Monday, August 03, 2020

Jom Lihat Pusat Jualan Korban Di Pakistan..


Seorang peniaga memberi makan unta di pasar ternak yang disiapkan untuk festival umat Islam yang akan datang, di Rawalpindi. Aamir QURESHI / AFP

BEGITU indahnya Islam. Walaupun dalam wabak covid 19 sedang melanda di seluruh dunia, umat Islam tetap menyambut Hari Raya Korban, mengagihkan makanan kepada fakir-fakir miskin. Jom kita lihat di Pakistan, contohnya. Penjualan binatang seperti unta, lembu dan kambing masih dijalankan di kawasan pasar jualan ternakan. 

Mereka mengambil langkah berjaga-jaga dan dipantau oleh pihak berkuasa. Bagi mencegah penularan covid 19 ini, pihak berkuasa Pakistan melarang penubuhan pasar kecil ternakan, manakala bagi penyembelihan binatang korban, dibuat di kawasan terbuka, kerana bimbang peningkatan jangkitan Covid-19. 

Selain mengingati kisah Nabi Ibrahim yang sanggup menyembelih puteranya Nabi Ismail sebagai korban, ibadah korban ini juga adalah untuk melatih dan membentuk kaum Muslimin supaya sanggup berkorban. Yakni berorban  sebahagian rezeki dan nikmat kurniaan Allah untuk orang lain, kepada golongan kurang bernasib baik.

Gambar di bawah ini adalah suasanan pasar jaulan binatang korban di Pakistan.-sumber



Seorang peniaga yang memakai topeng muka sebagai langkah pencegahan penyebaran coronavirus COVID-19, ketika dia memegang untanya sambil menunggu pelanggan di pasar ternak. Aamir QURESHI / AFP
Peniaga memberi makan kambing di pasar ternak Aamir QURESHI / AFP
Pedagang menghiasi unta dengan Henna di pasar ternak . Aamir QURESHI / AFP
Seorang pelanggan Muslim mengambil gambar seekor lembu di pasar. Aamir QURESHI / AFP
Seorang peniaga sedang berehat di pasar ternakan di Rawalpindi pada 20 Julai 2020. Aamir QURESHI / AFP
Seorang peniaga memberi makan lembu di pasar ternakan. Aamir QURESHI / AFP
Seorang peniaga memunggah seekor lembu dari sebuah trak di sebuah pasar. Aamir QURESHI / AFP
Peniaga mandikan lembu di pasar. Aamir QURESHI / AFP
(IH)


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails