Friday, May 15, 2020

Muhyiddin kekal PM, AP UMNO=PAS Sokong Penuh..

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin. - FOTO BERNAMA Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin. - FOTO BERNAMA

KUALA LUMPUR: Semua Ahli Parlimen UMNO dan PAS akan memberikan sokongan penuh kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk kekal mentadbir negara sebagai Perdana Menteri.
Dalam satu kenyataan bersama, hari ini, Setiausaha Agung UMNO, Tan Sri Annuar Musa, dan Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan, menjelaskan bahawa pendirian itu selaras keputusan Muafakat Nasional untuk menyokong kepemimpinan Muhyiddin.
Katanya, keputusan itu dicapai secara sepakat oleh Muafakat Nasional dalam satu mesyuarat khas pucuk pimpinan yang dihadiri Presiden, Timbalan Presiden, Naib Presiden dan Setiausaha Agung kedua-dua parti.
"Muafakat Nasional sepakat memberi sokongan tidak berbelah bahagi kepada pimpinan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.
"Selari dengan keputusan itu, semua Ahli Parlimen UMNO dan PAS memberi sokongan penuh kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri Malaysia," menurut kenyataan itu.
Isu sokongan kepada Muhyiddin sebagai Perdana Menteri kembali diperkatakan selepas Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof, memaklumkan menerima usul undi tidak percaya terhadap Ahli Parlimen Pagoh itu, Jumaat lalu.
Usul itu dikemukakan oleh bekas Perdana Menteri yang juga Ahli Parlimen Langkawi, Tun Dr Mahathir Mohamad, pada 4 Mei lalu bawah Peraturan Mesyuarat 26(1) dibaca bersama Peraturan Mesyuarat 27(3).
Semalam, Mohamad Ariff memaklumkan, Dewan Rakyat tidak bersidang selepas titah ucapan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah, pada majlis perasmian mesyuarat pertama, penggal ketiga, Parlimen ke-14, Isnin ini.
Beliau menjelaskan, kerajaan memutuskan perkara itu berikutan penularan wabak COVID-19 di negara ini masih belum reda sepenuhnya.

21 comments:

Anonymous said...

Presiden PKR, Anwar Ibrahim berkata, beliau kini ialah pengerusi Pakatan Harapan (PH), jawatan yang dipegang Dr Mahathir Mohamad sebelum PPBM meninggalkan gabungan itu.

“Saya nak beritahu bahawa dalam keputusan Pakatan Harapan, saya sekarang pengerusi PH dan ketua pembangkang.

Walaupun ada usaha-usaha atau orang lain yang mahu mencabar kedudukan itu, tetapi (itu) konsensus yang dicapai dalam PH,” katanya dalam video dimuat naik ke Facebook.

Anwar turut mempertahankan keputusan PH bekerjasama dengan Mahathir dalam blok pembangkang, walaupun dikritik dan dipersoalkan netizen.

Sebagai ketua pembangkang, katanya, beliau mewakili semua ahli Parlimen pembangkang, termasuk Mahathir dan puaknya daripada PPBM serta Warisan.

Takdapat jadi ketua kerajaan, jadi ketua pembangkang oklah jugak. Warning siap, bimbang mahathir nak guling dia sebagai ketua pembangkang.

Anonymous said...

Dalam beberapa siri kejayaan Mahathir jatuhkan beberapa orang Perdana Menteri yang bermula dari Tun Hussien Onn, Tun Abdullah dan DS Najib dan kini dalam perancangan untuk menjatuhkan pula Muhyiddin Yassin, tiba-tiba Allah SWT memberikan kifarah dengan menjatuhkan Kerajaan Negeri Kedah yang diterajui oleh anak kesayangan beliau Mukhriz, bukan kali pertama tetapi kali kedua.

Tersingkirnya Mukhriz dari jawatan Menteri Besar Kedah menimbulkan berbagai persoalan: Apakah Mukhriz masih lagi dilihat layak untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia (seperti yang dirancang oleh Dr. Mahathir) bila kepimpinan beliau ditolak sebanyak 2 kali di Kedah, negeri kelahiran beliau dan ayah beliau?

Anonymous said...

Muyidin percaya ker cakap penyamun dan peniaga agama?..

Blm tebok atap

Pemimpin umno kata umno tak terobos pintu belakang bersama parti lain....kunun umno aada maruah

Lobai pas ikrar sokong madey kekal pm...nak buat undi percaya kunun...

Lepas tebok atap semua buat tak tau..

Kalo muyidin percaya kpd umno dan pas muyidin akan buat sidang parlimen lebih dari 1 hari...speaker pon muyidin takut nak tukar baru dgn speaker tebuk atap...masih pakai speaker yg lama

Anonymous said...

Mukeriz tak kisah pon kerana dah biasa..

Pru15 mukeriz boleh ambik balik mcm pru14..

Umno dan pas tak boleh ambik balik cara pru...rakyat benci..

Anonymous said...

KALAU KILANG DAN PASARAYA BOLEH DIBUKA IKUT SOP, MENGAPA MASJID DIBUKA DENGAN SOP KETAT DIKECAM?
Perkongsian daripada FB Firdaus Wong Wai Hung:

Saya tidak faham kenapa segelintir Belum Muslim khususnya berbangsa Cina begitu menyibuk hal ehwal Islam. ! Inikah golongan ultra kiasu yang disebut selama ini?

Jarang sekali melihat orang Islam masuk campur urusan agama mereka. Apa yang mereka nak bakar dan bagaimana mereka sembah dan di mana mereka mahu cucuk dan ketuk, jarang sekali Muslim kutuk dan masuk campur.

Mereka sendiri tidak faham & baca kitab agama sendiri tetapi nak menyibuk hal ehwal orang Islam.

Suka mengutuk Muslim & Islam tetapi bila nak berbisnes dirayu sana sini dan dipanggil tuan & bos. Sikap ultra kiasu beginilah yang menganggu keharmonian negara.

Anonymous said...

Undi tak percaya blm di bentangkan ibnu sudah istihar muyudin kekal pm...


Kawasan hijau jauh lebih banyak dari zon merah...ketua pengarah kesihatan malaysia sangat cekap kawal covid...sejak minggu ni bilangan kes covid warga tempatan menurun dgn ketara...

Taiwan tiada lockdown walo hampir dgn cina....aktiviti harian berjalan seperti biasa...pejabat sekolah industri berjalan seperti biasa..

Jadi parlimen sudah boleh bersidang kebih 1 minggu..

Muyidin ambik kesempatan sambong PAkPB hingga sebulan kerana sindrom takut undi tak percaya dan kempen pemilihan Bersatu..

Muyidin dan ibnu hashim dari kluster penakut..

Anonymous said...

Madey nak juga dap ada sama dalam kerajaan, sedang lobai dah lihat kejahatan dap dalam proses menebuk atap orang melayu.

Anonymous said...

Orang pas dan umno ramai jugak beli kedai cina..

Umno yg bela tokey cina masa perintah 60 tahun..

Anonymous said...

Rakyat semakin sayang kat pas sebab selamatkan malaysia dari angkara dap dan liberal. Kaldai2 semakin benci pas tetapi semakin sayang kat liberal dan dap.

Anonymous said...

Mca 2 kelusi ada cakap..ini bukan kelajaan melayu iselam...lu duduk diam2...

Khadam terberak takut mca..

Anonymous said...

Fitnah masih bertunjang dalam diri kaldai.

Anonymous said...

Mana bukti finahnye khadam bahlol..dah tak boleh nak lawan...

Kikikikik.m

Anonymous said...

Tg piai pas dan umno kempen untuk cina mca gila2....cina mca anti hudud anti islam anti tulisan jawi..

Cina mca janji hantar melayu bodoh pegi umroh....melayu pas dan umno
yg bodoh percaya dgn janji cina kapir mca....

Dah pegi umroh?...khadam takut nak tanye cina kapir mca....

Kah kaah kaaaaah

Anonymous said...

Muhyiddin kekal PM, AP UMNO=PAS Sokong Penuh.

Cuba bilang berape jumlah mp Pas dan umno...campor mp Bersatu dah lebih 112?..

Bodoh betul ibnu hashim blogger pas..

Anonymous said...

Bantu barangan muslim. Cina dap pun guna logo halal untuk menipu orang muslim.

Anonymous said...

Yg penting sokong. Sokong liberal dan dap buat apa.

Anonymous said...

Wah RBA kepala bapak hipokrit cakap tidak serupa bikin sebab RBA sendiri sokong dan undi parti kafir Harbi DA-Pigs.

Anonymous said...

RBA bahlol menyamakan kilang dan pasaraya dengan masjid. Inilah akibat RBA baham dedak cap roket jadi bodoh sepanjang hayat.

Anonymous said...

Wah RBA mabuk ganja menyangka Atuk Kerala adalah PM sekarang.
Tepuk.....

Ha ha ha ha ha

Anonymous said...

Matematik RBA tahap poyo boleh dibuang ke longkang kerana tidak masuk akal.

Agong sudah interview semua ahli parlimen dan didapati Muhyiddin mendapat sokongan lebih ramai ahli parlimen. Maka Muhyiddin jadi PM.

Anonymous said...

Orang bodoh sahaja sokong dasar rasis Malaysian Malaysia ciptaan DAP.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails