Monday, August 24, 2020

Lebih 36,000 pelajar terima biasiswa PETRONAS

KUALA LUMPUR: Lebih 36,000 pelajar di peringkat pengajian tinggi sudah menerima manfaat daripada Program Penajaan Pendidikan PETRONAS (PESP), membabitkan peruntukan melebihi RM3 bilion sejak diperkenalkan pada 1975. 

 Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Arthur Joseph Kurup, berkata daripada jumlah berkenaan, seramai 12,641 pelajar dari Sabah menerima manfaat PESP, membabitkan peruntukan RM213.11 juta, manakala 12,815 pelajar dari Sarawak dengan peruntukan RM411.66 juta. Dalam tempoh 2010 hingga 2019, seramai 3,426 pelajar menerima tajaan PESP membabitkan peruntukan RM874 juta. 

 "Bagi pelajar di Sabah dan Sarawak, seramai 575 pelajar iaitu 17 peratus dengan kos tajaan melebihi RM100 juta. 
 "Di Sabah, seramai 245 pelajar mendapat tajaan PESP, masing-masing 163 pelajar ditaja untuk mengikuti pengajian di universiti tempatan dan 82 pelajar bagi universiti di luar negara. 
 "Di Sarawak, seramai 330 pelajar mendapat tajaan PESP, masing-masing 234 pelajar ditaja untuk pengajian di universiti tempatan dan 96 pelajar mendapat tajaan bagi universiti di luar negara," katanya menjawab soalan Awang Husaini Sahari (PH-Putatan) pada sesi pertanyaan bagi jawab lisan di Dewan Rakyat, hari ini. 

 Awang Husaini mahu tahu sama ada kelebihan diberikan kepada pelajar Sabah dan Sarawak untuk memohon penajaan pendidikan pengajian tinggi PETRONAS memandangkan infrastruktur pendidikan kedua-dua negeri itu disifatkannya sebagai jauh kebelakang dan boleh mempengaruhi mutu pendidikan pelajar dan peluang penajaan. 

Menjawab soalan tambahan, beliau berkata, bantuan penajaan pendidikan daripada PETRONAS diberi kepada pemohon yang layak dari segi merit dan tiada kelebihan termasuk kuota istimewa diperuntukkan kepada negeri pengeluar minyak utama negara, termasuk Sabah dan Sarawak. 

 PETRONAS menerima 10,000 permohonan bagi program PESP dan hanya lebih kurang 400 pemohon yang akan menerima tajaan di bawah program berkenaan pada tahun ini. 

 "Ini (PESP) adalah program sangat kompetitif dan hanya pelajar terbaik sahaja boleh diterima bagi program 'outstanding' seperti ini," katanya. 

 Namun begitu, Arthur berkata, syarikat pengeluar minyak negara itu memberi pelbagai bantuan lain dari segi kemudahan infrastruktur untuk pembangunan pendidikan bagi mengurangkan jurang perbezaan infrastruktur antara kedua-dua negeri itu dengan negeri di Semenanjung. 

PETRONAS setakat ini sudah membantu seramai 12,641 pelajar dari Sabah mulai sekolah rendah (SK), membabitkan peruntukan bernilai RM213.11 juta dan kita tahu bahawa infrastruktur di Sabah belum lagi boleh dibandingkan dengan di Semenanjung. 

Justeru, PETRONAS mempunyai pelbagai program seperti membina Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) di Ranau dan asrama harian luar bandar di SK Balambangan, Banggi. Selain itu, beberapa 'trust school' seperti kluster Kimanis di SK Kimanis, SMK Bongawan, Papar; SMK Agama Limauan Kimanis, Papar; SK Pekan Kimanis, Kota Kinabalu; dan SK Mandahan, Papar. Syarat permohonan PESP adalah warganegara berusia 17 hingga 19 tahun dan mencapai keputusan minimum 8A bagi Sijil Peperiksaan Malaysia (SPM).

"Pemohon mesti mendapat A bagi subjek Matematik, Fizik dan Kimia bagi pelajar mengikuti pengajian kejuruteraan, manakala minimum A bagi pelajar selain kejuruteraan. "(Pemohon) kemudian perlu menduduki dua ujian secara dalam talian sebelum temu bual. Oleh kerana tahun ini ada pandemik (COVID-19), temu bual dibuat secara dalam talian," katanya. (IH)

26 comments:

Anonymous said...

Mampus khadam2 nak mempertahankan lebai Q7..kah355x
Tu blm termasuk dalil tuan ibrahim, asalkan xde kluster khairuddin.
Camni punya dalil pun ada..kehkehkeh..
Kalaulah ada kluster si bahlol Q7, aku harap hinggap kat geng lebai dlu..biar walaunta pulak ganti lebai..kah355x

Anonymous said...

Kenapa tidak dedahkan syarikat² yang tempah lemak babi itu?
Inilah alasannya mengapa kita perlu terus menyokong BMF.

Bagi aku teori dia mudah jer, syarikat mohon sijil halal guna bahan² halal tetapi bila dah dapat sijil halal mereka akan ubah kandungan biskut guna lemak babi untuk jimatkan kos.

Jadi kepada pengguna muslim diluar sana siala bertukar kepada jenama muslim untuk keluar daripada was² atau keraguan.

Anonymous said...

Agak2 ada ker kluster baru macam kluster sivagangga yg melibatkan ribuan kontak. Kejahatan ph teraku setiap masa dan tempat. Permainan politik dap aka avengalist dan eng guan dengan menyuruh khadam2 masuk lorong tikus demi merosakkan kesejahteraan yg sedang dikecapi. Awas lemak babi sangat bahaya kepada aqidah.

cikminah said...

Walaunta kena kejutan budaya. Tetiba dapat jadi pak menteri, terus lupa diri. Masuk bakol, angkat sendiri!!!
Apa hukuman MEGAH DIRI dalam Islam....????

Anonymous said...

Cina tak takut Pas..Pas yg takut cina..

Anonymous said...

Ko ni mabok todi...merapu meraban..

Anonymous said...

Rakan sendiri pon meluat..


BERITA
Elok Khairuddin bersihkan namanya di mahkamah
Dr Puad Zarkashi

Diterbitkan 3 jam lepas


ULASAN l Segelintir penyokong Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Dr Khairuddin Aman Razali tidak boleh menerima kritikan. Seperti biasa keluarlah perkataan seperti bodoh dan tali barut DAP.

Kenapa bersikap denial? Baru enam bulan merasai nikmat kuasa kita sudah lalai. Belum lagi 22 bulan.

Janganlah berfikiran lapuk. Bila dikritik itu dianggap pecah-belah. Tetapi buat salah tidak dianggap menjejaskan imej jemaah.

Apa pun 27 laporan polis telah dibuat terhadap Khairuddin kerana melanggar kuarantin wajib 14 hari

Anonymous said...

Pas takot cina.hahahahahaha

Anonymous said...

Blm jadi menteri lagi memang dah megah...puak lobai dikecualikan dari hukum gaknye mcm dikecualikan dari pendakwaan langgar undeng2 kurantin wajib..

Anonymous said...

kluster lobai Q7?hahahahaha

Anonymous said...

menteri muka raplah hari2 topik langgaq SOP sampai mlm jumaat pon tidoq tak lena,nafsu entah kemana.hahahaha

Anonymous said...

menteri bagi kat bini Q7,macai bawak ex5 tua.hahahahaha

Anonymous said...

Menteri ph pun terkejut beruk dapat jadi menteri. Jual harta tabung haji. Bawak masuk pelancong covid, bawak masuk sami dalam parlimen. Pelancong cina masuk tak keluar. Jika dibiarkan semua rakyat pulak terkejut akhirnya. Ramai cina dari bumiputera, ramai sami dari ustaz. Yg tak reti bahasa melayu pun nanti makin ramaindari yg reti. Tulisan jawi jadi sejarah. Yg suka main bonceng2 pun nanti makin ramai. Biarlah khadam dengan egonya kerana terima nafkah dari dap.

Anonymous said...

27 laporan polis seluruh negara pasai menteri lobai'hahahahaha,orang kuat UMNO pon komen gak.hahahah

Anonymous said...

jom buat laporan polis beramai ramai salahguna kuasa tun selamatkan taikun cina pulak...

Anonymous said...

Atok lg...muak arr..
Ko ada bukti kan? Gi la report sorg2!

avanza5990 said...

bangga lebai dgn dgn berita ni. dah nama petronas patut la buat csr. ada parti lebai nak sedekah biasiswa. mampos hidup semula belum tentu lebai nak derma duit. beli mercedes lg bagus. dunia sapa tak mau wei......

Anonymous said...

Emgko mabuk todi...merapuu meraban..

Kikikik.

Anonymous said...

Engko bongok nak putarbelit fakta..tun tulis atas surat tu penfapat dia...tu pasal tak dak orang berani repot polis..AG pon malas nak layan...


Macai bodoo sangat..

Anonymous said...

Kelantan lagi banyak bagi biasiswa...kerajaan PH bagi dermasiswa beratus juta untuk lobai beli mercedes dan agih2 50 ribu siorang exco.

Anonymous said...

Hari ini Tuan Berahim menteri alam semesta buat lawak lagi nak pertahan lobai Q7..

Tuan Berahim kata pemandu lori masuk singapore hari2 tak kena kurantin pon...

Tahap pemikiran montri PAs sama budak sekolah rendah.m

Anonymous said...

Patut lah kelantan tak maju..

Anonymous said...

Undang2 musang berjanggut menteri boleh padam undeng2..

cik minah said...

Teruskan Meroyan.
Memang puak-puak munafik atau anti Islam ada sepanjang zaman..
Ya, kita tahu, masih ada puak anjing kurap jilat juboq gian end meneruskan hasut ganggu..
Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian end.
Kesian, Masih jadi barua DAP lagi.

Kesian. Masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian end. barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot. Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, budak kampung dan babi-babi buta tu..

Bertaubatlah.. tak besar mana umpan mata kail dedak itu. Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua..
DAP macam cicak penyet, kering, kepala terapit pintu, terkepit. Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat, peluluq juboq tak basuh si kulup gian end. hi hi hi . tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end..
Mereka bangga disebut macam tu.
Hiiiiiiiii

Anonymous said...

Simple logika yg tuan man gunakan. Tapi spesis khadam tak faham pun. Bergurukan teresa, langsung jadi biul.

Anonymous said...

Anjing lebai menyalak lg

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails