Monday, May 11, 2020

'Kalau Bersatu tak keluar PH, Melayu akan dihancurkan DAP' - Tun M Dakwa Muhyiddin.

Muhyiddin dakwa kalau Bersatu tak keluar PH, Melayu akan dihancurkan DAP - Tun M
DR MAHATHIR: Saya tidak yakin bahawa DAP dengan begitu mudah boleh hancurkan orang Melayu. Sebab itu saya berkata, tunggulah. -Gambar fail

PUTRAJAYA: Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mendedahkan beliau tidak boleh menerima alasan yang diberikan Tan Sri Muhyiddin Yassin agar Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) keluar dari Pakatan Harapan pada Februari lepas.

Ahli Parlimen Langkawi itu mendakwa, Muhyiddin yang kini merupakan perdana menteri, telah menggunakan alasan orang Melayu akan dihancurkan DAP sekiranya Bersatu terus kekal bersama Pakatan Harapan.

Dr Mahathir berkata beliau tidak begitu yakin dengan alasan itu dan meminta agar Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) Bersatu termasuk Muhyiddin selaku Presiden parti untuk terus bersabar dan tunggu sekiranya ada faktor lain yang lebih meyakinkan.

“Saya beritahu Muhyiddin kerana saya disokong penuh apa sebabnya yang saya nak keluar dari PH.

"Kalau ada sebab sebab lain, tunggulah; kalau ada sebab lain, saya akan keluar dari PH. Tetapi, dia (Muhyiddin) berpendapat kita perlu keluar dari PH hari ini juga.

“Katanya kalau tak keluar maka orang Melayu akan dihancurkan DAP. Saya tidak yakin bahawa DAP dengan begitu mudah boleh hancurkan orang Melayu. Sebab itu saya berkata, tunggulah.

"Kita ambil masa sedikit, fikir mendalam dengan tindakan keluar daripada PH,” kata Dr Mahathir dalam satu rakaman video di Facebook rasmi beliau, hari ini.

Dr Mahathir, pada 24 Februari lepas, mengambil keputusan untuk meletakkan jawatan selaku perdana menteri ketujuh dan Pengerusi Bersatu selepas mendakwa beliau tidak mendapat sokongan daripada parti sendiri.

Selain itu, beliau berkata, tindakan Muhyiddin selaku Presiden Bersatu membawa keluar parti itu daripada PH tanpa menerima mandat penuh MPT, menyaksikan keruntuhan kerajaan yang hanya bertahan selama 22 bulan.

BACA: Tun Mahathir letak jawatan Perdana Menteri, Pengerusi Bersatu
BACA: Tun Mahathir nafi krisis politik bermula lepas beliau letak jawatan

Pada 9 Mei lepas, Ketua Penerangan Bersatu Dr Mohd Radzi Md Jidin menangkis dakwaan Datuk Marzuki Yahya yang mendakwa MPT parti itu tidak membuat keputusan meninggalkan gabungan PH.

Sambil menyatakan Marzuki bukan lagi Setiausaha Agung Bersatu, Mohd Radzi sebaliknya menjelaskan bahawa MPT Bersatu dalam mesyuaratnya pada 23 Feb telah membuat keputusan yang jelas untuk keluar PH dan membentuk sebuah gabungan politik baharu dengan parti-parti lain di luar PH.

Dalam pada itu, Dr Mahathir berkata, beliau ketika mesyuarat MPT 23 Feb itu bertegas tidak akan bekerjasama dengan parti UMNO dan Barisan Nasional yang PH kalahkan pada pilihan raya umum 2018, atas alasan parti itu masih penuh dengan ahli politik yang korup dan mengamalkan rasuah.

“Kita tolak (cadangan) parti kita, masuk dengan parti yang kalah ini (BN + UMNO), parti yang (pernah) dipengerusikan Najib (Datuk Seri Najib Tun Razak) akan jadi kerajaan. (Tetapi) mereka (MPT) tak peduli pendapat saya dan keluar PH.

“Saya fikir dengan mendalam, kalau parti dah tolak saya, saya perlu lepaskan jawatan saya. Itulah sebabnya yang saya lepaskan jawatan sebagai pengerusi PH, dan kemudian sebagai perdana menteri,” katanya lagi. (AA)


GERAKAN ANTI PKR: SAAT KE PENJARA, ANWAR AKHIRNYA TERPAKSA HERET ...
Komen Pembaca Weblog IH
Dr M&Anwar Pura-pura Lupa Insiden Di Sabah. Ini...

Anonymous said...
Kenyataan bersama Anwar & Tun yang dikeluarkan hari ini sempena memperingati ulangtahun kedua kemenangan Pakatan Harapan (PH) dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 pada 9 Mei 2018, kedua-duanya tegas menyatakan:

“Kerajaan Perikatan Nasional (PN) hari ini tidak sah kerana dibentuk tanpa mendapat mandat daripada rakyat.”.. kikikiki..!! Nitezen dah celik bukan buto..!!

Bagi sebahagian besar rakyat Malaysia yang kini cerdik berpolitik, apa lagi para netizen yang acap kali bertindak sebagai wartawan alam maya, tentu tersenyum mendengarnya. Kami tak bodoh 22 tahun dolu maklumat dikawal

Siapa yang merampas mandat rakyat sebenarnya? Bila kena pada orang lain, boleh buat tak tahu saja.

Tapi bila kena batang hidung sendiri pandai pula bercakap. Lidah bercabang sungguh

Rakyat tak buta dalam buat penilaian.

Pasti kita semua tidak lupa bila sekutu PH, Parti Warisan Sabah (WARISAN) diketuai Datuk Seri Shafie Apdal mengumumkan pada 11 Mei 2018 yang enam ahli Dewan Undangan Negeri (DUN) UMNO dan UPKO menyertai WARISAN.

Enam ADUN itu terdiri daripada empat ADUN UMNO dan dua ADUN UPKO. ADUN UMNO terlibat adalah Abdul Muis Pichu (Sebatik); Hamisa Samat (Tanjong Batu); Osman Jamal (Balung); dan Jamawi Jaafar (Kemabong).

Sementara ADUN UPKO terbabit adalah Ewon Benedick (Kedamaian) dan Abidin Madingkir (Paginatan).

Bersatu tolak sertai semula Pakatan Harapan – Dr Radzi Jidin

Marzuki sangkal Mohd Radzi, Bersatu tak pernah keluar Pakatan Harapan.

Dengan itu boleh WARISAN ketawa memanjang membentuk kerajaan negeri pintu belakang bersama sekutunya PKR dan DAP dengan memiliki 35 kerusi berbanding BN cuma 25 kerusi.

Siapa yang menangis waktu itu? UMNO.

Tapi bila timbul isu membabitkan pembentukan PN, boleh pula Dr Mahathir dan Anwar pura-pura lupa insiden di Sabah.

Politikus lusui usang otak berkarat tak diperlukan lagi. Kami mahu politik segar dan matang

30 comments:

Anonymous said...

Anon 4.06. Ko jgn ckp lbh. Tak dpt tiket sorga nanti

Anonymous said...

Mung 410PM kalu ado kunci tu, sila buka tunjok kak aku now , aku potong nic budu kalu boleh

Anonymous said...


Nak bepolitik tapi BAHALOL tak ikut REALITY. Tak faham Demokerasi BerParlimen tak tau Sistem Raja BerPerlembagaan.

Nak sangat, isytihar la Monarki Malaysia, senang cerita

Anonymous said...

Monday, May 11, 2020

RAKYAT HILANG KERJA ,YB DAPAT DUA KERJA DUA GAJI.

Kecoh dulu bila rakyat merungut terpaksa melakukan dua kerja, Ahmad Maslan jawab dia ada tiga kerja: Ahli Parlimen, Timbalan Menteri dan Ketua Bahagian UMNO.
Sekarang nampak gayanya, ramai YB Perikatan Nasional pun dah dua kerja.
Sekarang bilangan Menteri 32 dan Timbalan Menteri 38 pada era PN berbanding Menteri 26 dan Timbalan Menteri 27 pada era Pakatan Harapan.
Hadi Awang dan Tiong King Sing masing-masing dilantik Duta Khas bertaraf Menteri ke Timur Tengah dan China.
Pada masa yang sama, 600,000 rakyat Malaysia dilaporkan Jabatan Perangkaan Malaysia menganggur pada Mac lalu, kadar tertinggi dalam tempoh 10 tahun. Lebih menakutkan lagi, MEF anggarkan jumlah ini akan meningkat ke 1 juta orang.
2.8 juta lagi bekerja sendiri sebagai petani, nelayan, penjaja atau bekerja sendiri, yang sangat terjejas dengan PKP.
Ketika rakyat hidup dalam kesusahan lebih 80 Ahli Parlimen PN melakukan ‘dua kerja’. Sebahagiannya ada rekod yang tidak cantik. Kes rasuah. Kes politik wang.
Setiap Ahli Parlimen terima gaji sebulan RM16,000 dan elaun sebulan RM8,300.
Kalau yang jadi Menteri, selain gaji dan elaun Ahli Parlimen, mereka terima anggaran gaji Menteri RM13,000 (tak termasuk elaun).
Elaun di GLC berbeza-beza. Antara yang paling gembira tentulah Pengerusi TNB baru yang akan masuk pejabat esok, Mahdzir Khalid. Tahun lepas, Pengerusi TNB menerima bayaran elaun dan lain-lain berjumlah RM876,790.57 (setahun). Jadi pendapatan Mahdzir setahun akan mencecah RM1 juta!
Mungkin elok disenaraikan satu demi satu 80 Ahli Parlimen ini termasuk kelulusan mereka serta gaji dan elaun yang akan diterima. Sekurang-kurangnya, pengundi mereka akan tahu.
NIK NAZMI NIK AHMAD
Ahli Parlimen Setiawangsa
11 Mei 2020.

Anonymous said...

bagus la tunjukkan gaji dia orang elok kerajaan dedah berapa bekas bekas GLC dari PH dapat...

baru adil Tak gitu nik azmi...!!

Anonymous said...

Tumpu Ekonomi, Pedulikan Orang Gila Kuasa - Najib

Kadar pengangguran negara yang merekodkan paras tertinggi sejak 10 tahun lalu, penularan wabak Covid-19 dan kejatuhan harga minyak dan sawit merupakan cabaran amat besar bagi Malaysia sejak zaman penjajahan Jepun.

Oleh itu, kerajaan tidak boleh memandang remeh situasi ini seperti mana Kerajaan Pakatan Harapan (PH) pandang rendah ancaman Covid-19.

Datuk Seri Najib Razak berkata, langkah-langkah dan dasar-dasar untuk melindungi rakyat paling terjejas perlu dilaksanakan dengan menggalakkan pembelian serta pengeluaran barangan tempatan dan mewujudkan atau mempercepatkan.

Ini termasuk melaksanakan projek-projek infrastruktur yang memberi pulangan jangka masa panjang bagi menjana peluang pekerjaan baru untuk mengganti pekerjaan yang hilang perlu diberi keutamaan dan dilaksanakan pada kadar paling segera.

”Kita tak boleh tunggu lagi kerana lebih lama kita tunggu, jauh lebih payah kita nak hidupkan semula ekonomi. Kitaran ekonomi tidak boleh berhenti.

”Ianya sangat mudah bagi syarikat-syarikat sedia ada melingkup tapi amat susah untuk menggalakkan pelaburan dan syarikat baru diwujudkan pada masa kini,” katanya dalam hantaran di Facebook.

Katanya, kira-kira 120,000 orang kehilangan pekerjaan sejak bulan Februari lalu.

Ia diburukkan pula dengan kejatuhan harga minyak mentah di bawah AS$30 setong, manakala harga minyak pula di bawah RM2,000 satu tan.

Malah, katanya, kerajaan perlu abaikan serangan politik daripada ‘geng gila kuasa’ PH kerana rakyat Malaysia akan bantu menangkisnya.

Bossku

Anonymous said...

Najib

Kadar pengangguran negara yang merekodkan paras tertinggi sejak 10 tahun lalu, penularan wabak Covid-19 dan kejatuhan harga minyak dan sawit merupakan cabaran amat besar bagi Malaysia

*******************

Dia tak sedar DIA SEDANG MELUDAH KE MUKANYA SENDIRI. Terimalah KARMA mu itu. Kesian

Anonymous said...

Tebok atap sah. Ikut perlembagaan.....usul undi tak percaya untuk tampal lubang atap pon sah ikut perlembagaan....

Yg tak sah kerajaan tanpa mandat rakyat....tak ikut prinsip demokrasi terpimpin...��

Demokrasi membenarkan rakyat pilih kerajaan melalui pru....bukan mp pilih kerajaan..
..

Anonymous said...

Nasib penyamun yg takut bini..kikikikik...

Saya tak kenal jho lo tapi cina jho lo tipu saya..

Anonymous said...

Kabarnye madey sudah sokong anwar untuk pm bagi tujuan tampal lubang atap..

Baguslah....muyiden makin kepanasan..

Anonymous said...

DAP dgn 42 kerusi boleh hancurkan muyidin...Dap tak boleh hancurkan melayu lain..

Cina MCA warning jangan sebut ini kerajaan melayu islam muyidin umno dan pas terberak berak ketakutan...

Mca 2 kelusi ada power boleh lantik sendiri pengerusi lembaga pelabuhan..

Anonymous said...

Igtkan takut Allah, rupanya takut Dap. Camni pun ada walaun sokong. Unta padang pasir pun takde bodoh sampai tahap ni

Anonymous said...

MY PARTY ALREADY REJECT ME
PADAN MUKO KAU WAHAI KUTTY
18 MEI KAT MANA DUDUKNYA NNTI
HAAHH KASI TEPOKK SATU KALI

18 MEI WALAUN UNTA NAK KASI UNDI
UNDI TAK CAYA DEPA TERKINJA KINI
TENGOK AJER SAPA TERTEBUK MUKA LAGI
KASI TEPOKK KASI PADU LAGI SATU KALI


kikiki..

Anonymous said...

NAH INI BUKTI DAP DAN MAHATHIR HANCURKAN MELAYU

Menteri Kesihatan diminta jelaskan kenapa kliniknya terlibat dengan kontrak RM30 juta

MALAYSIA DATELINE

Pusat Memerangi Rasuah dan Kronisme (C4) meminta Menteri Kesihatan Datuk Seri Adham Baba menjelaskan sama ada beliau terlibat dalam skandal perolehan bernilai RM30 juta yang disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Menurut C4, carian di laman web Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) menunjukkan terdapat hubung kait antara pemegang saham dengan syarikat yang menawarkan kontrak dengan syarikat lain yang mempunyai saham di klinik swasta milik Adham, Klinik Adham. “C4 menuntut Adham memberikan penjelasan penuh demi kepentingan umum mengenai kontrak perolehan dan juga pelantikan kontraktor.

Anonymous said...

Terdahulu, lima kontraktor dipanggil oleh SPRM untuk membantu siasatan melibatkan kontrak yang dipercayai bernilai sekurang-kurangnya RM30 juta. Kontrak tersebut merangkumi pembelian alat ujian Covid-19, peralatan pelindung diri dan topeng muka.

Anonymous said...

SPRM sedang menyiasat lima syarikat yang dilantik secara langsung oleh Kementerian Kesihatan (KKM) untuk membekalkan peralatan ujian berkaitan Covid-19. “Apakah Adham Baba menggunakan kawalan atau pengaruh bagi urusan berkaitan kementerian yang diterajuinya, khususnya pemilihan kontraktor? “Apakah Adham menyalahgunakan kedudukannya dengan membuat keputusan dengan cara yang akan memberikan keuntungan peribadi dan pilih kasih terhadap rakan perniagaannya?”soal C4 dalam satu kenyataan hari ini.

**********************

MELAYU HEBAT POOJAAN HATIKU. DAP LAHANAT PENJAHAT PENGKHIANAT KAN KAN KAN IBNU

Anonymous said...

Takut mca 2 kelusi rupanye...kecut teloq...

Kikikik..

Anonymous said...

Ko bongok tak paham maksud tersirat madey...

Muyidin yg ketakutan nak kena reject di parlimen.

Anonymous said...

maksud tersirat mamak kutty satu jer.. boboi yg tersayang lain kasi melayang... ngokkk

Anonymous said...

Ini kerja menteri air suam umno lah...penyamun tetap menyamun bila diberi ruang..

Muyidin gila nak jadi pm sanggup tebuk atap dgn penyamun

Anonymous said...

yesaa siasat klu salah tengkap jer

Anonymous said...

Ini Dap yg suruh Adham rasuah..

Anonymous said...

Boboi tak ada problem daa...najib penyamun takut bini dan wak Jahid pornorogol yg banyak problem

Anonymous said...

Umno yg rasuah, Dap jgk salah. Sokong je la walaun. Biarlah korang bodoh selamanya

Anonymous said...

Tindakan keluar dari Pakatan Harapan dibuat gara gara Mahathir meletakkan jawatan (tanpa dipaksa olih sesiapa) sebagai Perdana Menteri yang mewakili Pakatan Harapan ketika itu.

Kini Mahathir sudah mula meroyan macam orang gila.talak.
Mula mula dia letak jawatan lepas tu dia jaja sana sini tuduh Muhyiddin hijacked jawatan PM dari diri dia.
Alasan yang dijaja Mahathir, Muhyiddin tidak cukup sokongan majoriti dari Ahli Ahli Parlimen.

Itu lah ayat yang dizikirnya berulang ulang.
Kalau dizikirkan 'subhanaallah' , tenang juga hati rakyat mendengarnya. Ini tidak, balik balik tuduh 'orang tikam belakang.dia'.
Siapa tikam belakang?????
Allah SWT yang mencabut jawatan tu dari diri kau!!!

Masih tak puas hati lagi, buat pulak "undi tak percaya' terhadap Muhyiddin.
Apa punya kaulu hati "Mamak" Ni!!!
Kesian tengok Mahathir ni...
Jawatan hilang sekelip mata, salahkan orang lain...

Anwar Ibrahim yang kempunan jawatan PM atau satu saja lagi tangga kepersada jawatan PM pun tidak selancang mulut dan tindakanya nak buat 'undi tak percaya' terhadap Muhyiddin walaupun partinya mempunyai lebih kerusi Parlimen berbanding parti Mahathir.

Apa niat sebenar Mahathir ni?
Adakah dia tidak mahu anak jati Melayu dari negara ini menjadi Perdana Menteri?Atau dia takut kes Forex yang melibatkan diri nya yang telah di RCI diangkat semula untuk dimuktamadkan keputusanya??

Walauapapun buat rakyat semua bersedialah untuk mendengar satu berita sedih tak lama lagi.

Anonymous said...

Mengapa komen 4:30 ini tidak mahu mendedahkan pendapatan PM, TPM, menteri, timbalan menteri, ahli parlimen, adun dan puak GLC PH semasa PH berkuasa dahulu di waktu ramai rakyat hilang pekerjaan atau dipecat ? Bukankah ini mendedahkan sikap hipokrit puak PH sendiri ?

Anonymous said...

Puak DA-Pigs yang terlibat dalam skandal banglo terlajak diskaun, skandal terowong dll, RBA sibuk salahkan parti Melayu. Ini menunjukkan RBA lebih bodoh dari lembu.

Anonymous said...

Masa madey pegang jawatan, dia kata kerajaan tak dak duit. Buat pinjaman dan bon. Bila muhyiddin mula2 pegang jawatan, dia kata reserve ada satu trilion. Masa muhyiddin pegang jawatan, tak buat pinjaman pun tapi boleh bagi bantuan kpd rakyat billion rm. Apa sebenarnya tujuan madey dan eng guan buat pinjaman ketika negara tidak perlu buat demikian.

Mungkin darah ke_ _ _g masih pekat mengalir dalam pembuluh darahnya hingga tahap menipunya bernilai lima bintang. Cukuplah madey, pergi berehat dan berhenti bergaduh.

Anonymous said...

Duit dari mana 1 trilon?..

Bank negara tidak pernah cerita kerajaan ada wang 1 trilion..rezab malaysia hanye 400 billion..

Kalo ada 1 trilion kenape umum bantuan untuk unpaid leave selama 6 bulan tapi Perkeso sahkan bajet hanye cukup 1 bulan jer...muyidin senyap jer..

Cerita dongeng 1 trilion...

Kalo masuk wang kumpulan amanah malaysia ada 2 trilion...tapi wang amanah bukan milik kerajaan.. .kerajaan boleh pakai tapi kena ganti balik..

Anonymous said...

Malaysia adalah negara majmuk yang memerlukan gabungan pemerintahan yang memerlukan sokongan semua kaum. Sudah ada kedengaran, pemimpin Perikatan Nasional dari kumpulan Azmin akan menubuhkan sebuah parti baru yang sama macam PKR.
Tujuannya adalah untuk menarik kembali sokongan pengundi bukan Melayu kepada kerajaan Perikatan Nasional. Mereka juga tidak boleh mengharapkan MCA dan MIC juga untuk menarik sokongan pengundi bukan Melayu.
Imej mungkin mengandungi: 1 orang, teks yang berkata 'BermanaMY [TERKINI] Azmin mendakwa desakan Anwar dan pimpinan PH untuk mengadakan persidangan khas parlimen mungkin untuk mengusulkan undi tidak percaya pada PN. "Jika ini berlaku, ini pengkhianatan mandat rakyat yang terbesar dalam sejarah. la sukar untuk dimaafkan" - Azmin BERMANA'
PPBM, BN, Pas dan Kumpulan Azmin yang memerintah bersama dalam kerajaan Perikatan Nasional sedang menghadapi suasana yang saling tidak mempercayai antara satu sama lain. Masing-masing mempunyai agenda sendiri untuk dibawa dalam pemerintahan. Keadaan ini sebenarnya bukan sahaja tidak baik untuk sebuah pemerintahan malah, tidak baik untuk masa depan sesebuah parti

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails