi kena runding semula..itu pun ada kaitan ngan projek melayu gak..bila runding dpt jimat..lebai mana tau fakta keje nak menipu je

Anonymous said...

Wah RBA biaDAP ketawa dalam asap ganja. RBA tulis komen bodoh berlapis-lapis tak tahu hujung pangkal kerana dia fikir rakyat bodoh. Kesian RBA sembang lebat babi gonna end pun boleh terbang tetapi habuk pun tarak !

Porrahhhh ....

Ha ha ha ha 355x ....

Anonymous said...

Tanda akhir zaman:

Pemimpin-pemimpin, ahli dan penyokong parti Islam berjuang menegak Islam difitnah dan diburuk-burukkan oleh RBA ternakan parti kafir harbi biaDAP.

gonna end kepala bapak kafir harbi biaDAP dan puak biaDAP yang suka menghina Islam dan umat Islam dan melingkupkan aset negara dan aset tabung umat Islam dipuja dan dijilat
pada pada tahap dewa puak RBA dan khadam liberal mereka

Puak RBA sakit mental kronik.

Anonymous said...

Tegak islam kepala bapak ko...orang tegak islam tak sokong penyamun....kamu pakai kitab ajaran sesat.

Anonymous said...

Manifesto itu kata beliau, menyatakan dalam Janji 23, ‘Kami akan memastikan sistem tender terbuka digunakan dengan meluas dan telus, terutamanya untuk projek-projek besar’.
Dalam kata lain, ujarnya, tender terbuka adalah asas perolehan tetapi dalam keadaan perlu, pengecualian boleh diberikan kepada projek rundingan terus.

Anonymous said...

Kitab mana yg ajar boleh fitnah kapir?...macai kapla lutut ikut ajaran sesat..

Anonymous said...

Seejak pengistiharan kontrak direct nego Najib tak berkokok.

Biasanye najib yg kuat kokok...
Rupanye Najib lulus direct nego lebih 6 bilion...

Azmin kuat kokok dlm parlimen pon bisu bila dedah dia dapat 1.18 juta...

Apa komen macai kapla lutut?....tak terkata ker?..

Kikikikik..

Anonymous said...


Zafrul rasa panas kerana kena geng sendiri..



Tak perlu politikkan projek secara rundingan terus, kata Tengku Zafrul
August 27, 2020


Menteri Kewangan Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata, tidak perlu dipolitikkan isu projek kerajaan yang dianugerahkan secara rundingan terus.

Beliau berkata, perolehan projek kerajaan secara rundingan terus diperuntukkan di bawah undang-undang.

Tengku Zafrul Tak perlu politikkan projek secara rundingan terus, kata Tengku Zafrul
August 27, 2020


Share
Menteri Kewangan Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata, tidak perlu dipolitikkan isu projek kerajaan yang dianugerahkan secara rundingan terus.

Beliau berkata, perolehan projek kerajaan secara rundingan terus diperuntukkan di bawah undang-undang.

Tengku Zafrul menjelaskan, beliau selaku individu bertanggungjawab terhadap isu perbendaharaan negara hanya menjawab soalan yang dikemukakan Ahli Parlimen Pontian, Datuk Seri Ahmad Maslan., beliau selaku individu bertanggungjawab terhadap isu perbendaharaan negara hanya menjawab soalan yang dikemukakan Ahli Parlimen Pontian, Datuk Seri Ahmad Maslan.

Anonymous said...

Takiri minta maaf dan pulangkan gaji. Eng guan tak semulia itu. Pemabuk dan pemakan daging b_b_ takkan ngaku. Tetap pertahankan bohong. RBA pun dah lali dikencingkan eng guan. Dah tak waras sebab tabiat DAP dah jadi habitat buat R.

Anonymous said...

Seblm jawab tengok dulu adakah 6.6 b tu diluluskan semua oleh PH..

Puak umno dah mula bisu bila 6 bilion diluluskan oleh najib..

Anonymous said...

Hahaha..kes langgar undang2 boleh mintak maap dan sogok jerajaan dgn 4 bulan gaji...

Tutup lah penjara...bongok

Anonymous said...

Wah RBA ternakan parti kafir harbi biaDAP cuba menyamar sebagai orang Melayu Islam untuk menfitnah dan melaga-lagakan umat Islam dan cuba menyesatkan umat Islam ajaran sesat lagi menyesatkan.

Fakta:

(1)Al-Quran mengutuk Abu Lahab yang menjadi musuh Islam. Ini bukan fitnah

(2) Allah menyamakan musuh Islam dengan haiwan ternakan bahkan mereka lebih buruk dari haiwan ternakan. Ini pun bukan fitnah.

(3) Allah menyuruh umat Islam mengambil orang yang beriman menjadi pemimpin.

Sebaliknya puak kafir harbi biaDAP, puak munafik liberal dan puak RBA mengambil orang kafir harbi menjadi pemimpin dan menfitnah orang-orang yang beriman. Ini pun bukan fitnah !

Bukti:

Allah telah berfirman yang bermaksud:

لَّا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۖ وَمَن يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَن تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً ۗ

Maksudnya: “Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan yang demikian maka tiadalah dia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu).”
Surah Ali Imran: 28

Anonymous said...

Sprm blm siasat dah hukum gone end bersalah..

Bila siasat najib pon kena siasat.m

Anonymous said...

6 billion tu adalah projek dari masa BN tuan haji, jangan le buat kenyataan tampa selidik, cari maklumat yg sahih, bagu buat kenyataan...nanti sendiri yg malu, tanye PM sekarang masa dia diKDN berapa yg dia minta peruntukan, tanye Azim berapa yg dia minta, tanye Zuraidah berapa ratus juta yg dia perlukan projek kementerian dia, kalau tak tahu bertanye le pada kementerian berkaitan, ini macam burung kakak tua, apa yg orang cakap, ikut membuta tuli, jangan le main politik banyak sangat, lebai kan dari parti islam, islam ajar kita mencari bukti yg benar sebelum nak buat pertuduhan...

Anonymous said...

BERITA
‘Majoriti projek dari era BN’: Ini pula senarai Guan Eng
Diterbitkan 18 minit lepas
Dikemaskini 13 minit lepas

Bekas menteri kewangan Lim Guan Eng menyenaraikan semula projek-projek rundingan terus yang sebelum ini dikaitkan dengan pentadbiran Pakatan Harapan (PH).

Dia berkata hanya RM352 juta (5.3 peratus) perolehan baru daripada RM6.61 bilion projek dilaksanakan oleh kerajaan PH sebelum ini.

Lim berkata, sebanyak RM4.48 bilion (67.7 peratus) projek dalam senarai dikeluarkan Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz semalam sebenarnya ditawarkan ketika BN memerintah.


Sebanyak RM1.753 bilion (26.5 peratus) pula diwarisi daripada kerajaan BN, kata Lim yang juga setiausaha agung DAP.

Dia menegaskan projek rundingan terus di era PH hanya bernilai RM352 juta atau 0.07 peratus daripada nilai keseluruhan perolehan kerajaan (RM477.38 bilion).

Itu pun, katanya, melibatkan bidang dengan keperluan mendesak seperti perbekalan buku teks sekolah oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dan operasi pembasmian kecemasan wabak rabies di Sarawak.

Anonymous said...

Pak Jib berdiam diri sebab Pak Jib tidak terlibat.

Yang buat bising dan heboh satu negara ialah puak RBA yang tak basuh berak yang termakan lads # cili menunjukkan boss RBA sendiri yang terlibat dalam skandal 101.

Anonymous said...

Blogger umno dan pemimpin umno tak berani cakap lagi bila lebih 6 bilion diluluskan oleh najib era BN

Anonymous said...

Wah RBA sakit mental sendiri tulis, sendiri tanya dan sendiri jawab. Bercakap seorang diri.

Ha ha ha ki ki ki 355x !

Anonymous said...

Macsi kepala lutut memang bodoo baghal..menteri kewangan tak kata pon gone end buat salah...

Macai kapla lutut lebih bijak dati menteri kewangan...

Masih nak tunjuk lagak bodoo..

Anonymous said...

Kerja macai kepala lutut blogger dan menteri kapla lutut putarbelit fakta..

Anonymous said...

BERITA
Semua kos RM30 juta untuk siaran Piala Dunia dikutip penaja
Diterbitkan 2 jam lepas


Wang RM29.9 juta yang dibayar sebagai kos menyiarkan perlawanan bolasepak Piala Dunia Fifa 2018 tidak sepatutnya dimasukkan dalam senarai 101 kontrak yang diberikan oleh pentadbiran Pakatan Harapan melalui rundingan terus, kata bekas menteri kewangan dan Ahli Parlimen Bagan, Lim Guan Eng.

Pada sidang media hari ini, Lim berkata kos RM29.9 juta itu ditaja oleh AirAsia Bhd dan Maxis Bhd.

“Zafrul sepatutnya mengeluarkan projek tersebut daripada senarai ini sebab walaupun pihak RTM, di bawah KKMM (kementerian komunikasi dan multi media) telah membayar RM29.9 juta, kesemua kos ini telah dikutip balik daripada pihak penaja, iaitu AirAsia dan Maxis.

“Dalam kata lain, AirAsia dan Maxis bayar RTM, RTM bayar Sports Media & Distributor

Anonymous said...

Macai kapla lutut terpekik terlolong kunun gone end tipu tapi zafarul yg bongok tak teliti....

Anonymous said...

Macai kapla lutut yg sakit mental tak paham ape isu ni...merapu terpekik terlolong kerana bodoh bongok baghal..

Anonymous said...

Bongok masa BN najib menteri kewangan....lebih 6 bilion najib tabor direct nego..

Nak tutup taik dgn tangan...bodooh..bengong..

Kikikikik.m

Anonymous said...

Pengikut ajaran sesat tunjuk pandai plak...ada ayat boleh sokong penyamun mungkar?...

Kobpakai kitab setan..

Kikikik.m

Anonymous said...

Menteri 'pengkhianat' juga beri kontrak rundingan terus, kata Lim
Diterbitkan 23 minit lepas
Dikemaskini 23 minit lepas

-
Empat pemimpin utama Bersatu terlibat dalam kontrak kerajaan yang diberikan tanpa tender terbuka ketika menjadi sebahagian daripada pentadbiran PH, menurut bekas menteri kewangan Lim Guan Eng.

Lim berkata, ia berdasarkan senarai 101 kontrak bernilai RM6.61 bilion yang dinyatakan Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz semalam.

Berikut senarai empat pemimpin Bersatu, yang juga masih berjawatan menteri, yang didakwa Lim:

Perdana Menteri Muhyiddin Yassin, ketika itu menteri dalam negeri Nilai keseluruhan kontrak RM517.7 juta.
Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Zuraida Kamaruddin, yang juga memegang jawatan sama sebelum ini. Nilai keseluruhan kontrak RM170.8 juta.
Azmin Ali, Menteri Hal Ehwal Ekonomi ketika itu dan kini Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri. Nilai keseluruhan kontrak RM1.2 juta.
Rina Harun, ketika itu Menteri Pembangunan Luar Bandar dan kini berjawatan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat. Nilai keseluruhan kontrak RM7.36 bilion.
Pada sidang media hari ini, Lim berkata keempat-empat menteri itu sepatutnya benar-benar tahu perihal kontrak rundingan terus itu kerana ia dibangkitkan dalam kabinet.

Anonymous said...

Azmin muyidin dan najib menikus diam...

Zuraida mak lampir kata dia tahu....menteri tunggul kayu..

Anonymous said...

Cis ! RBA laknatullah 3:01 ternakan parti kafir harbi biaDAP telah menghina Islam dan Al-Quran.

Maka sudah jelas RBA bangsat dan parti biaDAP adalah musuh Islam.

Anonymous said...

Penjahat2 ni dah masuk kumpulan penyamun dan penonggang agama..

Anonymous said...

Pendedahan oleh zafrul menggambarkan najib dan penjahat2 lebih jahat dari gone eng cina kapir..
kapir

Anonymous said...

Tahniah yb zafrul.

Anonymous said...

Terbaik dan mantap menteri kewangan PN !

Anonymous said...

Siakap senohong rusa landak.

RBA cakap bohong kerana upah dedak.

Unknown said...

Penjual agama
Pengkhianat
Petualang
Peamakan harta dan duit negara

Bodek pn kah

Mandatvrakyat pejuang

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails