Saturday, August 29, 2020

Di Jerman Guru Menang Kes Pakai Tudung

 Di Jerman Guru Menang Kes Pakai Tudung

Pengadilan Jerman memutuskan bahawa guru, yang tidak dibenarkan bekerja dengan alasan dia memakai tudung, didiskriminasi kerana kepercayaan agamanya.


Di Jerman, pengadilan memutuskan bahawa guru, yang tidak dibenarkan bekerja dengan alasan dia memakai tudung, didiskriminasi kerana kepercayaan agamanya.

Dalam rayuan di Mahkamah Buruh Federal Erfurt, memandangkan bahawa 'larangan umum tudung' yang terkandung dalam Undang-Undang Berkecuali Negara Berlin pada tahun 2005 adalah tidak berperlembagaan, keputusan pampasan Mahkamah Negeri, yang merupakan mahkamah rendah, ditegakkan.

"Dalam masyarakat berbilang agama, seseorang harus mementingkan apa yang ada di dalam kepalanya, bukan dengan apa yang ada di atas kepalanya. Ini adalah keputusan yang diharapkan. Sekarang, dalam periode perundangan ini, Undang-Undang Berkecuali harus diubah dan perselisihan mengenai undang-undang itu tidak lagi harus dilakukan melalui wanita. Berlin tidak lagi dapat melakukan diskriminasi terhadap guru yang berkelayakan." Kata Senator Keadilan Negeri Berlin Dirk Behrendt, yang membuat kenyataan menerusi media sosial selepas keputusan itu.

Keputusan Mahkamah Buruh Persekutuan juga merujuk kepada keputusan Mahkamah Perlembagaan pada tahun 2015.

Pada tahun 2015, Mahkamah Perlembagaan Jerman meluluskan bahawa dua guru wanita boleh memakai tudung di kelas mereka, dan dalam keputusan ini, diputuskan bahawa kebebasan beragama tidak dapat dibatasi kerana "bahaya abstrak" dan larangan tudung hanya dapat dikenakan jika terdapat "bahaya konkrit yang cukup" dalam gangguan keamanan sekolah.

Mahkamah Buruh Berlin menolak kes yang difailkan oleh seorang guru terhadap negara Berlin untuk mengajar dengan tudung, dengan menyebut Undang-Undang Berkecuali pada tahun 2005.

Oleh itu, Mahkamah Buruh Negeri mendapati keputusan mahkamah tempatan tidak benar dan memutuskan untuk membayar pampasan sebanyak 5 ribu 159 euro kepada calon guru itu.

Mahkamah Negeri Berlin kemudian merayu kes itu ke Mahkamah Buruh Persekutuan. (IH)


Hibur Hibur Sikit

1 comment:

Anonymous said...

Ulama DAP DAJAL goda bini orang...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails