Friday, August 28, 2020

Motosilkal Ini, harga RM6,617.76 dijual RM85,000, 'zalim'kah penjualnya?

 LAPORAN portal Harian Metro

Hebat, Betapa Rincinya Hukum Islam..

Ini Jawab Timbalan Mufti Terengganu, Sahibul Fadilah Ahadi Othman. 

"TIDAK salah jual sesuatu barangan itu dengan harga berlipat kali ganda tinggi daripada harga asal, sekiranya kedua-dua pihak bersetuju," kata Timbalan Mufti Terengganu, Sahibul Fadilah Ahadi Othman ketika dihubungi Harian Metro, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai laporan Harian Metro mengenai penjualan motosikal Yamaha 125zr Go! dengan harga RM85,000, nilainya berlipat kali ganda daripada harga sebenarnya RM6,617.76.                           

Yamaha 125zr Go! keluaran khas model Valentino Rossi pada 2003 itu dijual tunai oleh Mohamad Azehar Mat Siam, 29, kepada seorang peminat model berkenaan dari Vietnam dan menjadi tular di media sosial sejak semalam.

Ahadi berkata, penjualan barangan yang bukan berbentuk barangan keperluan asasi seperti makanan tidak salah sekiranya dijual dengan harga yang tinggi kerana ia adalah pilihan pembeli.

"Jika pembeli sanggup membayarnya tiada masalah dan paling penting tiada paksaan dalam proses jual beli yang dijalankan kerana perbuatan memaksa pembeli membeli barangan dengan harga yang tinggi adalah batil dan tidak sah di sisi Islam.

"Cuma jika barangan berbentuk makanan asasi seperti nasi yang menjadi keperluan manusia mesti dijual pada harga pasaran dan tidak boleh dijual terlalu mahal sehingga menzalimi pengguna.

"Barangan lain yang dirasakan mempunyai 'nilai sentimental' tersendiri diharuskan untuk dijual pada harga yang dirasakan relevan oleh pemiliknya dan ia tidak menjadi masalah," katanya.

Beliau berkata, jualan barangan bukan keperluan itu bergantung kepada kesanggupan pembeli atau pengguna ketika berurus niaga.

"Sesetengah orang yang mempunyai wang, dia tidak mempunyai masalah untuk membeli barangan yang diminati biarpun dengan harga yang mahal.

"Minat dan hobi setiap orang berbeza, sebelum ini pernah heboh duit syiling lama yang bernilai beberapa sen dijual dengan harga ribuan ringgit, tiada masalah berjual beli dengan harga tinggi asalkan dipersetujui kedua-dua pihak," katanya.

Berita berkaitan

• Yamaha 125zr edisi Valentino Rossi berharga RM85,000 

Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 28 Ogos 2020 @ 3:01 PM.


Hibur Hibur Sikit

11 comments:

Anonymous said...

Beli banglo murah salah. Beli banglo mahal x salah

Anonymous said...

Lagi suara geng jilat pungkok gian eng rasuah banglo..
kalau pungkok tak cebok buat semua tak salah.
Hiiiiiiiiiiii

Anonymous said...

Ha ha ha Inilah akibatnya, ikut group Jilat juboq tak basuh, habis keturunan keluarga jadi jauh dari agama, jadi rosak. Kini terpaksa kuncu-kuncunya meroyan.

Dan teruskan Meroyan.

Memang puak-puak munafik atau anti Islam ada sepanjang zaman.. Ya, kita tahu, masih ada puak anjing kurap jilat juboq gian end meneruskan hasut ganggu.. Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian end.

Kesian, Masih jadi barua DAP lagi. Kesian. Masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian end, barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot. Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, budak kampung dan babi-babi buta tu..

Bertaubatlah.. tak besar mana umpan mata kail dedak itu. Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua..

DAP macam cicak penyet, kering, kepala terapit pintu, terkepit. Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat, peluluq juboq tak basuh si kulup gian end. hi hi hi . tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Mereka bangga disebut macam tu.
huuuuu. manusia berjiwa hamba manusia..
Hai manusia....... kembalilah kepada Tuhanmu....

Anonymous said...

Macam atok kerala, gaji pm tapi kaya biliun. Ini dah macam firaun.

Anonymous said...

Maha Firaun.

Anonymous said...

Adui..copy paste lg..untung la jadi anjing Pasno. Biar bodoh melampau janji tau maki hamun

Anonymous said...

Mana tukang maki barua pungkok tak cebok lu.. dah lari..
gian end dah nak mampus.. hii jijik. lu ikut la sampai ke neraka..
taat dengan tok Kong..

Anonymous said...

Bodoh & bangang yg kembali, rm 85,000 tu boleh beli BMW s1000r atau ninja z10000.125Z memang laju, tapi tak berbaloi

Anonymous said...

Kalau tanya ulamak, status atok macam mana? Halal ker. Sebelum pm tiada billiun rm, masa jadi pm ada billiun rm. Round ke dua tak sempat. Sekarang nak buat round ke 3.

Anonymous said...

HUDUD hanya mainan bibir
RUU 355 dikambus dijirat cina
Goda bini orang
Ya, saya faham tentang 1MDB
Dedak UMNO
dan lain-lain lagi

Soalan:Kalau anda tahu
sifat2 di atas dimiliki parti apa?

Jawapan: Parti DAP !

Anonymous said...

cuba teka apa lagi benda kaum Mesia nak gadai kepada kaum Viet Cong.
yang satu masa lebih kurang 30 tahun - 1980 ke 1990 masih makan tikus dan berak tercangkul kat tepi sawah!!!! oops tak basuh pun seperti gian eng.
negara berperang pula selama ber puloh tahun.
gua masih ingat GLC GLC Mesia seperti MAS, PETRONAS berlumba lumba beli lukisan barat untuk hiasan kat office CEO masing masing

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails