Saturday, August 29, 2020

Selepas 2 Jam Di Bukit Aman, 'Saya tidak akan letak jawatan' - Dr Khairuddin.

 Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali pada sidang media selepas hadir ke Program Jom MSPO Perak di Dewan Tan Sri Ghazali Jawi, Slim River, hari ini. - Foto NSTP Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali pada sidang media selepas hadir ke Program Jom MSPO Perak di Dewan Tan Sri Ghazali Jawi, Slim River, hari ini. - Foto NSTP

Lawatan rasmi membincang eksport minyak sawit Malaysia-Turki.

TANJUNG MALIM: Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali, menegaskan tiada keperluan untuk beliau meletak jawatan susulan isu melanggar arahan kuarantin wajib yang dihadapinya ketika ini.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Kuala Nerus itu, berkata beliau tidak akan melayan desakan segelintir pihak supaya berundur daripada Kabinet memandangkan isu yang dihadapinya bukan melibatkan salah laku kerja.

"Saya tidak buat salah yang melibatkan kerja saya, tapi kekhilafan dalam isu berkaitan prosedur operasi standard (SOP) dan saya serahkan kepada polis," katanya kepada pemberita selepas program Jom Pensijilan Minyak Sawit Mampan (MPSO) di pekan Slim River dekat sini, hari ini.

Mohd Khairuddin berdepan kritikan ramai, malah terdapat desakan agar beliau meletakkan jawatan kerana gagal mematuhi kuarantin wajib di rumah setelah pulang dari Turki, pada Julai lepas.

Semalam, Timbalan Pengarah (Siasatan/Perundangan) Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman DCP Mior Faridalathrash Wahid berkata Bukit Aman sudah membuka kertas siasatan terhadap menteri berkenaan dan sebanyak 27 laporan polis diterima berhubung perkara itu dari seluruh negara setakat ini.

Mengulas lanjut, Mohd Khairuddin mengesahkan beliau bersama tiga ahli keluarga yang lain telah hadir ke Bukit Aman semalam, untuk memberi keterangan selama dua jam bermula 8.45 malam berhubung isu berkenaan.

"Semalam (Khamis) saya ke Bukit Aman, itu kali pertama beri keterangan, bukan dua kali seperti yang dilaporkan sesetengah media. Saya memberi keterangan sebagai saksi berhubung isu yang dibangkitkan sekarang," katanya.

Mohd Khairuddin berkata, dalam keterangannya kepada pihak polis beliau turut memaklumkan bahawa kunjungannya ke Turki adalah lawatan rasmi untuk membincangkan beberapa isu antaranya berkaitan eksport minyak sawit Malaysia ke negara itu, selain projek membabitkan kerajaan negeri Terengganu.

"Saya telah memohon maaf atas kekhilafan saya dan telah pulangkan gaji untuk bulan Mei hingga Ogos untuk rakyat, untuk Tabung COVID-19," katanya sambil menambah perkara itu tidak menjejaskan tumpuan kerjanya. – BERNAMA

Hibur Hibur Sikit

66 comments:

Anonymous said...

Menteri Petanian Turkey Bekir nafi jumpa Khairudin malah tidak pernah kenal khairudin..

Orang Turkey pakai minyak zaiton daa..

Anonymous said...

Setuju lobai Q7 tak perlu letak jawatan....

Muyidin yg perlu pecat menteri yg langgar undang2 untuk rakyat hormati pm dan kerajaan...

Jika tidak dipecat kerajaan digelar double standard...

Lebih2 lagi lobai mesti tunjuk contoh yg baik patuh undang2...

Lobai Hadi kata nak pantau menteri taoi bisu saja...cakap tarak serupa bikin.

Anonymous said...

Otak kat kepala lutut...

Kikikik

Anonymous said...

Saya telah mohon maaf..

Khairudin belajar kat mana langgar undang2 boleh mintak maaf...kalo mcm tu mahkamah dan penjara kena tutup lah...bongok..

Lepas tu nak sogok krajaan dgn bayar 4 bulan gaji....terok betul puok lobai pas...negara ni bapak dia punyer ker?..

Blm berkuasa penuh lagi dah berani langgar undang2...

Kalo pas yg berkuasa penuh lintang oukang negara dikerjakan oleh puok lobai Pas..

Anonymous said...


Lobai Pas palingvtakut Cina MCA..cina pon berani naik tocang..

KENAPA MCA PERLU DITATANG OLEH UMNO, PAS & BERSATU WALAUPUN ADA 2 KERUSI SAHAJA?

Usah ulangi kesilapan UMNO

Saya sertakan rekod pencapaian MCA dalam PRU14 yang di'sedekah'kan untuk bertanding di 10 kawasan majoriti Melayu.

Dalam PRU tersebut, MCA hanya berjaya menang 1 kerusi iaitu Parlimen Air Hitam. MCA kalah di 9 buah kerusi majoriti Melayu yang lain.

MCA menang dalam PRK Tg Piai dengan ihsan orang Melayu, menjadikan 2 orang MP MCA kini berada di parlimen.

Biar pun hanya 2 kerusi, MCA menjuarai agenda bangsa Cina apabila berjaya :

1- Mengekal status pendidikan vernakular, bahkan menambah 10 lagi SJKC dan memindahkan 6 lagi ke kawasan yang lebih besar.



2- Mendapat posisi utama CEO semua pelabuhan Melaka, Klang dan Pulau Pinang serta pengangkutan udara

3- Sumbangan RM 58 juta untuk IPTS MCA, Universiti TAR

4- Pengiktirafan UEC

Namun MCA sangat lantang menentang pengenalan tulisan jawi, menolak pemerkasaan undang-undang syariat (untuk umat Islam) dan sebagainya.

Cuba lihat Raub, setelah 50 tahun mereka menceroboh tanah kerajaan untuk tanaman musang king secara haram, mereka tetap menolak calon MCA DARI BN yang menyedekah kawasan majoriti Melayu.

Kawasan majoriti Melayu mesti ditandingi oleh calon Melayu. Biar MCA bertemu buku dengan ruas dengan DAP di kawasan majoriti Cina.

Usah ulangi kesilapan UMNO, manakala PAS pula mesti lebih berani bersuara men'tarbiah' UMNO untuk memperjuangkan agenda agama, bangsa dan negara

Anonymous said...

Cina MCA warning melayu2 tebok atap..

Ini bukan kerajaan melayu islam laa..

Sape berani bantah cina mca?.

Seketul daging BABI dlm sekawah gulai lembu kata Hj Hadi...sekarang sorban terbang..

Kikikikik..

Anonymous said...

Dah jelas khairudin langgar undang2 kurantin wajib bila dia bayar kompaun KKM....langgar kurantin wajib tak boleh di kompaun..

Jadi rakyat nak teengok AG dakwa lobai Q7 dlm mahkamah dan hukuman yg setaraf dgn tokey nasi kandar dan mak cik di perak

Anonymous said...

Makcik” dalam ciapan Fahmi dipercayai merujuk seorang wanita warga emas yang dihukum penjara sehari dan didenda RM8,000 selepas mengaku salah melanggar perintah kuarantin kendiri apabila tiba dari negara luar.

Seorang pemilik restoran di Kedah pula dihukum penjara lima bulan serta denda RM12,000 kerana kesalahan sama. Lelaki terbabit adalah kes yang mempunyai kaitan dengan kluster Sivagangga.

KKM dalam kenyataan hari ini memberitahu Khairuddin dikenakan kompaun RM1,000, setelah didapati bersalah menurut Peraturan-peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-langkah Di Dalam Kawasan Tempatan Jangkitan) 2020, Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1998 (Akta 342).

Kompaun itu dikatakan dikenakan pada 7 Ogos lalu.

Bagaimanapun, merujuk kompaun berkenaan, Anggota Parlimen Klang Charles Santiago mempersoalkan sama ada ahli keluarga Khairuddin yang dikatakan menyertai lawatan ke Turki itu turut dikenakan kompaun atau tidak.

“Macam mana dengan ahli keluarga? Adakah mereka turut didenda?” ciapnya di Twitter..

Sementara itu, Exco Pemuda Umno Wan Muhammad Azri Wan Deris, yang lebih dikenali sebagai Papagomo, berkata dia menerima permohonan maaf Khairuddin, tetapi baginya, AJK PAS Pusat itu tetap perlu meletakkan jawatan sebagai menteri.

“Saya terima permohonan maaf YB menteri dan dengan ini saya minta YB menteri meletakkan jawatan bagi memberikan tauladan yang baik kepada masyarakat.‬

“‪Kepimpinan melalui tauladan, jika bukan YB menteri siapa lagi yang nak dijadikan contoh kepada masyarakat?” soalnya.

Anonymous said...

MENTERI PN TIADA MARUAH?
August 29, 2020


Menteri Perladangan dan Komoditi Dr Mohd Khairuddin Aman Razali telah jelas bersalah malah telah didenda oleh KKM tetapi masih bermuka tebal tidak mahu meletakkan jawatan. Malah dengan dengan selamba dan tidak menunjukkan rasa bersalah menteri itu berkata tiada sebab untuknya meletakkan jawatan sebagai menteri susulan kegagalan mematuhi perintah kuarantin wajib pada bulan lalu. Khairuddin berkata ini dia tidak membuat sebarang kesalahan yang membabitkan tugasnya.
S
Inilah standard menteri PN yang langsung tidak ada maruah diri. Sepatunya sebagai seorang menteri beliau mesti bertanggungjawab atas apa yang beliau lakukan. Dahulu sewaktu menjadi pembangkang seringkali menggesa pemimpin kerajaan yang melakukan kesalahan meletakkan jawatan. Kini bila telah menjadi menteri tidak pula menunjukkan rasa tanggungjawab.

Anonymous said...

KKM serah kepada polis siasat Mohd Khairuddin
SELASA, 25 OGOS 2020 @ 8:14 PM

KKM serah kepada polis siasat Mohd Khairuddin. Foto NSTP

PUTRAJAYA: Kementerian Kesihatan sudah menyerahkan kertas siasatan dalaman pihaknya berhubung isu pelanggaran kuarantin oleh Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali kepada polis untuk tindakan lanjut.

Berikutan itu, Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata pihaknya menyerahkan sepenuhnya isu berkenaan kepada polis untuk menyiasat.


Katanya, disebabkan laporan pihaknya sudah diserahkan kepada polis, tidak adil untuk beliau memberikan sebarang komen berkaitan hal terbabit kerana ia akan mengganggu siasatan.

"Saya difahamkan pihak polis sedang melakukan siasatan berhubung perkara itu dan kami serahkan kepada mereka (polis) untuk tindakan lanjut

Anonymous said...


NAJIB DAH AJAR LOBAI LELABI PAS, LEBAI LELABI BIUKU PAS TELAH DITARBIAH OLEH NAJIB MALU APA BOSSKU!!!

Anonymous said...


Menteri ingkar kuarantin: Pegawai atasan KKM tidak dimaklumkan - KP Kesihatan


25/08/2020 11:15 PM
PUTRAJAYA, 25 Ogos -- Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah hari ini menjelaskan pegawai atasan Kementerian Kesihatan (KKM) tidak dimaklumkan mengenai Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali yang mengingkari perintah kuarantin di rumah.

Dr Noor Hisham berkata mereka hanya mengetahui tentang perkara itu pada minggu lepas menerusi laporan media dan hanya semalam beliau menerima laporan penuh berhubung perkara itu daripada pihak penyiasatan dalaman KKM.

"Hanya semalam saya dapat laporan penuh daripada pihak penyiasatan dalaman, laporan penuh apa yang berlaku dan kami tidak dimaklumkan. Jadi amat penting bagi petugas barisan hadapan kami, apa pun yang berlaku di luar sana, untuk memaklumkan kepada kami atau pegawai atasan supaya tindakan boleh diambil secepat mungkin.


"Jadi apa yang kami lakukan adalah kami mula melakukan penyiasatan kerana KP (Ketua Pengarah), timbalan KP dan juga ketua jabatan penyakit berjangkit tidak dimaklumkan. Sebab itu kenapa kami mengarahkan penyiasatan dalaman dilakukan,” katanya pada sidang media perkembangan COVID-19 di sini.

Menjelaskan lebih lanjut, Dr Noor Hisham berkata kes itu kini di bawah penyiasatan polis.

"Penyiasatan dalaman telah dijalankan dan saya telah melihat laporan itu dan laporan itu telah diserahkan kepada polis. Jadi, kami serahkan kepada polis untuk menyiasat dan mengambil tindakan perlu,” katanya.

Mohd Khairuddin dikatakan mengingkari perintah kuarantin di rumah dengan menghadiri sidang Dewan Rakyat pada 13 Julai.

Beliau dilaporkan pulang dari Turki pada 7 Julai dan menjalani ujian pengambilan sampel nasopharyngeal pada hari yang sama dan didapati negatif COVID-19. Ujian kedua dan ketiga juga menunjukkan keputusan negatif.

Sebelum ini, Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok mendakwa menteri itu tidak menjalani kuarantin wajib 14 hari selepas pulang dari lawatan ke Turki.

Berikutan itu, Mohd Khairuddin, yang juga ahli jawatankuasa pusat PAS, dikritik banyak pihak kerana menteri sendiri tidak mematuhi prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan pihak berkuasa, dengan mengingkari perintah kuarantin untuk rakyat Malaysia yang pulang ke tanah air dari luar negara.

Susulan itu, Mohd Khairuddin dikenakan kompaun RM1,000 bagi kesalahan mengikut Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-Langkah Di Dalam Kawasan Tempatan Jangkitan) 2020, Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1998 [Akta342].

Beliau telah memohon maaf dan menyumbangkan empat bulan gajinya sebagai menteri, dari Mei hingga Ogos, kepada Tabung Bantuan Bencana Negara (Tabung COVID-19) di bawah KKM.

-- BERNAMA


Anonymous said...

Edited by I.am.PH at 28-8-2020 11:14 AM

'KKM dipaksa keluar kenyataan separuh benar isu kompaun Khairuddin?'
Diterbitkan Hari ini 10:12 pm



Anggota Parlimen Seputeh Teresa Kok mempersoalkan apakah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dipaksa untuk mengeluarkan “kenyataan separuh benar” susulan kompaun RM1,000 yang dikenakakan terhadap Khairuddin Aman Razali kerana melanggar perintah kuarantin.

Katanya, ramai rakyat Malaysia yang terkejut dengan kenyataan KKM bahawa Menteri Perladangan, Perusahaan dan Komoditi itu telah dikenakan kompaun itu pada 7 Ogos lalu, dan dikatakan telah menjelaskan kompaun berkenaan.

Soal Kok, pelanggaran kuarantin itu dibangkitkan olehnya di Dewan Rakyat pada 18 Ogos lalu, namun selama ini Ketua Pengarah Kesihatan (KPK) Dr Noor Hisham Abdullah hanya berkata KKM sedang menyiasat perkara berkenaan.

“Kenapakah hari ini baru KKM memberitahu orang ramai bahawa kompaun telah dikeluarkan kepada beliau dan beliau telah menjelaskan denda tersebut?

“Memang tidak mungkin menteri dan KPK tidak tahu bahawa kompaun telah dikeluarkan pada 7 Ogos dan Khairuddin telah bayar denda itu, tetapi kena tunggu empat hari kemudian baru buat pengumuman,” katanya dalam satu kenyataan hari ini

Anonymous said...

Kenapa tak dibawa ke mahkamah?'

Mengulas isu sama, peguam Haniff Khatri dalam satu klip video yang dimuat naik di Facebooknya menyorot bahawa sejak penguatkuasaan kuarantin kendiri 10 Jun lalu, ramai orang awam telah dibawa ke mahkamah.

Dia memetik beberapa kes seperti warga emas yang dihukum khidmat masyarakat selama dua bulan manakala menantunya dikenakan denda RM2,000; kes “wanita gelang pink” yang dikenakan denda sehari dan denda RM8,000; serta lelaki di Balik Pulau yang dideda RM2,500.

“Persoalannya, kenapa dalam kes Khairuddin ini, pihak pelaksana undang-undang walaupun terdapat laporan polis terhadapnya, tidak membawanya ke mahkamah? Kenapa ada perbezaan antara Khairuddin dengan orang awam?” soalnya.

Pada hematnya, berdasarkan keputusan mahkamah sebelum ini, sekiranya Khairuddin dihadapkan ke mahkamah, dia menjangkakan AJK PAS pusat itu akan dikenakan hukuman sama ada penjara lebih daripada setahun mahupun denda sekurang-kurangnya RM2,000.

“Jika hukuman tersebut dikenakan, maka Kharuddin sudah pastinya akan hilang kerusi sebagai ahli Dewan Rakyat,” katanya lagi.

“[...] Kalau perkara-perkara ini yang diambil kira (untuk tidak membawa kes Khairuddin ke mahkamah), maka memang kedaulatan undang-undang boleh dikatakan telah dicabul dan diperkosa,” katanya lagi.



Sementara itu, ketika dihubungi Malaysiakini, Haniff juga mempersoalkan sama ada kerajaan sebenarnya bersekongkol untuk tidak mendedahkan bahawa Khairuddin pulang dari luar negeri dan perlu dikuarantin, untuk membolehkannya hadir di Parlimen pada 13 Julai.

"Dia tidak pernah memakai gelang merah jambu itu, jadi mungkinkah kerajaan merancang supaya tiada orang sedar? Jika ia sebenarnya dirancang, ia merupakan penipuan besar terhadap parlimen," katanya.

Persidangan 13 Julai adalah sesi pertama parlimen kali ini yang masih berlangsung.

Pada hari itu, kerajaan Perikatan Nasional memilih untuk menyingkirkan Mohd Ariff Md Yusof sebagai speaker Dewan Rakyat dan berjaya dengan 111 undi berbanding 109.

Untuk rekod, kuarantin kendiri digantikan dengan kuarantin wajib di pusat yang ditetapkan bermula 24 Julai.

Anonymous said...

Rosakkan imej KKM

Ahli Majlis Tertinggi Umno Puad Zarkashi pula melihat hukuman dua darjat oleh KKM itu akan menyebabkan kerajaan Perikatan Nasional (PN) tidak boleh diharap dan mengamalkan campur tangan politik.

“Peliknya, kenapa KKM pula yang double standard (dua darjat). Kenapa jumlah kompaun terlalu rendah dan amat tidak adil. Kenapa musnahkan jenama KKM yang sudah hebat," soalnya dalam satu kenyataan.

Katanya, isu Khairuddin membabitkan dua isu besar, pertamanya melanggar peraturan kuarantin 14 hari bagi mereka yang baru pulang dari luar negara, dan keduanya jumlah kompaun yang disifatkan Puad sebagai “ikut suka hati aku”.

“Akhirnya kerajaan PN akan dituduh dua kali lima. Ada campur tangan politik dan tidak boleh diharap.

“Sebab itu jangan gunakan KKM untuk cover line (menyembunyikan kesalahan). Khairuddin patut didakwa di mahkamah,” katanya lagi.

Anonymous said...

Sebelum ini dilaporkan Khairuddin mengamuk dan menyalahkan penjawat awam kerana menurutnya, mereka telah bocorkan maklumat ke Turki.

Setelah itu FB KKM diserang netizen dan sekarang lebih 10K komentar mencela KKM.

Yang lebih sadis lagi, media PAS menyalahkan DAP dalam isu kuarantin Khairuddin ini!

Setelah itu Ismail Sabri lepas tangan dan mengatakan:

"No one is above the law, whether they are ministers or deputy ministers, they will face the music.

"However, it is up to the Health Ministry to decide on the punishment, whether to issue compound or others,"
Update: Khairuddin MENGAMUK dan SALAHKAN penjawat awam sebab kantoikan dia ke Turki #14! FB KKM DISERANG! #12 Isu kuarantin Khairuddin, PAS play victim dan salahkan DAP
https://mforum1.cari.com.my/forum.php?mod=viewthread&tid=1212345

Anonymous said...

Rakyat berhak tahu hasil siasatan kes Khairuddin
Geng KartelAugust 26, 2020


ULASAN| Pengakuan Dr Noor Hisham Abdullah yang memberitahu pengurusan tinggi Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) tidak tahu mengenai skandal pengingkaran kuarantin Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Mohd Khairuddin Aman Razali, agak mengejutkan.

Apa yang lebih menghairankan ialah siasatan dalaman terhadap beberapa kejadian selepas kepulangan menteri tersebut daripada lawatan ke Turki pada 7 Julai disorok daripada pihak umum.

Dalam sidang media semalam, Ketua Pengarah Kesihatan itu mengakui dia bersama timbalannya dan ketua jabatan penyakit berjangkit KKM tidak diberitahu mengenai perkara itu sehinggalah ia disiarkan dalam berita.

Noor Hisham berkata, dia mengarahkan siasatan dalaman untuk diadakan dan laporan penuh mengenainya sudah diterima.

Khairuddin menempa beberapa rekod politik baru sejak kebelakangan ini, termasuklah 'menarik' hampir 50,000 orang menandatangani petisyen dalam talian untuk mendesak dia meletakkan jawatannya sebagai menteri.

Apabila pelanggar prosedur operasi standard (SOP) kuarantin oleh Khairuddin didedahkan Teresa Kok di parlimen pada Selasa lepas, ia menimbulkan kemarahan di seluruh negara.

Hal itu berpunca daripada penyebaran maklumat yang salah oleh Khairuddin apabila dia mendakwa kononnya lawatan itu diluluskan oleh Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

Dia juga mendakwa terdapat satu “ujian saringan khas” untuk para menteri, dan orang kenamaan bagi membolehkan mereka ke luar dan masuk negara.

Seakan wang mampu selesai masalah

Juga dakwaan kononnya Turki berada dalam zon hijau semasa dia melawat negara tersebut sedangkan ia merupakan satu daripada pusat penularan utama wabak Covid-19.

Disebabkan semua perkara itu, satu petisyen dalam talian dibuat untuk mendesak Khairuddin meletak jawatan.

Petisyen itu pada mulanya mencatatkan sekitar 24,000 tandatangan sehinggalah perkembangan terkini diumumkan pada petang Sabtu lalu apabila KKM mengakui Khairuddin mengingkari SOP kuarantin Covid-19 pada 7 Julai.

Pada hari berkenaan juga KKM mengesahkan Khairuddin dikenakan kompaun sebanyak RM1,000 pada 7 Ogos dan ia telah dibayar.

Kemarahan rakyat bertambah-tambah lagi selepas pengumuman itu.

Khairuddin jelas tersilap semasa membaca perasaan dan sentimen rakyat apabila dia mengeluarkan kenyataan memohon maaf dan “mendermakan” gajinya sebagai seorang menteri bagi tempoh Mei sehingga Ogos kepada Tabung Covid-19.

Anonymous said...

Kuat jugak lobai Q7 menipu...ajaran Pas boleh bohong..

Anonymous said...

Kaah..kaah..kaaaaaah..

Lobai Dah makan duit haram 90 jota dari najib..

Anonymous said...

JANGANLAH MINTA MENTERI ATAU PM LETAK JAWATAN..

Ini Malaysia, bukan Korea atau Jepun.

Walaupun sakit, kotor atau selekeh, cinta mereka kepada negara demi bangsa ugama sangat kuat.

Demi rakyat mereka sanggup lompat parti.

Malah ada yang sanggup menyamun untuk bantu anak yatim.

Jangan salah sangka, kaya pun sebab bini menabung sejak lahir.

Cuba tanya lobai, apa hukum letak jawatan?
Drebar lori jadi mangsa perbandingan...

Anonymous said...

Menteri alam semesta bagi pendapat bengong..

Yang penting tiada kluster Khairuddin, kata Tuan Ibrahim
N Faizal Ghazali

23 Aug 2020, 1:38 pm
Dikemaskini 6 hari lepas


A
+
A
-
PAS kelihatan cuba meredakan isu keingkaran salah seorang pemimpinya mematuhi perintah kuarantin wajib Covid-19 dengan menegaskan tiada kluster baru terhasil daripada insiden tersebut.

Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man, beranggapan isu membabitkan Mohd Khairuddin Aman Razali sudah tidak penting kerana terbabit tidak menyebabkan sebarang kluster.

Justeru, kata Tuan Ibrahim, sebaiknya tumpuan semua pihak kini diberikan kepada yang mempunyai kluster Covid-19.

Anonymous said...

Drebar lori sayur hari-hari ke S'pura pun tak dikuarantin - Tuan Ibrahim
24 Aug 2020, 4:17 pm
Dikemaskini 5 hari lepas


A
+
A
-
Pemandu lori yang berulang-alik menghantar sayur ke Singapura pun tidak perlu kuarantin diri, kata Tuan Ibrahim Tuan Man sebagai hujahnya mempertahankan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Dr Khairuddin Aman Razali.

Timbalan Presiden PAS itu berkata, apa yang paling penting, meskipun Khairuddin tidak melakukan kuarantin wajib selama 14 hari selepas pulang dari Turki, namun dia bebas daripada Covid-19 dan tidak menyebarkan wabak berkenaan.

"Tiap-tiap hari lori bawa sayur masuk Singapura, kena kuarantin ke tak? Tak kena kuarantin. Balik Singapura masuk Malaysia kena kuarantin ke tak? Tak kena.

"Pilot (juruterbang) kena kuarantin ke tak? Pilot hak (yang) bawa kapal terbang, masuk negara 'nun' 14 hari masuk negara ini 14 hari tidak kena kuarantin," katanya dalam satu kuliah subuh yang disiarkan secara langsung di Facebooknya semalam.

Anonymous said...


Jawapa pemandu lori kpd menteri bengong..

Menurutnya, walaupun pemandu lori tidak perlu dikuarantin, mereka harus mengikuti peraturan lain untuk mencegah penyebaran Covid-19.

Chia berkata antara lain, ketika lori tiba di pasar atau kilang di Singapura, pemandu tidak dibenarkan meninggalkan kenderaan mereka.


Sebaliknya, kata Chia (gambar, atas) pekerja yang berpengkalan di Singapura akan memunggah barang dan pemandu kemudian akan memulakan perjalanan pulang ke Malaysia.

Dengan kata lain, jelasnya pemandu mempunyai kontak rapat yang sangat terhad dengan orang lain ketika membuat penghantaran di Singapura.

"Biasanya, sebuah lori hanya mempunyai satu pemandu; semakin sedikit semakin baik.

"Pada bulan April, ketika pihak berkuasa mengizinkan kami mengirim barang ke Singapura, semua pemandu telah diuji Covid-19.

"Selepas itu, ketika pemandu lori tiba di pusat pemeriksaan Singapura, suhu mereka akan diperiksa dan mereka sangat ketat dengan pelaksanaan prosedur operasi standard. Pemandu mesti memakai pelitup muka,” tambahnya.

'Kelirukan rakyat'

Sementara itu, Setiausaha DAP Johor Tan Hong Pin berkata kenyataan Tuan Ibrahim itu juga jelas mengelirukan rakyat apabila menyamakan kes Khairuddin dengan pemandu lori yang berulang-alik menghantar sayur ke Singapura tidak perlu kuarantin diri.

Anonymous said...

RBA 8:15 ternakan parti kafir harbi biaDAP ini adalah pesakit mental yang kronik kerana RBA ini pernah menghina Islam dan Al-Quran.

Tujuan Datuk Dr Mohd Khairuddin ke Turku ialah lawatan rasmi ke Turki untuk membincangkan eksport minyak sawit Malaysia ke Turki. Usaha ini boleh meningkatkan ekonomi negara Kita dan menambah pendapatan peneroka Felda dll.

Tindakan puak RBA biaDAP membuat dakwaan kononnya menteri PN ini tidak bertemu menteri pertanian Turki, menteri kesihatan Turki, menteri pengangkutan Turki, menteri wanita Turki, menteri pertahanan Turku, pakar bedah Turki, pencuci kereta Turki, pengusaha bank Turki, mekanik Turki, penjual kacang Turki , jurutera Turki, pembina kapal Turki, pembina tandas Turki, penternak lembu Turki ... bla ... bla ... bla ... jelas menunjukkan puak RBA adalah pesakit mental ternakan parti kafir harbi biaDAP yang sangat terdesak untuk menfitnah kerajaan PN dan menteri PN kerana puak RBA telah muflis idea untuk menfitnah PN.

Datuk Dr Mohd Khairuddin hanya perlu bertemu dengan menteri perdagangan Turki dan orang yang terlibat dalam sektor import-eksport Turki sahaja.

Anonymous said...

RBA = Red Babi Army ternakan gonna end.

Anonymous said...

RBA 8:18 adalah Red Babi Army ternakan gonna end sedang menyalak histeria tahap gila babi sejak Pee H pimpinan gonna end tumbang baham tanah kerana kencing rakyat dengan pelbagai janji palsu.

Puak RBA adalah pencacai muka tembok yang tidak tahu malu kerana menyokong Pee H kencing rakyat secara berjemaah !

RBA adalah puak kafir harbi yang makan sambil berak ! Sangat menjijikkan !

Anonymous said...

Puak ultra rasis biaDAP akan berkata "Saya telah mohon maaf.." setiap kali setelah mereka menghina Islam, Nabi, umat Islam, jata negara, pasang bendera terbalik, membuat hasutan rasis dll.

Puak biaDAP belajar kat mana langgar undang2 boleh mintak maaf...kalo mcm tu mahkamah dan penjara kena tutup lah...bongok.. Selepas itu lari ke Australia dll

Puak biaDAP dan khadam Pee H mereka telah dan sedang kencing rakyat dengan pelbagai janji palsu, fitnah, pembohongan, U-turn dll....terok betul puok biaDAP Dan khadam Pee H...negara ni bapak dia punyer ker?.. Puak biaDAP dan Pee H ini mempunyai masalah mental kronik .

Bila berkuasa penuh dah berani langgar undang2...

Rejim biaDAP yg berkuasa penuh lintang pukang negara dikerjakan oleh puok biaDAP dan khadam mereka.. Ekonomi negara, pelaburan asing, nilai ringgit, pendapatan rakyat merundum teruk dan harga barang, kadar cukai, kadar penggagguran, hutang kerajaan dll meningkat tinggi.

Puak biaDAP bodoh berlapis-lapis ini hanya pandai jual aset negara dan aset tabung umat Islam sahaja. Puak biaDAP bangang ini hanya pandai Jual ...Jual .. Jual.. sebab mentaliti mereka adalah setaraf salesman sahaja !

Cukup-cukuplah 22 bulan rakyat hidup menderita dan negara menanggung kerugian besar kerana pelbagai skandal biaDAP seperti 101 direct nego, ban glo terlajak diskaun, tero wong, Jual aset kerajaan dll.

Anonymous said...

RBA kafir harbi 8:49 adalah barua biaDAP yang sangat bahlol kerana RBA ini fikir semua kes saman seperti saman trafik, saman nyamuk aedes, saman peniaga tanpa lesen dll perlu dimaklumkan kepada semua pengarah kementeriwn, menteri dan PM.

Hoi RBA bahlol , semua urusan saman tersebut telah diberi kuasa kepada unit penguatkuasa untuk menguruskannya.

RBA 8:49 ini mempunyai perangai buruk iaitu makan sambil berak. Sangat menjijikkan

Anonymous said...

Rakyat sudah tidak percaya pada pemimpin biaDAP yang suka kencing rakyat seperti membuat arahan rakyat perlu menoreh pokok getah dalam musim hujan dan pokok kelapa sawit perlu ditebang dan digantikan dengan pokok buloh dll. Inilah nasihat biaDAP untuk membodohkan Dan merugikan rakyat.

Bayangksn Berapa ruginya rakyat jika mereka mengikut arahan sampah biaDAP. Sekarang harga minyak meningkat tinggi kerana kebijaksanaan Datuk Dr Mohd Khairuddin.

RBA 8:51 suka makan sambil berak di tengah jalan.

Anonymous said...

Haha mana fakta nate macai kapla lutut?....merapu meraong2 kepanasan...macai pengikut ajaran sesat...

Ikut hukum hudud lobai Q7 kena potong kat mana?..

Kikikik.m

Anonymous said...

Syook tengok nate macai kapla lutut meraong2..

Kikikik...

Anonymous said...

Kaah kaaah kaaaaah...
Syok tengok nste macai kapla lutu meraong tak boleh nak bela lobai langgar undeng2 negara..

Anonymous said...

Wah RBA kafir harbi 11:05 meroyan histeria seperti sawan babi kerana termakan cili. Pedas sangatkah bro ?

Ha ha ha ha ha 355x .....

Anonymous said...

Kaah...kaah..kaaahhh..

Syook tengok macai kapla lutut meraong2 merapu kepanasan..

Kikikikik..

Anonymous said...

Wah RBA kafir harbi 11:06 meroyan histeria seperti sawan babi kerana termakan cili. Pedas sangatkah bro ?

Ha ha ha ha ha 355x .....

Anonymous said...

Wah RBA kafir harbi 11:08 meroyan histeria seperti sawan babi kerana termakan cili. Pedas sangatkah bro ?

Ha ha ha ha ha 355x .....

Anonymous said...

Wah RBA kafir harbi 11:09 meroyan histeria seperti sawan babi kerana termakan cili. Pedas sangatkah bro ?

Ha ha ha ha ha 355x .....

Anonymous said...

Seperti biasa Red Babi Army ternakan gonna end seperti RBA 9:08 sangat terdesak untuk menfitnah parti Islam kerana puak kafir harbi biaDAP sangat benci perjuangan menegakkan Islam.

SPRM telah mendedahkan tiada transaksi wang dari akaun UMNO kepada akaun PAS maka sudah jelas puak RBA dan tuan kafir harbi mereka suka makan sambil berak di tengah jalan.

Anonymous said...

Kaah...kaaaah....kaaaaah

Nate macai kapla lutut kena sawan babi..meraong2: kepanasan.

Kikikikik..

Anonymous said...

Kaah...kaaah...kaaah..n


syook tengok nate macai kapla lutut meraong2: kepanasan...

Minum lah minyak sawit cap kepala lobai Q7..

Kikikikik..

Anonymous said...

Rakyat mohon kerajaan menyiasat Pee H pimpinan gonna end kerana Pee H menggunakan rasuah pelbagai janji palsu untuk kencing dan mendorong rakyat mengundi Pee H.

Jika tidak bohong , itu bukan Pee H namanya !

Anonymous said...

Kenape nate macai kapla lutut bengong sangat...repot lah polis kalo kena hina...

Minum lah minyak sawit cap kapla lobai Q7...


Kikikikik..

Anonymous said...

Adakah ahli keluarga menteri Pas, anggota agensi kerajaan sama ke Turki dikuarantin?
BY ARIF ATAN
AUGUST 20, 2020
Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok terus mempersoal sama ada ahli keluarga Datuk Dr Khairuddin Aman Razali dan anggota agensi kerajaan yang menyertai kunjungan menteri Pas itu ke Turki menjalani prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan.
“Saya difahamkan lawatan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi ke Turki juga diiringi oleh ahli keluarga dan anggota agensi kerajaan.
“Apakah mereka juga menjalani kuarantin selama 14 hari mengikut SOP kerajaan?” soalnya.
Teresa juga berpendapat sikap Khairuddin yang tidak menjalani kuarantin 14 hari selepas pulang dari Turki akan menyebabkan penularan dengan terbentuknya kluster baharu sekiranya dijangkiti Covid-19

Anonymous said...

Wah RBA 9:24 adalah kepala bapak munafik lidah biawak mengamalkan double standard iaitu menteri kerajaan perlu mematuhi SOP covid-19 tetapi puak biaDAP dikecualikan dari SOP ini.

Anonymous said...

tres sa co ck kencing rakyat konon rakyat perlu menoreh pokok getah dalam musim hujan dan terbang pokok kelapa sawit dan tanam buloh. Pemimpin biaDAP bodoh berlapis-lapis seperti ini pun RBA bahlol sokong sebab mereka 2 X 5 sahaja !

Anonymous said...

Pedas sangatkah bro 11:19 ? Kesian RBA bahlol !

Anonymous said...

Pedas sangatkah bro 11:21 ? Kesian RBA bahlol !

Anonymous said...

Wah RBA 11:23 meroyan histeria termakan cili ! Pedas sangatkah bro ? Kesian RBA bahlol !

Anonymous said...

Puak Pee H pimpinan gonna end dan RBA (Red Babi Army) tidak mempunyai maruah diri langsung setelah mereka menjual maruah kepada Iblis dengan kencing rakyat dengan pelbagai janji palsu sehingga hancing seluruh negara.

Anonymous said...

Lebai kasi berak walaunta dgn hudud dan ruu355

Anonymous said...

Orang suruh minum sawit lobai Q7 pon ikut minum sawit hingga ke Turkey...lobai bongok..

Anonymous said...

Kaah...kaaah.kaaah..

Syok tengok bate macai kapla lutut meraong2 kesedihan..

Lobai O7 kepala lutut langgar undeng2 kurantin wajib...bongok

Anonymous said...

Jaah...kaah ..kaah..syok tengok nate macai kapla lutut bengong merapuu..

Rakyat puashati PH tidak langgar manipestol no 23 dan tidak langgar undeng2 kurantin wajib..

Kikijikik..

Anonymous said...

Kaah....kaaaah...kaaaaaaah..

Syok tengok nate macai kapla lutut bengong meraong2 kesedihan

Kikikikikikikkkkkk..

Anonymous said...

Kaah kaaah kaaaaaaahhhh...


Syok tengok nate macai kapla lutut bengong meraong m2 kesedihan...


Kikikikikikikikkkk

Anonymous said...

Kaaah...kaaaaaah..kaaaaaaaaaaahhh

Syok tengok nate macai kapla lutut bengong merapu meraong2 kesedihan...

Kikikikikik..

Anonymous said...

Wooiii macai kapla lutut bengong..sprm blm sahkan lobai pas tidak makan duit najib 90 jota....

Sprm hanye sahkan akaun pas...tuduhan SR lobai Pas makan duit haram bukan pas...

Lobai Pas ketakutan saman SR separuh jalan lari kena cirit birit...

Kikikikikik.... Cirit birit terberak dan terkentot...

Kaah...kaaaah...kaaaaah..

Anonymous said...

Kaah kaaah kaaaaaaaaah...

Syok tengok nate macai kapla lutut meraong merapu kepedihan ulu hati..

Kikikikikkk

Anonymous said...

Kaah kaaah kaaaaaaaaah...

Syok tengok nate macai kapla lutut bengong bahlol pengikut ajaran sesat meraong merapu kepedihan ulu hati..

Kikikikikkk

Anonymous said...

Kaah kaaah kaaaaaaaaah...

Syok tengok nate macai kapla lutut bengong bahlull pengikut ajaran sesat.meraong merapu kepedihan ulu hati..

Minumlah sawit cap kepala lebai Q7 pengamal ajaran sesat

Kikikikikkk

Anonymous said...

Kaah kaaah kaaaaaaaaah...

Syok tengok nate macai kapla lutut bengong bahlull pengikut ajaran sesat.meraong merapu kepedihan ulu hati..

Minumlah sawit cap kepala lebai Q7 pengamal ajaran sesat

Kikikikikkk

Anonymous said...

Kaah kaaah kaaaaaaaaah...

Syok tengok nate macai kapla lutut bengong bahlull pengikut ajaran sesat.meraong merapu kepedihan ulu hati..

Minumlah sawit cap kepala lebai Q7 pengamal ajaran sesat

Kikikikikkk

Anonymous said...

anak dan menantu gi clubbing atok kan kata Melayu tidak menerapkan ajaran isle yg sebenar sbb tu Melayu mundur konon... yg mundur keluarga yg niaga kedai roti pun melingkup minta dibailout... bodoo bodoo

Anonymous said...

Ada habuann..SOP letak tepi. Undang2 ana kasi padam.
Nak kompaun lebih, kang hilang kelayakan jd ahli parlimen. Mudin tahan telinga je la kena maki.

Anonymous said...

kompaun sama level dng mabuk minum todi langgar SOP... tak ke babi name nyer tu

Anonymous said...


Erdogen kenal Lim Guan Eng..
Ha ha ha

Hebat kerana..

Inilah akibatnya, ikut group Jilat juboq tak basuh, habis keturunan keluarga jadi jauh dari agama, jadi rosak. Kini terpaksa kuncu-kuncunya meroyan. Dan teruskan meroyan. Terus ulang-ulang tuduhan basi, idea baru dari tokey kulupnya dah habis, tak laku lari.


Memang puak-puak munafik atau anti Islam ada sepanjang zaman.. Ya, kita tahu, masih ada puak anjing kurap jilat juboq gian end meneruskan hasut ganggu.. Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian end.

Kesian, masih jadi barua DAP lagi. Kesian. masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian end, barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot. Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, budak kampung dan babi-babi buta tu..

Bertaubatlah.. tak besar mana umpan mata kail dedak itu. Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua.. DAP macam cicak penyet, kering, kepala terapit pintu, terkepit. Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat, peluluq juboq tak basuh si kulup gian end. hi hi hi . Tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Mereka bangga disebut macam tu.
huuuuu. manusia berjiwa hamba manusia..
Hai manusia....... kembalilah kepada Tuhanmu.... Tuhan Maha Penerima taubat!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails