Monday, August 03, 2020

Rasuah. Netanyahu didesak letak jawatan. Macam PH?

PESERTA demonstrasi berkumpul berhampiran kediaman rasmi Netanyahu di Jurusalem. FOTO AFP
Jerusalem: Ribuan penduduk di seluruh Israel malam tadi menyertai tunjuk perasaan menuntut Perdana Menteri, Benjamin Netanyahu meletakkan jawatan atas dakwaan rasuah dan menyebabkan peningkatan kes Covid-19.
Peserta tunjuk perasaan turut melakukan demonstrasi berkenaan di kediaman peribadi Netanyahu di bandar utara Caesarea di mana orang ramai memegang sepanduk yang menuduh Netanyahu gagal dan mendesak pengunduran dirinya.
Tunjuk perasaan itu juga dilakukan di beberapa persimpangan dan jambatan namun acara tunjuk perasaan utama dibuat di luar kediaman rasmi pemimpin itu di Jerusalem.
Penganjur berkata, ribuan orang menuntut supaya Netanyahu berundur.
Media melaporkan di Tel Aviv, ratusan penduduk melakukan protes terhadap peningkatan pengangguran dan dakwaan bahawa kerajaan gagal menyokong usaha rakyat yang terpaksa bekerja sendiri ekoran kehilangan mata pencarian akibat wabak itu.
Dengan memakai pelitup muka untuk mencegah jangkitan Covid-19, penunjuk perasaan menuduh Netanyahu yang sedang berdepan perbicaraan di mahkamah daerah Jerusalem terhadap tuduhan rasuah dan gagal menyelesaikan krisis Covid-19 dan kemelut ekonomi yang berlaku.
Sebelum ini, Israel mendapat pujian atas tindak balas awalnya terhadap penularan Covid-19, namun kerajaan berdepan kritikan di saat lonjakan semula Covid-19 selepas sekatan ditarik balik akhir April lalu.
Untuk rekod, Israel yang didiami sembilan juta orang sehingga kini merekodkan lebih 72,000 kes positif termasuk 523 kematian.
Selepas tunjuk perasaan berlarutan sejak beberapa minggu lalu, malam tadi, Netanyahu menuduh saluran televisyen swasta 12 dan 13 menyampaikan propaganda untuk demonstrasi anarki bersayap kiri.
"Mereka terdesak meracuni fikiran orang awam untuk menjatuhkan seorang perdana menteri yang kuat dari sayap kanan," menurut parti diwakili Netanyahu, Likud dalam ciapannya melalui hantaran yang diciap semula oleh perdana menteri itu di Twitter (AFD)


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Itukah yang terjadi pada PH di Malaysia? Cuma di Malaysia agak lambat sikit, kerana PH turun dulu sebelum diturunkan. Adakah Natanyahu akan terpaksa turun seperti PH? Mungkin. Kerana, mereka terlihat seperti tercipta dari spesis yang sama. Sama-sama jahat..

Akan tiba masanya, apabila kebenaran datang, kebatilan hilang sirna.

Hibur Hibur Sikit


Lihat sebelum ini..
Pak Zuu Landak Malaya.
Tel 011 33111321 (KL)
Alamat: ibnuhasyim@gmail.com 

8 comments:

Anonymous said...

Di malaysia ajib dah dihukum bersalah pun didokong oleh hadi muafuckat.apa cerita.

Anonymous said...

PAS bkn ada function pn dalam kera jaan. Nak kata perjuangan, lg hanyut.
Keje menempek nak kan habuan je mcm langau.

Unknown said...

Blog sokong bajib yea?

Anonymous said...

Hoi langau RBA, mana bukti ? Dakwaan tanpa bukti adalah fitnah dan kamu adalah penjaja fitnah.

Anonymous said...

Hoi langau RBA, dakwaan kamu tanpa bukti adalah pembohongan.

Anonymous said...

Pembohongan bapak ko! Yg hakim dah jatuh hukum tu bkn ikut bukti ke? Nenek ko ke yg jadi hakim tu??

Anonymous said...

Bukti kat konek ko! Baru kuar gua ke?

Anonymous said...

Ni blog walaunta pas meratip roket dap rba kapir...ulang smpi mampus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails