Monday, May 11, 2020

Penyokong-Penyokong PH Ini Makan Taik Kah Apa? -Dr Shamsher Singh Thind


Penyokong-penyokong PH ini makan taik kah apa? Benda senang pun depa tak boleh faham. Tak apa, kita cuba explain. Berikut adalah alasan yang diberi oleh Dr M apabila ditanya kenapa beliau meletak jawatan sebagai PM:
‘Saya sanggup terima ahli Umno yang keluar Umno dan menyertai parti lain. Tetapi Umno akan sertai kerajaan campuran ini sebagai Parti Umno. Ini tidak dapat diterima oleh saya. Maka terpaksalah saya letak jawatan …’ (https://www.malaysiakini.com/news/512330).
Pada hemat saya, Ini adalah jawapan yang paling bangang tapi Lim Guan Eng bukan sahaja menerima jawapan ini, malah beliau memuji Dr M (https://www.youtube.com/watch?v=Rb-vlLMZBas).
Kenapa saya kata ini adalah jawapan yang paling bangang? Macam ini. Adakah logik untuk seorang lelaki menceraikan isterinya setelah beliau mendapat tahu bahawa seorang perempuan lain juga mencintainya tetapi beliau tidak mencintai perempuan tersebut? Tak logik, kan? Kalau ikutkan logik, just tell the other girl to PHuck Off, dan kembali ke pangkuan isteri. That’s all.
Dari segi perlembagaan, Dr M sebagai PM mempunyai kuasa mutlak untuk menasihati YDPA dalam segala urusan yang melibatkan perlantikan dan pemecatan Menteri dan Timbalan Menteri, tanpa mengira parti depa. Kalau ya pun PAS, UMNO dan GPS menyokong Dr M, biarlah depa sokong. Dr M masih boleh menjadi PM, tanpa perlu membuat rombakan kabinet. Dr M tak perlu meletak jawatan kerana beliau masih mendapat sokongan majoriti dalam Dewan Rakyat. Jadi, kenapa Dr M meletak jawatan?
Ada yang kata Dr M terpaksa meletak jawatan kerana Langkah Sheraton. Apa yang berlaku selepas Langkah Sheraton? Adakah sokongan majoriti kepada Dr M terkurang? Tak! Jadi, kenapa Dr M meletak jawatan?
Jangan lupa, keputusan Dr M untuk meletak jawatan telah memberikan satu kejutan yang besar kepada pemimpin-pemimpin parti komponen PH. Depa mati-mati nak jumpa tapi Dr M melayan mereka sepertimana kita melayan anjing kurap di tepi jalan (https://www.mstar.com.my/lokal/semasa/2020/02/24/anwar-rumah-tun). Kalau betul Dr M membuat keputusan meletak jawatan demi kepentingan PH, kenapa tak bincang dengan pemimpin-pemimpin PH lain dan dapatkan pandangan depa terlebih dahulu?
Baik, apa sahaja sebab Dr M meletak jawatan, sekiranya sebab itu adalah wajar, saya nak tanya, kenapa selepas TSMY dilaporkan akan menjadi PM ke 8, Dr M terus merebut untuk mendapatkan jawatan PM itu semula? Sampai tengah-tengah malam pun sibuk buat akuan bersumpah (https://www.bharian.com.my/berita/politik/2020/02/660728/ph-dakwa-dapat-sokongan-114-ahli-parlimen).
Ingat lagi kes MB Perak, Nizar, yang walaupun dua ADUN PKR dan satu ADUN DAP telah melompat parti, beliau masih enggan meletak jawatan. Sultan Perak pecat beliau dan melantik Dr Zambry, pun Nijar masih tak mau surrender. Sampai Mahkamah Persekutuan kata Nijar get loss, baru beliau surrender (https://www.mstar.com.my/lokal/semasa/2009/02/06/nizar-masih-enggan-letak-jawatan). Begitu juga dengan kes Shafie Apdal yang merampas pentadbiran kerajaan negeri Sabah daripada Musa Aman, setelah berlakunya acara lompat parti. Ada Musa Aman meletak jawatan? Tidak! (https://www.bharian.com.my/berita/politik/2018/05/424823/musa-aman-nafi-letak-jawatan-ketua-menteri). Jadi, kenapa Dr M meletak jawatan?
P.S. Jawapannya, Dr M tak mau Anwar Ibrahim menjadi PM. Jangan lupa kata-kata Dr M dalam buku A DOCTOR IN THE HOUSE: “I may have made many mistakes but removing Anwar was not one of them.” Mat Sabu kan dah kata dulu yang Dr M ni Bapak Pelingkup Negara. Gobind Singh Deo kata Mahathir No 1 Hantu di Malaysia. Tapi mereka sokong Dr M untuk lawan Najib. Okaylah. Sekarang, selepas dah kena game dengan Dr M, depa masih tak faham-faham lagi, masih sokong Dr M lagi. Sebab itu saya tanya, penyokong-penyokong PH ini makan taik kah apa?
MALAYSIA TODAY

14 comments:

Oasispg said...

Hadits dishohihkan oleh Syaikh Al-Albani,Rohimahulloh

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله والسلام على رسول الله

Kewajiban bagi ulil amri adalah berbuat adil, kewajiban bagi rakyat adalah taat Ulil Amri

Dari Salamah bin Yazid Al Ju’fiy, ia bertanya kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam:

يا نبي الله أرأيت إن قامت علينا أمراء يسألونا حقهم ويمنعونا حقنا فما تأمرنا فأعرض عنه ثم سأله فأعرض عنه ثم سأله في الثانية أو في الثالثة فجذبه الأشعث بن قيس وقال اسمعوا وأطيعوا فإنما عليهم ما حملوا وعليكم ما حملتم

“Wahai Nabi Allah bagai mana pendapat engkau bila diangkat diatas kami pemimpin-pemimpin yang menuntut segala hak mereka, tetapi mereka menahan hak-hak kami, apa perintahmu untuk kami ya Rasulullah? Maka Rasulullah pun berpaling darinya, sampai ia tanyakan tiga kali namun Rasulullah tetap berpaling darinya. Kemudian Al Asy’ast bin Qais menarik beliau sehingga beliau berkata: “Dengar dan taati (ulil amri), sesungguhnya mereka akan bertanggung jawab terhadap apa yang dibebankan atas mereka, dan kalian akan bertanggung jawab terhadap apa yang dibebankan atas kalian”
(HR. Muslim no. 1846).

Anonymous said...

Sensasi dah batu api mula hidang tosik

Budak kampung Selatan said...

APABILA TELAH KHIANAT, MEREKA CARI ALASAN UNTUK MEMBERSIHKAN DIRI



Apabila cuba nak lindungi pengkhianatan, dua insan ini akan mereka buat modal:



1. Tun M - mereka kata kenapa Tun M letak jawatan? Tidakkah mereka tahu Tun M letak jawatan kerana pengkhianatan ke atasnya oleh partinya sendiri? Ingat Tun M suka2 letak jawatan? Cuma, kesilapan Tun M adalah tidak memaklumkan kpd PH terlebih dahulu seblm dia letak jawatan. Itu mmg salah Tun M kpd PH. Tapi khianat paling besar adalah muhyidin dan Azmin. Itu punca Tun M letak jawatan.



2. Agong - Pengkhianat akan berlindung di sebalik Agong. Sedangkan Agong bukan orang politik, beliau tidak tahu dan tidak akan campurtangan dengan muslihat politik khianat dari mana2 parti pun. Agong hanya lihat apa ada depan mata baginda dan baginda buat keputusan atas keyakinan baginda terhadap jumlah atau majoriti. Dari mana datang jumlah atau cara apa dilakukan, jangan salahkan Agong.



Rakyat melihat, atas apa pun alasan atau hujah, faktanya kerajaan yg ada hari ini adalah kerajaan yg tidak dapat mandat rakyat. Rakyat tidak pilih PN jadi kerajaan atau Bersatu Muhyidin jadi kerajaan, jauh sekali Umno dan Pas. Itu faktanya. Muhyidin pun mengaku. So, kjaan yg ada ini sebuah kjaan yg tidak ada maruah dan kredibiliti sama sekali.



Pengkhianat tidak akan selamat. Lambat laun pasti akan dihukum. Mereka tidak boleh tidur malam walaupun di tilam empuk berhawa dingin di putrajaya. Mimpi ngeri sedang menanti.



WFAUZDIN NS

Oasispg said...

X kira apa ko nak kata. Yg pasti kerajaan sekarang amat perihatin rakyat. Dunia sudah mula beri kredit pada kita. Ko nk blk pd kerajaam yg menyiksa rakyat ker? Yg x hormat raja, beri muka pd ultra kiasu berkuasa, pinjam hutang sana-sini, jual khazanah negara, cukai perlbagai yg x masuk akal. Orang yg x normal je berfikir cam ko. Majoriti rakyat malaysia cukup berpuas hati dgn kerajaan sekarang

Anonymous said...

Oleh: PentadbirMay 11, 2020
Share
Via WhatsApp
Di senaraikan 29 MP/Politician yang telah dilantik sebagai Pengerusi GLC/GOC/Agensi Kerajaan untuk pengetahuan am kita semua:
1. MP Jelebu/Umno – Dato Jalaluddin Alias – Pengerusi UDA Holding

2. MP Gerik/Umno- Dato Hasbullah Osman – Pengerusi Syarikat Perumahan Negara Berhad

3. MP Cameron Highlands/Umno – Dato Ramli – Pengerusi Amanah Raya Berhad

4. MP Padang Terap/Umno – Dato Seri Mahdzir Khalid – Pengerusi TNB

5. MP Pasir Salak/Umno – Dato Sri Tajudin Abd Rahman – Pengerusi Prasarana

6. Dato Seri MAH HANG SOON – MCA kalah dlm PRU14 (Parlimen Tanjung Malim)Timbalan Menteri Pendidikan.

7. DATUKCHONG SIN WOON – MCA kalah dlm PRU14 (Parlimen Seremban) – Pengerusi Lembaga Pelabuhan Kelang.

8. DATO TAN TEIK CHENG – kalah dlm PRU14 (DUN Machang Bubok) – Pengerusi Pelabuhan Penang.

9. DATUK KOH CHIN HAN – Bekas Calun MCA (DUN Bemban) – Pengerusi Pelabuhan Melaka.

10. MP Betong/PPB – Datuk Robert Lawson Chuat Vincent Entering – Pengerusi Lembaga Pelabuhan Bintulu.

11. MP Beaufort/Umno/Bersatu – Datuk Azizah Mohd Dun – Pengerusi MARA.

12. MP Bachok/PAS – Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz – Pengerusi Kesedar.

13. MP Jempol/Umno – DATO’ HAJI SALIM SHARIF – Pengerusi RISDA.

14. Adun Permas/Bersatu – Che Zakaria Mohd Salleh – Pengerusi Kejora.

15. Ahli Dewan Negara – Razali Idris – Pengerusi Ketengah.

16. MP Bukit Gantang/Umno/Bebas – Datuk Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal – Pengerusi LKIM.

17. MP Machang/Umno – Datuk Ahmad Jazlan Yaakub – Pengerusi MPOB.

18. MP Pasir Putih/PAS – YB Dr. Nik Muhammad Zawawi bin Haji Salleh – Pengerusi Lembaga Pertubuhan Peladang.

19. MP Jerantut/Umno – Dato’ Hj Ahmad Nazlan Idris – Pengerusi Lembaga Getah Malaysia.

20. Calon Umno Parlimen Pasir Gudang PRU14 – Datuk Seri Khaled Nordin – Pengerusi Boustead Holding Berhad.

21. MP Pasir Mas/PAS – YB Ahmad Fadhli Shaari – Pengerusi Lembaga Pengarah Perbadanan Tabung Pembangunan Kemahiran.

22. MP Sibuti/PBB – YB Lukanisman Awang Sauni – Pengerusi SEDA.

23. MP Kimanis/Umno – Datuk Mohamad Alamin – Pengerusi MyIPO.

24. MP Tanjung Manis/GPS – Datuk Yusuf Abdul Wahab – Pengerusi CIDB.

25. MP Dungun/PAS – Wan Hassan Mohd Ramli – Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN).

26. MP Sabak Bernam/Bersatu – Dato Hj Mohd Fasiah Hj Mohd Fakeh – Pengerusi FAMA.

27. Bekas KP MIC – Datuk Nelson Renganathan – Pengerusi Dana Pembangunan Sumber Manusia (HRDF).

28. MP Setiu/PAS – YB Tuan Shaharizukirnain Bin Abdul Kadir – Pengerusi TEKUN.

29. MP Hulu Rajang/GPS – Datuk Wilson Ugak Kumbong – Pengerusi National Institute of Occupational Safety and Health (Niosh).

Akan menyusul antaranya Pengerusi TH, Felda, FGV, Felcra, Bernas, TM, Perkeso, LTAT, Bank Rakyat, KADA, PNS, PUNB, MIDA, HDC, TERAJU, SC, KWAP, YAPIEM, YADIM, FINAS, MAHB.

Anonymous said...

Perihatin betul kjaan skrg alhamdulillah semua ahlul polotok jadi pengerusi..kita takbirkan aje wlpn ade MP² dr MIC yg kalah (kita walaun ikut aje MCA skrg) turut dilantik sama berkongsi ghanimah

Anonymous said...

Logiklah. Masa ph kerajaan, glc adalah org ph. Bangang ke bingung??

Anonymous said...

Bila madey meghoyan, kaldai2 yg lain pun ikut meghoyan. Tinggal beberapa kerat jer mereka ni. Yg lain dah waras. Nuar pun dah lingkup. Nurul ijah pun dan sonyap jer, dah tau perjuangan daddy nyer sier sier jer. Dap harapkan dua ni jer madey dan nuar untuk tebuk atap buat dap.

Anonymous said...

Hahaha..orang PH atau ahli politik?

Anonymous said...

Skrg bukan zaman DAP..asal melayu, MCA, ..yang korap dan yg meghina islam pun boleh saja..sbb tu pas sangat² lunak pasal arak, ruu355 dan kes allahyrhm Adib

Anonymous said...

Singh banggali bekas Dap..kena pecat dari Dap kerana bangang..

Buat perbandingan bodoh..

Anonymous said...

Singh benggali ni pun dah insaf. Tapi kaldai2 tak faham2 nak insaf.

Anonymous said...

Insaf la sangat maki orang makan taik? Akhlak yahudi mabuk pn x macam singh ni..sejahat² DAP pn x pernah lagi kata walaun makan taik..cuma makan temberang ade lah hehehe

Roger said...

Ni lg satu org ph bodoh ni, x faham apa yg berlaku, makan taik juga, kerajaan TSMY dpt mandat rakyat juga, yg undi setiap YB

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails