Tuesday, August 25, 2020

LGE lulus projek rundingan terus. Cabar Apa Lagi?

Lim Guan Eng mengakui ada memberi kelulusan bagi beberapa projek secara rundingan terus ketika Pakatan Harapan (PH) mentadbir negara. - foto fail BERNAMA

KUALA LUMPUR: Bekas Menteri Kewangan, Lim Guan Eng mengakui ada memberi kelulusan bagi beberapa projek secara rundingan terus ketika Pakatan Harapan (PH) mentadbir negara.

Beliau bagaimanapun, menjelaskan ia hanya mewakili enam peratus daripada keseluruhan nilai pembangunan atau 1.4 peratus berbanding keseluruhan perolehan sepanjang 22 bulan pentadbiran PH.

"Kementerian Kewangan PH mengamalkan sistem tender terbuka, selaras Janji 23, manifesto Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14), iaitu 'kami akan memastikan sistem tender terbuka digunakan dengan meluas dan telus, terutamanya bagi projek besar'.

"Jelas di sini, tidak disebut bahawa tidak boleh menggunakan kaedah rundingan terus dalam keadaan tertentu," katanya pada sidang media di Parlimen di sini, hari ini.

Semalam, Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz di Dewan Rakyat berkata kerajaan terdahulu meluluskan 101 projek membabitkan nilai perolehan RM6.61 bilion secara rundingan terus.

Menteri Kanan merangkap Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang turut berada dalam dewan bangun mencelah dan menjelaskan bahawa Kabinet PH tidak pernah dimaklumkan mengenai projek secara rundingan terus berkenaan.

Dalam perkembangan berkaitan, Guan Eng hari ini meminta Tengku Zafrul untuk mendedahkan keseluruhan 101 projek rundingan terus yang diluluskan pentadbiran PH.

"Saya cabar dia (Tengku Zafrul) dedahkan semuanya supaya rakyat boleh menilai dan membandingkan syarikat mana dan kroni siapa dapat tender serta menteri mana yang mohon kelulusan rundingan terus.

"Tengku Zafrul harus mendedahkan segera senarai penuh projek rundingan terus oleh pentadbiran Barisan Nasional (BN), PH dan Perikatan Nasional (PN)," katanya.

Mengenai dakwaan Azmin, beliau yang juga Ahli Parlimen Bagan, menyifatkan Ahli Parlimen Gombak itu sebagai 'lupa daratan' dan 'pakar kelentong'.

"Dia (Azmin) ini sekarang sudah lupa daratan. Dulu dia buat macam itu, sekarang dia buat macam lain. Takkan dia boleh lupa apa dibentangkan dalam Kabinet? Dia ini memang sudah jadi pakar kelentong," katanya. (BH)

Sebelum itu PCM minta Guan Eng disiasat

PUTRAJAYA: Parti Cinta Malaysia (PCM) membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) supaya menyiasat pendedahan 101 projek perolehan RM6.61 bilion ditawarkan kerajaan Pakatan Harapan (PH) secara rundingan terus.

Naib Presiden PCM, Muralitharan Ramachandran, berkata SPRM perlu menjalankan siasatan terhadap bekas Menteri Kewangan, Lim Guan Eng itu.

Beliau berkata, SPRM juga digesa menyiasat kelulusan dan kelayakan syarikat terbabit dalam melaksanakan projek itu.

"SPRM harus menyiasat adakah berlakunya pengaliran wang oleh kerajaan ke atas syarikat terbabit.

"SPRM perlu siasat adakah nilai sesuatu projek itu diluluskan mengikut dasar dan berpatutan dengan nilai semasa projek berkenaan atau ia membabitkan harga yang sudah dinaikkan.

"Jika perkara itu berlaku, apakah status kewangan berkenaan dalam syarikat itu merujuk kepada pelaksanaan projek berkenaan," katanya kepada pemberita sebelum membuat laporan di SPRM di sini, hari ini.

Semalam, Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz di Dewan Rakyat mendedahkan pentadbiran negara ketika diterajui PH selama 22 bulan meluluskan 101 projek atau perolehan kerajaan bernilai RM6.61 bilion secara rundingan terus. (BH)

Hibur Hibur Sikit

56 comments:

Anonymous said...

Eleh..ibnu pemberian secara terus ada kriterianye.....jambatan nak runtuh kena tunggu ada yg mati baru nak serah kerja baiki?....

Tapi kenape zafrol takut kluarkan senarai?..

Zafrol takut kena marah dgn muyidin dan axmin kerana 2 orang terlibat mintak orojek direct award..

Zafrul nak dedah keburukan PH tapi kena muka geng sendiri...

Kikikik.m

Anonymous said...

Kalobtak wang dari projek nego dlm akaun gone end sprm tak boleh buat ape2..

Najib ada wang bilion2 dlm akaun...tubpasal dia kena dakwa..

Anonymous said...

Kalo gone eng tak cabar pon zafrul kena bagi jugak senarai detail sebagai bukti...bukan cakap mcm orang kampong dlm parlimen...cakap kedai kopi boleh lah..

Zafrul ni tahu tak cara nak jadi menteri?..

Anonymous said...

Zafrul makukan melayu...cina gone eng mintak bagi senarai...zafrul takut nak confirn bila boleh kluarkan senarai...

Menteri penakut...berani tunjuk lagak cakap tanpa bukti di parlimen..

Anonymous said...


PAS pon mintak kluarkan senarai projek..

BERITA
PAS: Senarai semua projek RM6.61 bilion rundingan terus PH
Diterbitkan 4 jam lepas


Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man menggesa agar semua projek rundingan terus yang telah diluluskan oleh Kementerian Kewangan sewaktu pentadbiran PH disenaraikan kepada umum.

Ia susulan kenyataan Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz di Dewan Rakyat semalam bahawa sejumlah 101 projek rundingan terus bernilai RM6.61 bilion diluluskan oleh kementerian tersebut sewaktu pentadbiran kerajaan PH.

Tuan Ibrahim yang juga Menteri Alam Sekitar dan Air berkata, kenyataan itu pastinya mengejutkan rakyat memandangkan PH selama ini melaungkan prinsip tender terbuka, termasuk dalam manifestonya.

Anonymous said...

Zafrul kenakan boss dan geng sendiri

Khalid: Pendedahan Zafrul untuk malukan 'menteri pengkhianat'
Haspaizi Zain

Diterbitkan 3 jam lepas

Pemimpin Pakatan Harapan (PH) menyifatkan pendedahan Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz berhubung projek rundingan terus di Dewan Rakyat semalam bertujuan untuk memalukan "menteri pengkhianat" dalam Perikatan Nasional (PN).

Pengarah Komunikasi parti Amanah, Khalid Samad, berkata tidak mustahil pendedahan itu adalah permainan politik antara Umno dan Bersatu.

"Mohamed Azmin Ali bagaikan melompat bila perkara ini didedahkan. Saya tak tolak kemungkinan isu ini hendak malukan beliau juga.


"Ini mungkin permainan politik antara Umno dan Bersatu," katanya ketika sidang media di Parlimen, hari ini.

Jelas Khalid, projek rundingan terus yang didedahkan semalam membabitkan kementerian diterajui "menteri pengkhianat" yang kini bersama PN.

Dewan Rakyat semalam kecoh apabila menteri kewangan mendakwa bahawa sejumlah 101 projek rundingan terus bernilai RM6.61 bilion diluluskan oleh kementerian tersebut sewaktu pentadbiran kerajaan Pakatan Harapan.

Anonymous said...

https://youtu.be/ZIaPFH0QnRg

Pendedahan zafrul untuk malukan muyidin azmin zuraida pengkhianat..

cik minah said...

Teruskan Meroyan.
Memang puak-puak munafik atau anti Islam ada sepanjang zaman..
Ya, kita tahu, masih ada puak anjing kurap jilat juboq gian end meneruskan hasut ganggu..
Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian end.
Kesian, Masih jadi barua DAP lagi.

Kesian. Masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian end. barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot. Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, budak kampung dan babi-babi buta tu..

Bertaubatlah.. tak besar mana umpan mata kail dedak itu. Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua..
DAP macam cicak penyet, kering, kepala terapit pintu, terkepit. Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat, peluluq juboq tak basuh si kulup gian end. hi hi hi . tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end..
Mereka bangga disebut macam tu.
Hiiiiiiiii

Anonymous said...

Anjing pas kembali lg dgn modal copy pes nya

cikminah said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

PAS mintak senaraikan projek, teringat Masa PRU 14 PAS olok2 lawan BN.. entah bila PAS desak zafrul senaraikan projek aku rasa macam PAS desak olok2 je.. sebab itu jangan selalu amalkan berbohong nanti orang x percaya.. berfikir jangan pakai dua kepala lutut..

Anonymous said...

Kes towong dah selesai ker? Ada pulak kes baru. 6 billiun banyak tu. Dulu jual aset th, Dedah jer senarai tu. Tengok siapa yg dapat dua puluh persen.

Anonymous said...

Macai tak pandai mak berhujjah nak cover up puak pengkhianat penyamun dan penonggang agama....hanye boleh merapu dan meraban..takat tu jer lah kepandaian macaiunta....

Kikikikik..

Anonymous said...

Otak depa kat kapla lutut...

Anonymous said...

Habis tu kenape takut dedah?...bila nak tubuh RCi TH zaman najib beli tanah 1 mdb tanam balak dan beli tanah ladang boleh tanam sawit sikit...

Kokok jer lebih jubor bertaboran tahi..

Anonymous said...

MSO dlm blognya berkatan gajah dan gembalanya yg menyebabkan gajah itu sakit.
Gajah itu analogi MSO utk umno. Gembalanya pula, Wak Jahid Komidi. Manakala ular lidi ialah PPBM.

Semasa PPBM bersatu dgn umno&PAS, semua orang kata, PPBM akan di telan oleh umno. Tapi, apa yg berlaku adalah sebaliknya.

Dgn kemasuksn Azmin & gerombolannya ke dalam umno, ular lidi sudah menjadi ular sawa. Ahlinya sudah bertambah jadi 32 orang. Umno kekal 39 orang dan PAS 18. Ular sawa terus membesar utk jadi anakonda atau naga bila Muhyiddin berjaya pujuk pas mendaftar PN. Kekuatan Muhyiddin sudah bertambah jadi 50 bila Pas seronok jadi menteri dan lebih yakin dgn PPBN yg pempimpinya tidak tercemar lalu bersetuju iktiraf PN. Di bawah PN Muhyiddin kekal mempengerusikan mesyuarat. Zahid masih bergantung nasib pada MP, baru sedar PAS sudah tunduk kpd Muhyiddin!

Untuk UMNO kekal jadi naga, umno perlu gantikan gembalanya. Gembala gajah baru itu ialah Tengku Razaligh!!!

Anonymous said...

Pas ni dia tak kira siapa..yg berkuasa dan boleh bagi benda dia bodek laah..

Masa PH dia bodek dan nak pertahan madey kaki kencing...tapi pas kencing madey...sekarang nak kencing umno plak..

Anonymous said...

Anwar sudah kemukakan pertanyaan bertulisb kpd PN di parlimen ape status siasatan sprm kes projek 30 juta kementerian kesihatan yg diberi cara terus...kontraktor tidak berkelayakan..

Anonymous said...

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan mendapatkan senarai 101 projek atau perolehan kerajaan bernilai RM6.1 bilion daripada Kementerian Kewangan yang dikatakan diberi secara runding terus semasa pemerintah kerajaan Pakatan Harapan (PH).

Anonymous said...

Projek RM450 juta diluluskan kerajaan terdahulu
TUAN BUQHAIRAH TUAN MUHAMAD ADNAN
19 SEP 2019

Dr Mahathir pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Khas Kabinet Mengenai Anti Rasuah di Perdana Putra hari ini. Turut hadir Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dr Ismail Bakar (kanan) dan Ketua Pengarah Pusat Governans, Integriti dan Antirasuah Nasional (GIACC) Tan Sri Abu Kassim Mohamed (kiri). - Foto Bernama

PUTRAJAYA – Projek Bangunan Gunasama Persekutuan di Tunjong, Kota Bharu, Kelantan yang bernilai RM450 juta diluluskan melalui rundingan terus oleh kerajaan terdahulu kepada PDM Builders Sdn Bhd.

Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, tiada tender baharu melalui rundingan terus diberikan kepada syarikat terbabit.


"Anda melihat nota yang saya tulis (yang tular) itu adalah projek yang diberikan sebelum ini," katanya.

Beliau berkata, sekiranya syarikat berkenaan sanggup mengurangkan kos, tiada tender baharu dikeluarkan.

"Apa yang saya katakan, jika sanggup kurangkan kos, tidak perlu tender baru. Ini adalah kesinambungan projek daripada kerajaan terdahulu," katanya.

Anonymous said...

Zafrul cakap di parlimen mcm cakap kat kedai kopi tanpa fakta dan bukti….mcm menteri kampongan…ini bukan kes 1 ato 2 projek bernilai 600 ribu..ini 101 ilangan bernilai 6.01 bilion…..mesti ada senarai sebagai fakta pendedahan..

Dah lah tak berani plak nak confirm akan bagi senarai projek bila gone eng mintak..

Memalukan..

Anonymous said...

5 budak sekolah kena covid kluster Tawar di kedah negeri mb Pas...

Sejak pas perintah kedah terok diserang covid...

Anonymous said...

Beli peralatan keselamatan untuk ATM boleh open tender ke ibnu?....

Beli open tender mampos lah rahsia pertahanan negara..

Cedik lah sikit ibnu oooi..

Anonymous said...


Hipokrit Khairuddin Takiri terdedah?
Oleh: PentadbirAugust 25, 2020
Share
WFAUZDIN NS
Khairuddin ‘Tak Kuarantin Diri’ (rengkasnya, Takiri) sememangnya hebat kalau bercakap. Aku masih ingat sewaktu parti lebai ini sibuk bercakap pasal RUU Akta 355. Isu inilah yang menjadi salah satu alasan untuk parti lebai berpisah dengan PR dulu.
Si Takiri berucap, pernah mencabar sesiapa sahaja untuk berdebat dengannya dalam isu RUU Akta 355. Beliau berhukum bahawa melaksanakan RUU Akta 355 itu adalah hukumnya ‘Wajib’, bukan sunat, makruh, haram atau harus lagi. Maka, tidak peliklah ada seekor lebai dari Penang mengutip hukum tersebut dan dijadikan maudhuk di dalam kuliahnya sehinggakan “mengkapirkan’ Kak Wan (Presiden Keadilan waktu itu) jika tidak menyokong usul yang akan dibawa oleh lebai Hadi di Parlimen. Mati nanti, kita tanam jirat Cina, kata lebai jahil tersebut. Nampak tak bahayanya apabila Islam itu dijual?
Hukum serta pandangan Takiri tentang RUU Akta 355 ini mendapat perhatian dari seorang ustaz terkenal, pakar hadith iaitu Dr Rozaimi atau Dr Rora. Beliau menyahut cabaran Takiri untuk berdebat dan telah menghantar wakil untuk menyampaikan minatnya untuk berdebat dengan Takiri. Malangnya, sampai sekarang Takiri membisu sehinggalah beliau kini telah menjadi Menteri di dalam kerajaan pintu belakang. Bila telah menjadi kerajaan, sepatutnya tidak perlu kisah soal debat lagi, elok beliau suruh lebai Hadi, Presidennya itu bawa semula usul RUU Akta 355 yang lebai Hadi sendiri minta tangguh berkali-kali dahulu. Mengapa diam soal RUU Akta 355 sekarang? Sebab, itu hanya modal lebai dalam politik saja.
Nah, sekarang parti lebai cuba sedaya upaya untuk membela Takiri pula. Satu dunia tahu, Takiri telah langgar satu undang-undang dan peraturan paling serius iaitu berkaitan keselamatan orang ramai. CoViD-19 bukan penyakit biasa, ia satu wabak dan virus paling bahaya yang sedang melanda dunia sekarang. Tapi, Takiri dengan egonya hanya menyatakan telah bayar denda seribu dan akan potong gaji 4 bulan. Apakah itu nilai keselamatan? Undang-undang mahu dibeli dengan sejumlah wang yang tidak cukup untuk membeli alat ganti kereta Audi Q7 yang dihadiahkan kepada bini muda beliau?
Peliknya, si katik Tuan Berahim pun ikut membela si Takiri ini. Tapi dia bawa contoh yang ke laut yang menunjukkan kebodohan sang Timbalan parti lebai. Ada ke patut dia membawa contoh drebar lori sayur yang ulang alik ke Singapore tidak pun kena kuarantin? Dia bawa kisah pilot juruterbang yang memang tugas hariannya membawa pesawat untuk disamakan dengan kisah anak buahnya si Takiri yang bawa bini ke Turki.

Anonymous said...

bila nak #RUU 355. saih saidi New Melaysia Youth Parti takut di potong 'kuku"!!!!!

Unknown said...

Ramai lg saki baki puak2 ph bangang ni.bila kapir kena serang,bangang2 ni lah yg backup,bila nabi kena hina,ulamak kena cerca,Agama islam disisih,raja diherdik,mn kamu semua wahai cilake abadan.esok dlm kubur bila malaikat tnya siapa saudara2 kamu,enta jwblah gona end,jelutong,lks saudara2 kamu ya.
Bodoh murakkab!!?

Unknown said...

Kerajaan Pakatan Harapan dilondehkan sekali lagi bilamana Menteri Kewangan Datuk Seri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz mendedahkan bahawa 101 projek yang menelan kos RM6.61 bilion diluluskan secara runding terus oleh kerajaan PH.

Lebih mengejutkan bilamana bekas Menteri Kewangan Lim Guan Eng mendakwa semua projek tersebut telah diluluskan oleh kabinet. Kenyataan beliau telah dinafikan secara tegas oleh Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Azmin Ali yang menyatakan perkara itu tidak melalui kelulusan kabinet. Jika apa yang dikatakan YAB Azmin benar, maka ini bermakna Lim telah melakukan suatu pembohongan dalam dewan yang mulia dan perkara ini akan dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan oleh YB Shahidan Kassim esok.



PAS menggesa agar semua projek runding terus yang telah diluluskan, kos projek dan kontraktor yang memperolehi projek tersebut disenaraikan untuk tatapan umum.

Rakyat tentu terkejut dengan pendedahan tersebut, kerana selama ini PH melaungkan slogan tiada projek runding terus, bahkan dalam manifesto PH semua projek akan dibuat secara tender terbuka.

Sikap hipokrit PH ini semestinya tiada tandingan meskipun mereka sering menuduh orang lain. Berita ini tentunya menjadi bola tanggung dan menyemarakkan lagi siri kempen dalam PRK Slim yang sedang berlangsung.

Unknown said...

Kerajaan Pakatan Harapan dilondehkan sekali lagi bilamana Menteri Kewangan Datuk Seri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz mendedahkan bahawa 101 projek yang menelan kos RM6.61 bilion diluluskan secara runding terus oleh kerajaan PH.

Lebih mengejutkan bilamana bekas Menteri Kewangan Lim Guan Eng mendakwa semua projek tersebut telah diluluskan oleh kabinet. Kenyataan beliau telah dinafikan secara tegas oleh Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Azmin Ali yang menyatakan perkara itu tidak melalui kelulusan kabinet. Jika apa yang dikatakan YAB Azmin benar, maka ini bermakna Lim telah melakukan suatu pembohongan dalam dewan yang mulia dan perkara ini akan dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan oleh YB Shahidan Kassim esok.



PAS menggesa agar semua projek runding terus yang telah diluluskan, kos projek dan kontraktor yang memperolehi projek tersebut disenaraikan untuk tatapan umum.

Rakyat tentu terkejut dengan pendedahan tersebut, kerana selama ini PH melaungkan slogan tiada projek runding terus, bahkan dalam manifesto PH semua projek akan dibuat secara tender terbuka.

Sikap hipokrit PH ini semestinya tiada tandingan meskipun mereka sering menuduh orang lain. Berita ini tentunya menjadi bola tanggung dan menyemarakkan lagi siri kempen dalam PRK Slim yang sedang berlangsung.

Unknown said...

Kerajaan Pakatan Harapan dilondehkan sekali lagi bilamana Menteri Kewangan Datuk Seri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz mendedahkan bahawa 101 projek yang menelan kos RM6.61 bilion diluluskan secara runding terus oleh kerajaan PH.

Lebih mengejutkan bilamana bekas Menteri Kewangan Lim Guan Eng mendakwa semua projek tersebut telah diluluskan oleh kabinet. Kenyataan beliau telah dinafikan secara tegas oleh Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Azmin Ali yang menyatakan perkara itu tidak melalui kelulusan kabinet. Jika apa yang dikatakan YAB Azmin benar, maka ini bermakna Lim telah melakukan suatu pembohongan dalam dewan yang mulia dan perkara ini akan dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan oleh YB Shahidan Kassim esok.



PAS menggesa agar semua projek runding terus yang telah diluluskan, kos projek dan kontraktor yang memperolehi projek tersebut disenaraikan untuk tatapan umum.

Rakyat tentu terkejut dengan pendedahan tersebut, kerana selama ini PH melaungkan slogan tiada projek runding terus, bahkan dalam manifesto PH semua projek akan dibuat secara tender terbuka.

Sikap hipokrit PH ini semestinya tiada tandingan meskipun mereka sering menuduh orang lain. Berita ini tentunya menjadi bola tanggung dan menyemarakkan lagi siri kempen dalam PRK Slim yang sedang berlangsung.

Anonymous said...

Mengapa puak RBA ternakan parti kafir harbi roket menyalak histeria seperti anjing gila menyerang, menfitnah dan memburuk-burukkan kerajaan PN ?

Mungkin ini sebabnya ?:

PUTRAJAYA: Parti Cinta Malaysia (PCM) membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) supaya menyiasat pendedahan 101 projek perolehan RM6.61 bilion ditawarkan kerajaan Pakatan Harapan (PH) secara rundingan terus.

Naib Presiden PCM, Muralitharan Ramachandran, berkata SPRM perlu menjalankan siasatan terhadap bekas Menteri Kewangan, Lim Guan Eng itu.


Sumber: https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/08/724480/pcm-minta-guan-eng-disiasat

Anonymous said...

Mengapa puak RBA ternakan parti kafir harbi roket menyalak histeria seperti anjing gila menyerang, menfitnah dan memburuk-burukkan kerajaan PN ?

Adakah ini sebabnya ? :

PUTRAJAYA: Parti Cinta Malaysia (PCM) membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) supaya menyiasat pendedahan 101 projek perolehan RM6.61 bilion ditawarkan kerajaan Pakatan Harapan (PH) secara rundingan terus.

Naib Presiden PCM, Muralitharan Ramachandran, berkata SPRM perlu menjalankan siasatan terhadap bekas Menteri Kewangan, Lim Guan Eng itu.


Sumber: https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/08/724480/pcm-minta-guan-eng-disiasat

Anonymous said...

Mengapa puak RBA ternakan parti kafir harbi roket menyalak histeria seperti anjing gila menyerang, menfitnah dan memburuk-burukkan kerajaan PN ?

Adakah ini sebabnya ? :

PUTRAJAYA: Parti Cinta Malaysia (PCM) membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) supaya menyiasat pendedahan 101 projek perolehan RM6.61 bilion ditawarkan kerajaan Pakatan Harapan (PH) secara rundingan terus.

Naib Presiden PCM, Muralitharan Ramachandran, berkata SPRM perlu menjalankan siasatan terhadap bekas Menteri Kewangan, Lim Guan Eng itu.


Sumber: https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/08/724480/pcm-minta-guan-eng-disiasat

Anonymous said...

Mengapa puak RBA ternakan parti kafir harbi roket menyalak histeria seperti anjing gila menyerang, menfitnah dan memburuk-burukkan kerajaan PN ?

Adakah ini sebabnya ? :

PUTRAJAYA: Parti Cinta Malaysia (PCM) membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) supaya menyiasat pendedahan 101 projek perolehan RM6.61 bilion ditawarkan kerajaan Pakatan Harapan (PH) secara rundingan terus.

Naib Presiden PCM, Muralitharan Ramachandran, berkata SPRM perlu menjalankan siasatan terhadap bekas Menteri Kewangan, Lim Guan Eng itu.


Sumber: https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/08/724480/pcm-minta-guan-eng-disiasat

Anonymous said...

Mengapa puak RBA ternakan parti kafir harbi roket menyalak histeria seperti anjing gila menyerang, menfitnah dan memburuk-burukkan kerajaan PN ?

Adakah ini sebabnya ? :

PUTRAJAYA: Parti Cinta Malaysia (PCM) membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) supaya menyiasat pendedahan 101 projek perolehan RM6.61 bilion ditawarkan kerajaan Pakatan Harapan (PH) secara rundingan terus.

Naib Presiden PCM, Muralitharan Ramachandran, berkata SPRM perlu menjalankan siasatan terhadap bekas Menteri Kewangan, Lim Guan Eng itu.


Sumber: https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/08/724480/pcm-minta-guan-eng-disiasat

Anonymous said...

Mengapa puak RBA ternakan parti kafir harbi roket menyalak histeria seperti anjing gila menyerang, menfitnah dan memburuk-burukkan kerajaan PN ?

Adakah ini sebabnya ? :

PUTRAJAYA: Parti Cinta Malaysia (PCM) membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) supaya menyiasat pendedahan 101 projek perolehan RM6.61 bilion ditawarkan kerajaan Pakatan Harapan (PH) secara rundingan terus.

Naib Presiden PCM, Muralitharan Ramachandran, berkata SPRM perlu menjalankan siasatan terhadap bekas Menteri Kewangan, Lim Guan Eng itu.


Sumber: https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/08/724480/pcm-minta-guan-eng-disiasat

Anonymous said...

Kah kah kahhhhhhhhh.......

walak onta PAS meroyan sakan kena londeh........kah kah kahhhhhhhhhhhh...............

guan eng dah lebih dulu minta didedahkan, baru walak onta PAS terhegeh hegeh minta plok!!!

walak2 onta PAS mme lembam............kah kah kahhhhhhhhhhhh...............

Anonymous said...

Mengapa puak RBA ternakan parti kafir harbi roket menyalak histeria seperti anjing gila menyerang, menfitnah dan memburuk-burukkan kerajaan PN ?

Adakah ini sebabnya ? :

PUTRAJAYA: Parti Cinta Malaysia (PCM) membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) supaya menyiasat pendedahan 101 projek perolehan RM6.61 bilion ditawarkan kerajaan Pakatan Harapan (PH) secara rundingan terus.

Naib Presiden PCM, Muralitharan Ramachandran, berkata SPRM perlu menjalankan siasatan terhadap bekas Menteri Kewangan, Lim Guan Eng itu.


Sumber: https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/08/724480/pcm-minta-guan-eng-disiasat

Anonymous said...

Mengapa puak RBA ternakan parti kafir harbi roket menyalak histeria seperti anjing gila menyerang, menfitnah dan memburuk-burukkan kerajaan PN ?

Adakah ini sebabnya ? :

PUTRAJAYA: Parti Cinta Malaysia (PCM) membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) supaya menyiasat pendedahan 101 projek perolehan RM6.61 bilion ditawarkan kerajaan Pakatan Harapan (PH) secara rundingan terus.

Naib Presiden PCM, Muralitharan Ramachandran, berkata SPRM perlu menjalankan siasatan terhadap bekas Menteri Kewangan, Lim Guan Eng itu.


Sumber: https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/08/724480/pcm-minta-guan-eng-disiasat

Anonymous said...

RBA 5:03 ternakan parti kafir harbi roket hanya pandai tulis komen lucah dan maki hamun menunjukkan otak RBA ini berada di jubor.

Bukankah PH dahulu telah berjanji untuk menubuhkan RCI untuk menyiasat TH tetapi malangnya apabila PH berkuasa , PH sendiri berdolak daleh enggan menubuhkan RCI tersebut ? PH kencing rakyat lagi.

Adakah PH takut RCI akan menyiasat salah laku PH sendiri terhadap TH ?

Anonymous said...

Woi penyamun2 tarbus hamPAS semua, kontrak bekalan alatan PPE covid19 anak beranak suku sakat geng geng menteri kesihatan minum air suam anak Baba asal johor kroni PM dari johor tulah contohnyerrrrrrrrrrrr...................

hamPAS bahalol sampai kiamat woiiiiii............

Anonymous said...


AKU tak hina melayu tapi AKU hina melayu yang berPERANGAI HINA di sisi ISLAM

Anonymous said...

Ulamak mana kena hina?...lobai pas ularmak otak kat lutut..

Kikikiiik..

Bukannpertahan gone eng daa...menbteri kewangan bercakap di parlimen mcm bercerita di kedai kopi.....sama geng lutut termasuk macai....

Anonymous said...

Tak berani pon bagi senarai..cerita kedai kopi jeer...geng otak di kepala lutut..

Kikikik..

Anonymous said...

Poorah macai kepala lutut..

Anonymous said...

Azmin sendiri banyak mintak projek
runding terus ...tak bagi dia semburit kang.

Anonymous said...

Melayu kepala lutut memang hina ..pemoha penyamun dan penonggang agama..

Anonymous said...

Xafrul silapvtembak..dua tenbak boss dan geng2 pengkhianat yg banyak mintak projek direct award...

Zafrul tak brani serahkan senarai projek kerana takut di lempang oleh nuyidin dan disemburit oleh assemin..

Kikikikikik...

Anonymous said...

Siapakah menteri roket yang tidak tahu tempat titik perpulohan ? Amat memalukan negara sahaja !

RBA 5:35 sembang lebat babi pun boleh terbang tetapi habuk pun tarak !

Anonymous said...

Jika berlaku gempa bumi di Jepun atau gunung meletup di Filipina atau Covid19 berlaku di Wuhan atau letupan kuat di Beirut atau gunung Everest runtuh dll, RBA 5:54 tetap menyalahkan parti Islam sebab RBA poyo tahap gaban.

Anonymous said...

Tahniah yb zafrul. Nanti kasi tembak yg lain pulak. Dedahkan satu persatu. Setakat ni dah ramai juga kaki tangan ph yg ditangkap kerana rasuah. Yg saddiq pun ada ratus ribu juga, simpan dlm peti besi. Itu baru 22 bulan pegang jawatan, belum satu penggal. Eng guan pulak boleh tundukkan atok supaya beri dia jaga duit, atok pun dah takda kudrat, kuat merajuk lagi. Lingkup negara melayu ditangan pakatan hancing. Atok muda pulak tak habis2 dengan kes bonceng, tak tahu malukah. Bila islam dicaci oleh dap, pkr dan pan sunyi sepi jer seolah2 bila caci islam seperti caci pas. Bengong betul pkr dan pan.

Unknown said...

Mmg bangang ada di mana2..tg zafrul tembak kt parlimen,sprm dh bersuara,lps ni tg bglah senarai kt sprm,yg nk tg list kan parliment buat ape..mmg bangang smpi mampos puak2 kafir munafik abadan..bodoh😂😂😂

Unknown said...

Betul2..korang bahas lah ngm sprm nnti..sengal x sudah..x serik serik kena kencing ngn pimpinan ph.korang dpt apa..dpt kencing lge j lah

Unknown said...

Betul2..korang bahas lah ngm sprm nnti..sengal x sudah..x serik serik kena kencing ngn pimpinan ph.korang dpt apa..dpt kencing lge j lah

Anonymous said...

SPRM wajar menyiasat menteri kewangan PH kerana kes 101 projek membabitkan nilai perolehan RM6.61 bilion secara rundingan terus tanpa melalui persetujuan kabinet.

Puak RBA meroyan histeria marah kerana skandal PH terdedah sekarang !

Anonymous said...

So si zafrul ni dah bagi list ke belum?? Takat main petik 6 bilion, lebai mangkuk Q7 blh jadi menteri kewangan

Anonymous said...

projek runding terus bukannye menyalahi undang2 negara,melainkan ada rasuah dan salah guna kuasa...selama ini pun mana kerajaan boleh membuat kontrak runding terus, itu perkara biasa bila hujung2 tahun nak bagi selesaikan peruntukan tahunan dan juga bagi kontrak2 terbengkalai, dng itu kita bagi pada kontraktor yg mahu terima, ingat senang2 ke nak bagi kontrak runding terus ni, ada SOP yg kena ikut..bukan suka2 kita panggil dan bagi kontrak, ini bukan negara Afrika, ini negara ada undang2 tau, kita jangan jadi bodoh, diperbodohkan oleh orang2 politik ni, selalu yg dapat kontrak runding terus ni, kebanyakkannye kontraktor bumiputera, kalau nak tahu tanye le Azmin Ali, dia menteri ekonomi, cuba tanye dia kroni siapa yg dapat kontrak tu??? biasa kontraktor yg berdaftar dengan kementerian kewangan, yg bagi tender siapa...jabatan mana?, kementerian mana?, projek apa? kontraktor mana? senaraikan...menteri kewangan bagi kenyataan untuk kepentigan politik, bukan kenyataan kepetingan awam...jangan kita diperbodoh2kan....yg benar salah tu, yang tidak akur pada SOP negara kaitan covid 19 tu, tidak mahu kuarantin 14 hari balik dari melancong luar negara, itu salah, kita nak tau juga, dia pergi dengan siapa? keluarga dia ada tak sama, pegawai khas dia berape orang yg ikut? itu kena siasat, sebab itu diatas kepetingan awam dan negara...itu patut kena sekeh kepala dia, sebab bongkak dan degil, baru je beberape hari jadi menteri dah besar kepala, tak layak jadi pemimpin, pemimpin pun masuk ikut pintu jamban..itu yg tak sedar diri,mabuk kerana dah termakan gulai daging lembu yg ada seketul daging babi dalamnye

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails