Friday, May 15, 2020

Bantuan RM300 Peneroka FELDA, FELCRA, RISDA. Bukan Macam PH.



KUALA LUMPUR: Kerajaan setuju memberi Bantuan Khas Hari Raya Aidilfitri 2020 sebanyak RM300 seorang kepada peneroka FELDA, FELCRA dalam kategori B40 dan pekebun kecil RISDA bermula Isnin ini.
Pejabat Perdana Menteri dalam satu kenyataan hari ini memaklumkan, bantuan khas itu membabitkan anggaran peruntukan sebanyak RM148 juta.
Menurut kenyataan itu, bantuan terbabit akan memberi manfaat kepada 113,000 peneroka FELDA, pengusaha FELCRA dalam kategori B40 (90,000) dan 292,000 pekebun kecil RISDA, iaitu pekebun yang mengusahakan tanah dengan keluasan tidak melebihi 2.5 hektar.
"Kerajaan mengambil maklum kedudukan harga pasaran global komoditi seperti kelapa sawit dan getah, yang kian merosot disebabkan penularan wabak COVID-19.
"Situasi ini secara langsung telah menjejaskan pendapatan hampir 500,000 peneroka, peserta dan pekebun kecil yang bernaung di bawah FELDA, RISDA dan FELCRA di seluruh negara," katanya.
Justeru, kerajaan berharap bantuan khas itu akan dapat meringankan beban warga agensi terbabit, terutamanya dalam persiapan menyambut Aidilfitri. (BH)
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Al-hamdulillah, panjang umur kerajaan PN di bawah PM ke 8. Jangan ikut perangai kerajaan PH yang tangkai jering sebelumnya..

13 comments:

Anonymous said...

KERAjaan PH beri RM30 kepada rakyat. 30 hinggit boleh beli apa di zaman ini ? Amat menyedihkan.

Kerajaan PN beri pelbagai bantuan yang bernilai dari RM200 hingga RM3000 kepada rakyat untuk menolong rakyat di waktu wabak covid-19.

Kesimpulan:

Kerajaan PN adalah jauh lebih baik dari KERAjaan PH yang telah kencing rakyat dengan pelbagai janji palsu dll.

Anonymous said...

Woiii jgn perli 30hinggit Ph beri tu. Saya tak abih lagi 30hinggit tu.makan setahun dan tujuh keturunan. Tolongla jangan dengki PH.tolong la syg PH.Dulu tadak duit.sekarang ada duit.Sila meninggal PH

Anonymous said...

Ha ha ha ha ha ha

Anonymous said...

Bagus PN nie..cma ada 2 org jer mca dalam PN..habis semua bos perlabuhan kat malaysia dapat ker DAP..asal bukan DAP

Anonymous said...

Baru 2 cina mca dalam kerajaan pun dah tak boleh kawal, kalau 42 cina dap agaknya tentu lagi boleh kawal. Bukti betapa bahayanya cina dalam kerajaan.

Anonymous said...

Cukup-cukuplah mengagumi bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad kerana beliau telah mengkhianati negara menaikkan DAP sebagai pemerintah, kata Naib Presiden Barisan Jemaah Islamiah Se-Malaysia (BERJASA), Ustaz Mohd Hazizi Ab Rahman.

Beliau berkata, ramai pihak menyangka Dr Mahathir mampu mengawal parti rasis dan cauvinis berkenaan, namun terbukti beliau gagal melakukannya selama 22 bulan Pakatan Harapan (PH) memerintah.

“Kemudian dia (Dr Mahathir) pun bingung sampai letak jawatan dan terlepas jawatan Perdana Menteri ke-8. Hilang entah ke mana yang dikatakan licik strategi bagai.

Anonymous said...

Lagi teruk atok kena game..!!

Mantan Perdana Menteri merangkap Ahli Parlimen Pekan, Datuk Seri Najib Razak memuji Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Datuk Seri Anwar Ibrahim yang berikrar mematuhi peraturan sidang Dewan Rakyat, Isnin depan.

Jelas Najib, ia merupakan sikap terpuji bagi seorang ahli parlimen dalam memuliakan institusi beraja dan Perlembagaan.

“Terbaik Pengerusi PH! Kita hormati dan muliakan institusi YDP Agong.

Teringat Cerita P Ramlee dialog dengan AR Tompel cerita Ahmad Albab

P Ramlee : Kekayaeen , kebahgiaaen , kemewahaen bukan datang dari Bapak@ atokkau. Kebahguiann itu datang dari Allah lahhh..!!

AR Tompel : Alamak lagi teruk aku kena main..!!

Padan muko kau atok... sllu game orang kali ni anak beranak kena game..!!

Kasi f*ckk kaw kaw ajer atok tu..!!

Anonymous said...

Bodo..jangankan rm30, 3posen pun x kan habis walaupun 100 tahun kalau ko x pakai..jangan hina 30,..kalau x de 30.x de la 300

Anonymous said...

Wah RBA poyo ternakan parti kafir Harbi DA-Pigs meroyan histeria sejak DA-Pigs dan khadam liberalnya tumbang baham tanah. Padan muka !

Ha ha ha ha ha ha ha ha ha

Unknown said...

DAP punca rakyat Kelantan hidup susah.DAP memainkan peranan penting dalam politik di negeri Kelantan? Rakyat Kelantan telah lama menderita kerana DAP. Mujur ada PAS!

Anonymous said...

Dasar rasis Malaysian Malaysia DAP menafikan hak kaum Melayu sebagai penduduk asal negara ini.

Tindakan pemimpin-pemimpin pH kencing rakyat dengan pelbagai janji palsu telah menyebabkan rakyat di seluruh negara merasa sangat tertipu dan kecewa.

Umat Islam merasa tertindas selama 22 bulan semasa pH berkuasa. Alhamdulillah pH telah tumbang baham tanah.

Kerajaan PN pimpinan kaum Melayu Islam menjaga kebajikan rakyat. Terima kasih kepada pemimpin PAS, UMNO dan Bersatu dll.

Anonymous said...

Kisah Ibnu hashim si pengadu domba, pemfitnah besar dan selalu tertinggal bas:

Bantuan Hari Raya Felda 2020 lebih rendah dari 2019
Oleh: Redzuan RF8 MediaMay 16, 2020
Share
Bantuan Hari Raya Aidilfitri bagi peneroka Felda tahun ini mungkin lebih rendah daripda yang diberi kerajaan Pakatan Harapan (PH) tahun lalu.
Pada tahun lalu, PH memberi duit raya RM300 beserta tunggakan Pinjaman Sara Hidup dan Pendahuluan Hasil (SH & PDH) kepada peneroka yang terlibat.
Tahun ini kerajaan PN memberi bantuan Aidilfitri RM300 kepada peserta Felda dan peserta Felcra yang berpendapatan 40 peratus terendah (B40) tanpa tunggakan Pinjaman Sara Hidup dan lain-lain bantuan.
“Kerajaan berharap bantuan khas ini akan dapat meringankan beban warga agensi terbabit, terutamanya dalam persiapan menyambut hari raya Aidilfitri yang menjelang tiba,” kata Pejabat Perdana Menteri (PMO) dipetik.
Pejabat itu berkata, bantuan itu melibatkan anggaran peruntukan sebanyak RM148 juta dan akan memberi manfaat kepada 113,000 peneroka Felda, 90,000 pengusaha Felcra dan 292,000 pekebun kecil Risda.
Dalam kenyataan sebentar tadi, PMO berkata kerajaan maklum berkaitan kedudukan harga pasaran global komoditi seperti kelapa sawit dan getah, yang kian merosot disebabkan penularan wabak Covid-19.
Situasi itu, kata PMO, menjejaskan pendapatan hampir 500,000 warga Felda, Felcra dan Risda.

Anonymous said...

Bukti?..bukti mana bukti? Klu setakat membongek babi pn boleh terbang kalau walaun

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails