Thursday, May 14, 2020

M'sia Terima Aset RM465.3 Juta Selepas Lepaskan Anak Tiri Najib

Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur melepas tanpa membebaskan anak tiri bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, Riza Aziz, (kanan) berhubung pertuduhan pengubahan wang haram AS$248 juta (RM1.25 billion) berkaitan penyelewengan dana 1MDB. - Foto NSTP/Fathil Asri
Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur melepas tanpa membebaskan anak tiri bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, Riza Aziz, (kanan) berhubung pertuduhan pengubahan wang haram AS$248 juta (RM1.25 billion) berkaitan penyelewengan dana 1MDB. - Foto NSTP/Fathil Asri


KUALA LUMPUR: Kerajaan Malaysia dijangka menerima aset luar negara bernilai RM465.3 juta, hasil persetujuan yang dicapai untuk Riza Shahriz Abdul Aziz yang juga anak tiri Datuk Seri Najib Razak, dilepas tanpa dibebaskan daripada pertuduhan pengubahan wang haram.
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam satu kenyataan menjelaskan, ia adalah antara persetujuan dicapai antara pihak pendakwaan dan tertuduh melalui representasi di mahkamah.



Jelas SPRM, ia turut dipertimbangkan dan dipersetujui oleh bekas Peguam Negara, Tan Sri Tommy Thomas.
Melalui pelepasan bersyarat itu, pihak pendakwaan berhak mendakwa semula tertuduh sekiranya tidak berpuas hati dengan pelaksanaan persetujuan yang dicapai.
"Hasil keputusan ini, kerajaan Malaysia dijangka menerima semula aset di luar negara yang terbabit daripada kesalahan berkenaan, iaitu dianggarkan berjumlah AS$107.3 juta atau RM465.3 juta.
"Dalam persetujuan ini juga, tertuduh dikehendaki membayar sejumlah kompaun kepada kerajaan mengikut Seksyen 92 Akta Pencegahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram 2001, yang mana ini adalah bersifat punitif sebagai alternatif kepada pertuduhan yang dikenakan ke atasnya," jelas kenyataan itu, hari ini.
Terdahulu, Riza dilepas tanpa dibebaskan oleh Mahkamah Sesyen di sini, hari ini, atas tuduhan pengubahan wang haram AS$248 juta (RM1.25 bilion) berkaitan penyelewengan dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
Pada 5 Julai tahun lalu, Riza, 43, pemilik syarikat Red Granite Pictures, mengaku tidak bersalah terhadap lima pertuduhan.
Bagi pertuduhan pertama, penerbit filem The Wolf of Wall Street itu didakwa membabitkan diri dalam pengubahan wang haram iaitu menerima hasil daripada aktiviti haram berjumlah AS$1,173,104 melalui satu transaksi pemindahan wang daripada akaun milik Good Star Limited di RBS Coutts, Zurich, Switzerland ke akaun City National Bank, Los Angeles, AS milik Red Granite Productions Inc.
Wang berkenaan didakwa hasil penyelewengan dana 1MDB.
Dia dituduh melakukan kesalahan itu antara 12 April dan 12 Mei 2011 di City National Bank, Los Angeles Main, Amerika Syarikat.
Riza, anak Datin Seri Rosmah Mansor hasil perkahwinan terdahulu, dituduh melakukan kesalahan sama membabitkan AS$9 juta melalui transaksi pemindahan wang daripada akaun serupa pada 10 September, 2012 dan 10 Oktober, 2012 di tempat sama.
Bagi pertuduhan ketiga dan keempat, dia didakwa melakukan perbuatan sama membabitkan jumlah AS$133 juta dan AS$60 juta melalui satu transaksi pemindahan wang daripada akaun milik Aabar Investment PJS Limited di BSI SA, Lugano, Switzerland ke akaun BSI Bank Limited Singapura milik Red Granite Capital Ltd.
Dia dituduh melakukan kesalahan itu di BSI Ltd, Singapura pada 18 Jun 2012 dan 23 Oktober 2012.
Mengikut pertuduhan kelima, tertuduh didakwa melakukan kesalahan serupa membabitkan jumlah AS$45 juta di tempat sama pada 14 November, 2012.
Pertuduhan mengikut Seksyen 4(1) (a) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram 2001 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 4(1) akta sama, jika sabit kesalahan, Riza boleh didenda maksimum RM5 juta atau penjara maksimum lima tahun atau kedua-duanya. (BH)

29 comments:

Anonymous said...

Alhamdulillah..berkat muafakat nasional dan doa kami ahli pas maka anak bekas pm dsnajib terlepas dari tuduhan. Insyaallah selepas ini datin rosmah dan dato seri najib juga akan terlepas dari tuduhan.
DsN pemimpin melayu islam yg banyak membantu pas sebelum pru14.pembelian beg emas beratus juta , bershopping diluar negara dibolehkan oleh syarak kerana ianya dilakukan oleh org islam biarpun gaji yg diterima tak setimpal dgn pembelian tersebut. Demi meningkatkan imej pemimpin islam melayu. Bukan mcm ph haprak..apa pun takde. Wan azizah asik pakai baju kurung buruk je.memalukan.

Anonymous said...

Bawa Tun Mahathir sebagai saksi kes 1 mdb. Bacol atau tak Tun nsk naik mahkamah nnti... bring it on

Anonymous said...

Alhamdulillah..hari ini, keadilan di malaysia sudah mati

Anonymous said...

Makcik langgar MCO sbb beli air kotak, penjara dan denda 800..curi berbiliun kena tangkap, pulang balik dan anda bebas seperti sediakala..hebat. tak tau nk nangis atau ketawa.

Anonymous said...

Meroyan tak habis-habis. Mengaku PAS pulak tu.
Ok, eruskan Meroyan.

Memang puak-puak munafik atau anti Islam ada sepanjang zaman..
Ya, kita tahu, masih ada puak anjing kurap jilat juboq gian end meneruskan hasut ganggu..
Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian end.

Kesian, Masih jadi barua DAP lgi.
Kesian. Masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian end. barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot. Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, budak kampung dan babi-babi buta tu..

Bertaubatlah.. tak besar mana dedak babi itu. Miskin keparat sangat ke?? kalau mampuih panggil lah gian end solat.. hii jijik dan kesiannya. hi hi hi

Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua..
DAP macam cicak penyet, kering, kepala terapit pintu, terkepit. Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat,peluluq juboq tak basuh si kulup gian end. hi hi hi . tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end..
Mereka bangga disebut macam tu.

Hiiiiiiiii

Anonymous said...

Semoga kes ini menjadi iktibar. Kemewahan dan rasuah salah kuasa jangan jadikan norma tradisi. Dan liberalismma lgbt pula jangan dijadikan norma baru. Begitu juga filosofi dap sangat dibenci oleh orang melayu dan islam. Jangan malaysia bertunjangkan filosofi dap yg berjaya mengkadirkan kaldai2 dari pkr dan pan. Ketua pembangkang perak adalah yg mengaku Islam tapi ahli dap. Taat setia dengan dap rosak aqidah.

Anonymous said...

Wah anjing kurap ternakan parti kafir Harbi DA-Pigs cuba menyamar sebagai ahli parti Islam PAS untuk menfitnah dan memburuk-burukkan PAS.

Kita ahli DA-Pigs merasa kagum kerana gian end sebagai ketoa menteli berjaya membeli banglo terlajak diskaun. Jika gian end olang biasa, tidak ada orang mau jual banglo manyak murah ma.

Kita juga Manyak happy gian end pandai sihir terowong tarik manyak wang.

Wah kita kagum lihat menteli-menteli Pakatan Manyak Hancing gaji dan elaun manyak mewah di waktu raykat oppss rakyat hilang pekerjaan ma.

Raykat oppss rakyat mesti manyak happy tengok Pakatan Manyak Hancing hidup manyak senang.

Anonymous said...

Ya keadilan sudah mati di waktu Pakatan Hancing pimpinan DA-Pigs berkuasa. Boleh buang kes banglo terlajak diskaun dan bebaskan talibarut pertubuhan pengganas Hindu LTTE , menafikan keadilan untuk Adib dll.

Anonymous said...

RBA menghina mahkamah kerana mahkamah tidak mahu tunduk kepada kehendak nafsu serakah RBA.

Anonymous said...

Budaya takfiri mengkafir menjalar segar dan meresapi geng2 walaun yg sentiasa rasa suci akidah mereka sedangkan sebenarnya mereka di dalam kesesatan yang nyata tetapi mereka tidak mengetahui...melayu kecut adalah melayu yang lebih ramai dari orang kafir tapi penakut

Anonymous said...

Dia jadi khadam mca x perasan

Anonymous said...

Orang perli dia x paham tu hehehe

Anonymous said...

Sila kembalikan maruah melayu islam bila dh jadi kerajaan skrg ni. Cepat tangkap guan eng, ltte, hudud ruu355, kilang arak ditutup dan pembunuh allahyarham adib..kuasa dh ada ditangan apa tunggu lagi? Jangan jadi munafik pulak dengan alasan2 jika benar kamu tak seburuk PH rakyat marhaen sesang menilai dan memerhati kelaku korang

Anonymous said...

Aku x hina mahkamah tapi aku rasa terhina dengan mahkamah jika benar mahkamah kangaroo telah kembali

Anonymous said...

Cepat bawa mahathir jika kamu kerajaan melayu islam..bring it on

Budak kampung Selatan said...

Apakah alasan mahkamah? Mana yg jadi pegangan? Kebendaan atau akhlak? Sedangkan yang mencuri kerana kelaparan pun dipenjarakan, apakah cukup kerana harta terhidang di depan mata jenayah tidak perlu di adili lagi. Cukupkah pemulangan harta menjadi pengajaran setimpal buat penjenayah?

Apakah keputusan ini akan menjadi rujukan kepada kes2 yang akan datang? Beginikah cara geng² kayangan melepaskan diri dari hukuman?

Cukuplah Allah swt bagi kami sebagai sebaik2 tuhan yang maha adil dan bijaksana..

Anonymous said...

Takkan sebab sorang maka nak dibuang seluruh lalu digantikan dengan akhlaq yg lebih buruk dan jelas songsangnya dengan akhlaq islam. Menolak kafir dap dan liberal terbaik. Dalam setandan pisang jika ada yg busuk sebiji, buang yg busuk sebiji itu jangan dibuang tandannya. Yg sebiji itu menjadi teladan buat yg lain. Jangan disebabkan sebiji yg busuk yg lain lari masuk dalam lubang najis. Biar yg busuk itu bersama dengan najis, yg lain teruskan dengan jaga diri dari menjadi najis dap dan liberal.

Anonymous said...

Pas memang dah burok..tak perlu pon diburokan lagi...barua bongok aje tak sedar...buta..

Anonymous said...

Pegi lah bawak..

Anonymous said...

Tufuhan sapu 1.25 billion...setuju serah bakik 465 juta...

Nana pegi 800 juta lagi..

Wang 465 juta wang samun 1 mdb..terbukti memang penyamun menyamun wang 1 mdb bagi kpd anak tiri..

Anonymous said...

Akhlak kapir mca yg anti hudud lebih baik....barua penakut mca 2 jelusi..

Anonymous said...

Dia suka jadi khadam mca kerana dia ingat mca sudah masuk iselam....mca sudah hantaar orang tg piai pegi umtoh...

Anonymous said...

Adib nak lempang puok yg bermuka2... Sekarang dah jadi pekak dan bisu.

Anonymous said...

RBA meroyan histeria tahap gaban sejak parti kafir Harbi DA-Pigs tumbang baham tanah. Padan muka ! Aku di antara orang paling gembira melihat Da-Pigs hilang kuasa kerana selama ini DA-Pigs menindas Islam dan umat Islam.

Anonymous said...

Jawapan standard Atuk Kerala dal mahkamah:

'Tak ingat' dan 'lupa'.

Ha ha ha ha ha ha

Anonymous said...

Wah RBA berlagak 'suci' berdiam diri seperti syaitan bisu setiap kali DA-Pigs menyokong pesta arak terbuka.

RBA jadi pasu bunga setiap kali Pakatan Hancing enggan menutup industri dosa besar seperti arak, judi dll.

Mengapa RBA tidak mahu atas jalan bantah arak dan judi dll ? Sebab RBA kepala bapak pendusta.

Anonymous said...

RBA sangat jelas menfitnah dan menghina mahkamah. RBA sangat suka dengan mahkamah kangaroo.

Anonymous said...

Wah RBA poyo meroyan histeria tahap gaban sejak hilang kuasa. Padan muka.

Anonymous said...

Tiada bukti mca menentang hudud dan hukum islam. Tnjuklah kalau berani.

Bagi kami ahli pas , mca bukanlah kapir harbi spt dapig. Mca kafir dia lebih ringanngikut pendpat ulama pimpinan kami harini.
Malah mca lebih mirip kpd umat islam cuma dia agak tersesat sedikit shj.
Ahli parlimen tg piai pun wee jeck pun boleh dpt pahala sbb setiap tahun dia taja umrah umat islam Kpg dia tau.jgn main2.

Kesimpulannya mca boleh diterima berdasarkan dalil dan hujah diatas. Kami pas sokong mca!

P/s: dalil dan nas akan dikeluarkan tak lama lagi mengenai mca dn mic. Hrp bersabar wahai pencacai ph. Beri kami menelaah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails