Saturday, May 16, 2020

Ini, Anak Siapa 'curi' Duit Rakyat. Potong Tangannya?


Anak Siapa Sebenarnya yang curi duit rakyat?
Oleh MindaRakyat.

BEKAS perdana menteri Najib Razak membalas kritikan Dr Mahathir Mohamad yang "khuatir dan tertanya-tanya" dengan keputusan mahkamah yang melepas tanpa membebaskan (DNAA) anak tirinya, Riza Aziz dalam kes pengubahan wang haram membabitkan dana 1MDB berjumlah AS$248 juta (RM1.08 bilion).

Dalam satu kenyataan sinis di Facebook, Najib mempertahankan Riza dan membangkitkan beberapa urus niaga melibatkan anak Mahathir.

"Oleh kerana dia keliru, saya taip perlahan-perlahan dengan cara paling ringkas supaya dia faham.

"Riza ada projek filem. Keluarga kerabat Abu Dhabi berminat dan janji kepada Riza untuk labur projek filem dia. (Pihak) yang berjanji masa itu termasuk putera mahkota Abu Dhabi (Sheikh Mohammed Zayed Al Nahyan) serta timbalan perdana menteri UAE yang juga merupakan adik kepada presiden UAE yang juga pemilik kelab Manchester City," kata Najib yang jelas merujuk Sheikh Mansour Zayed Al Nahyan.

"Mereka pun arahkan CEO syarikat Aabar untuk melabur dalam projek filem Riza. Ada perjanjian pelaburan dan sebagainya," katanya lagi.

Menurut Najib, filem-filem yang diterbitkan Riza "agak berjaya".

"Filem pertama Wolf of Wall Street (2013) jana penjualan tiket AS$392 juta (RM1.7 bilion) berbanding kos AS$100 juta (RM430 juta). Filem Dumb and Dumber To (2014) jana penjualan tiket AS$169.8 juta (RM730 juta) dengan kos pengeluaran AS$50 juta (RM215 juta). Filem Daddy's Home (2015) jana penjualan tiket AS$242.8 juta (RM1.04 bilion) dengan kos AS$69 juta (RM297 juta)," menurutnya.

Dalam persetujuan yang dicapai antara pihak Riza dan pendakwaan, beliau dilepas tanpa dibebaskan atas pertuduhan itu dengan syarat memulangkan semula aset dari luar negara dengan nilai anggaran AS$107.3 juta (RM465.3 juta)


Semalam, Mahathir antara lain menyuarakan kekhuatirannya berkenaan persetujuan itu dan mempersoalkan jika pihak yang didakwa atas tuduhan mencuri boleh terlepas daripada tindakan jika memulangkan semula apa yang dicurinya.

"Dia curi berbillion-billion...Dia bagi balik kepada kerajaan. Dia kata kepada kerajaan, 'Nah, duit yang aku curi. Sekarang ini, jangan ambil tindakan terhadap aku.' Kita pun kata, 'Sudah bagi balik duit okey lah'," katanya.

Menjelaskan bahawa beliau tidak mempersoalkan keputusan mahkamah, Mahathir pada masa sama berkata ia menunjukkan undang-undang mungkin perlu dipinda.

Najib menegaskan bahawa ianya bukan bail-out Petronas untuk "syarikat milik anak sulung pihak tertentu ataupun Vincent Tan yang menjual kumpulan hospital Pantai kepada anak kedua tertentu yang berumur 35 tahun masa itu."

"Ini juga bukan konsesi-konsesi Fomema atau kontrak membekal semua hospital kerajaan yang diberi kepada kumpulan Pantai selepas anak tertentu membelinya.

"Ini juga bukan melantik syarikat Petron sebagai syarikat rasmi untuk membekal minyak kepada kerajaan sebaik sahaja PH menang PRU14."

Najib juga membangkitkan projek Pelan Gentian Optik dan Kesalinghubungan Negara (NFCP) bernilai RM21.6 bilion melibatkan Opcom Bhd yang didakwanya "diwujudkan, diluluskan dan dilaksanakan" oleh kerajaan PH kurang setahun yang menyebabkan harga saham syarikat itu melonjak 50 peratus.

"Ketiga-tiga anak pun ada," katanya yang jelas merujuk tiga anak Mahathir, iaitu Mokhzani, Mirzan dan Mukhriz.|

Mengulas lanjut, Najib berkata selepas filem terbitan Riza berjaya, beliau telah mula membayar balik keuntungan dan pelaburan asal kepada pihak Abu Dhabi.

"Perkara ini juga terdedah dalam rakaman audio perbualan telefon saya dengan putera mahkota Abu Dhabi yang didedahkan oleh Latheefa Koya pada masa PH," katanya, sambil secara sinis mengucapkan terima kasih kepada bekas pesuruhjaya SPRM itu kerana mendedahkan rakaman tersebut.

"Kesemua transaksi, akaun bank, penggunaan dana, keuntungan yang dijana dari dana, perjanjian dan saksi-saksi adalah di luar negara terutamanya di Amerika Syarikat. Nak bicara di Malaysia pun susah.

"Pun begitu, DOJ Amerika Syarikat juga tak pernah mendakwa Riza atas kes jenayah. Cuma saman sivil yang sudahpun diselesaikan di sana tahun lepas...Tetapi yang pelik walaupun transaksi Riza tak berlaku di Malaysia, (dia) didakwa dengan kes jenayah di sini," katanya lagi.

MR:  Mahathir bercakap andaian (gosip) Najib bercakap dengan fakta. Tapi macai PH bodoh hancing akan percayai Atuk yang tipu rakyat 22 tahun. Orang tua pasti kenal siapa Atuk


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Kalau begitu rakyat cepat-cepatlah sokong dan tolong kempen kepada PAS. Tolak semua fitnah DAP dan musuh Islam supaya kerusi Parlimen PAS bertambah dan PAS berkuasa melaksanakan sistem perundangan Islam. 

Barulah 'pencuri' duit rakyat seperti kes-kes di atas boleh dihukum 'potong tangan' jika jelas terbukti kesalahannya. Tak kira dia anak siapa, berapa banyak wang yang ada.. Yang penting tangannya mesti 'kudung'! Insya Allah..
Ibnu Hasyim: Presiden PAS: Satu Perubahan Yang Perlu Dilihat ...
Parti PAS menyediakan khidmat sewa khas... - We Are All Jebonesta ...

40 comments:

Anonymous said...

Pakatan Hancing dan Politik Persepsi dan Fitnah Berpisah Tiada kerana mereka kembar Siam. Manifesto Pakatan Hancing bukan kitab suci. Sila hadam fakta ini.

Anonymous said...

Najib bossku dah clear card wahai atok yang bodoh bistari...

Pada walaun unta atok yang maha bodoh bistari Bossku dan clear card tu..

Elok kasi fuck atok yang bodoh bistari ni kaw kaw lagi...

Anonymous said...

Betulke berita yg ada mb kedah baru?? Atok pun dah tak jadi pm?? Hati2 , mereka boleh buat come back seperti cerita 1mdb dan Clare Rewcastle Brown. Duit billion boleh reka syndicate baru yg perlu modal banyak. Nantikan episod akan datang bersama parti chauvanise dan liberal.

Anonymous said...

Atok tunggu Soros dan WSJ reka fitnah baru atau atok bayar WSJ dan Soros buat fitnah kemudian berita fitnah di olah dan tokok tambah dolu oleg Straits Times di Singapork pusat fitnah Malaysua selama ini. Lepas di tokok tambah olrh medua dan TV Singapork baru walaun unta DAP, PKR dan walaun unta atok yg nodoh bistari kasi kayuh dan putar di Malaysia... maka bebondong lah walaun unta sahut menyahut macam anjing nampak hantu polong... ini yang depa mula nak recycle fitnah balik...


gitu lah seterunya

Unknown said...

Kau org bertekak lh wahai rakyat marhaen....anak2 diaorg kaya raya...kau habuk pun tak ada

Anonymous said...

klu tak bertekak pun depa lagi kuat dn kaya raya...

Anonymous said...

Menurut Najib, filem-filem yang diterbitkan Riza "agak berjaya".

"Filem pertama Wolf of Wall Street (2013) jana penjualan tiket AS$392 juta (RM1.7 bilion) berbanding kos AS$100 juta (RM430 juta). Filem Dumb and Dumber To (2014) jana penjualan tiket AS$169.8 juta (RM730 juta) dengan kos pengeluaran AS$50 juta (RM215 juta). Filem Daddy's Home (2015) jana penjualan tiket AS$242.8 juta (RM1.04 bilion) dengan kos AS$69 juta (RM297 juta)," menurutnya.

Anak cucu atok ada buat filem masa atok jadi PM ke 7 ari tu... berapa filem anak cucu atok dapat kutipan.. pecah panggung ke atau pecah punggung ..

agak berapa jota anakcucu atok dapat kutipan tu... smpi skg tak umum.. mungkin 8 billion kottt.... lhdn mohon siasat

Anonymous said...

Najib paham bailbout sama mencuri...

Riza pakai duit curi buat filem seks..

Dituduh curi 1.25 bilion tapi mahu pulangkan 465 juta untuk dibebas..tak sampai separuh...

Kalo riza tak pakai duit curi kenape nak pulangkan wang 1 mdb?..

Pencuri motor pon boleh mintak dgn pendajwa bebaskan dan setujubpulangkan separuh motor...

Undang2 bawah PN tebok atap..

Anonymous said...

Kalo kes curi ni fitnah kenape riza sanggup pulangkan tak sampai separuh wang 1 mdb...gila ker anak tiri najib..

Lu punye otak taruk kat bontot..

Sahlah najib mencuri..

Anonymous said...

Memang clear riza sanggup pulangkan wang dicuri oleh bapak tiri...itu pon tak sampai separuh dari wang yg dicuri...

Mana pegi separuh lagi?..

Anonymous said...

Kalo tak curi kenape sanggup pulangkan wang curi?..

Khadam baghal tak de otak..

Anonymous said...

Bulan pose pon khadam baghal buat fitnah..

Dah sahih duit curi riza sanggup pulangkan..itu pon tak sampai separuh....lebih separuh lagi?..

Anonymous said...

Najib keliru..bail out bukan curi duit...Misc di beli oleh petronas..

Tunpasal najib masa pm takut dakwa madey..

Ikut ibnu hasyim tangan najib kena potong kerana riza mengaku buat filem seks guna wang curi 1 mdb....

Anonymous said...

Pakai duit curi memang berjaya...

Kalo tak curi kena nak pulangkan tak sampai separuh..

Pencuri boleh bebas kasi balik wang curi...undang2; baru PN tebok atap..

Anonymous said...

Najib kena dakwa dgn madey kerana curi wang 1 mdb ...masa najib pm kenape takut dakwa madey?..

Najib otak mereng..

Anonymous said...

Kita wajib mengangkat riza sebagai hero melayu sebab dia telah mengangkat martabat islam dan melayu dalam filem di amerika. Bukan senang nk kecapi kejayaan di negara orang.
Filem yh diterbitkan bermoral dan ke arah keislaman. Untung berbilion.

Kpd ahli pas diucapkan terima kasih kerana serinh berdoa utk riza dan insyaallah datin rosmah dan dsnajib juga akan terlepas dari tuduhan setting duit kerajaan dgn jho low.
Sekurang kurgnya beg jam emas beratus juta yg dsnajib dn rosmah adalah kepunyaan pemimpin islam..bukan ph dapig.

Skrg kpd ahli pas hrp terjemahkan undi kamu kpd prk chini. Umno parti melayu keramat!

Anonymous said...

Tahniah pas. Setakat ini bersih. Kekalkan dan rakyat akan tetap menyokong. Sokong sesama muslim.

Anonymous said...

Najib skrg adalah penasihat BN dan muafakat nasional.bagi kami ahli pas kesalahan najib masih boleh dimaafkan dan syarak juga membenarkan bhw duit tersebut bukan lah duit curi sbb keuntungan akhirnya dipulangkan kpd negara.
Ada dalil bhw lebih baik kita angkat pemimpin islam melayu daripada puak kapir dapig walapun pemimpin islam itu jahat.
Tu la puak ph tak reti dn tak kaji hadis. Asyik meroyan je sejak jd pembangkang .kapir harbi punya ph

Anonymous said...

Ayat yg kaldai2 guna dalam fitnah lebih kurang sama sebelum pru14. Sasaran kaldai ialah pas. Dah pandai peralat agama: jawab di akhirat tulisnya.

Ramai kaldai2 bertaraf lawyer ada tokok tambah.

Anonymous said...

Alhamdulillah.betul saudara.pas sekrg lebih bersih. Dibawah tgha.

Dibawah nik ajiz..kita ahli pas dulu jadi bacul sbb kerjasama dgn dap. Sibangsat ni la bermati2 lebih sanggp duduk bersama dap daripada parti melayu islam umno. Sanggup ludah muka ahli pas yg nk bersatu dgn umno. Sanggup potong kek birthday dgn kapal singh. Puiii. Punya la bacul nik ajiz.
Harap dia tanggung la dosa ahli pas suatu waktu dulu.

Anonymous said...

itu kena la tanya mahkamah punya kuasa nak pulang ka nak tangkap ka nak timbang tara ka... yg ko sibuk kuasa mahkamah apa pasal...!?

ker benda tu tak kena dng selera atok kau...!?

Anonymous said...

kepada walaun unta kenapa baki kurang ka, lebih ka atau akan bayar baki kemudian hari ka

ini penjelasan Boss ku


Perkara ini juga terdedah dalam rakaman audio perbualan telefon saya dengan putera mahkota Abu Dhabi yang didedahkan oleh Latheefa Koya pada masa PH.
- Najib: Dia telah membayar balik sejumlah, dia terus membayar balik, supaya anda lihat ia akan muncul sebagai perjanjian pinjaman sah.

Kerana apabila dia menerimanya, bank-bank membersihkan sumber wang itu jadi dia tidak tahu dari mana asalnya.

Oleh itu, saya tidak mahu dia menjadi mangsa apabila dia benar-benar tidak menyedari tentang sumber wang itu. Dia benar-benar percaya bahawa ia daripada Aabar dan di bawah arahan Sheikh Mansour. Ya, betul, kerana dia benar-benar tidak bersalah.

Apa yang dia mahukan ialah membuat filem, dan terdapat tawaran pinjaman daripada Sheikh Mansour dan pihak anda daripada Aabar, dan anda juga pernah menyebutnya. Ingat?

Ketika kita makan tengah hari di restoran (bercakap) tentang membantunya jadi dia fikir semuanya baik-baik saja. Sekarang, mereka cuba mengaitkannya dengan wang 1MDB, yang benar-benar ... ia mengejutkannya.

- Mohammed: Tuan perdana menteri, Insya-Allah. "
9 Jan 2020: Transkrip penuh panggilan Najib lepas DOJ fail saman 2016" https://www.malaysiakini.com/news/506481. (Terima kasih Latheefa dan kerajaan PH kerana sudi mengeluarkan bukti rakaman audio untuk bantu saya dan Riza bersihkan nama kita)

2. Oleh kerana Aabar ada perniagaan dengan 1MDB maka tertimbul masalah bahawa sebahagian dana yang dihantar oleh Aabar kepada Riza berasal dari 1MDB. 1MDB tak pernah hantar apa-apa dana terus kepada Riza.

Bagaimana pula Riza yang rompak pulak?

Anonymous said...

untuk walaun unta mahacai atok bodo yg bistari

Bossku betul betul kasi clear card punya bujan lidah bercabang punya 'card'


Di bawah undang-undang, dana asal yang bermasalah termasuk keuntungan yang dijana dari dana yang bermasalah juga dianggap sebagai dana haram. Sebab itu, Riza menyelesaikan kes-kes di USA dan di Malaysia dengan cara membayar balik dana asal dan sebahagian keuntungan yang diperolehi.

1. Kesemua transaksi, akaun bank, penggunaan dana, keuntungan yang dijana dari dana, perjanjian dan saksi-saksi adalah di luar negara terutamanya di Amerika Syarikat.

Nak bicara di Malaysia pun susah. Pun begitu, DOJ Amerika Syarikat juga tak pernah mendakwa Riza atas kes jenayah. Cuma saman sivil yang sudahpun diselesaikan di sana tahun lepas.

Tapi yang pelik ialah walaupun satu butir transaksi-transaksi Riza pun tak berlaku di Malaysia, didakwa dengan kes jenayah di Malaysia pulak. Tapi USA tak ada,

2. Ianya pendakwa raya Gopal Sri Ram yang dilantik PH dan Tommy Thomas yang dilantik PH yang mulakan proses penyelesaian dengan Riza.

3. Perbicaraan kes Riza tak pernah berjalan satu hari pun sejak Riza didakwa hampir setahun dahulu. Pada 31 Januari 2020 masa PH, ianya pihak pendakwa raya yang menangguhkan kes Riza kepada 25 Februari 2020. "Kami juga memohon untuk mendapatkan tarikh lain bagi menyemak dan mempertimbangkan representasi (tawaran perjanjian penyelesaian) berkenaan.

" Norzilati berkata, pada 25 Februari ini juga mahkamah turut menetapkan tarikh perbicaraan bagi kes terbabit. "31 Jan 2020: Mahkamah tetapkan 25 Februari ketahui status representasi Riza Aziz" https://www.sinarharian.com.my/article/68202/BERITA/Mahkamah/Mahkamah-tetapkan-25-Februari-ketahui-status-representasi-Riza-Aziz

walaun unta tercekik sumpah laknat setakat ini kottt..!!

Anonymous said...

ini untuk walaun unta atok yg bodoh bistari... jgn buat buat takajut

Bossku buat clear card jer.. bukan lidah bercabang punya cakap

1. Pihak SPRM pun tak keluarkan kenyataan rasmi bahawa mereka terkejut kerana kes Riza Aziz (yang tidak pernah masuk hari pertama perbicaraan) diselesaikan seperti mereka terkejut apabila kes Guan Eng rasuah digugurkan masa PH walaupun puluhan saksi dah dipanggil dan perbicaraan sudah berjalan hampir sebulan. Malah, pihak SPRM tiada masalah dengan penyelesaian kes Riza dan masih tegas ianya keputusan Tommy Thomas.

2. Jika "dia" masih tak faham, boleh panggil Gopal Sri Ram atau Tommy Thomas untuk jelaskan padanya.

3. Harap dengan penjelasan cara mudah ini, "dia" akan faham dan kurang konpius.

See, very easy to understand, right?

Just straight clear card right...!!

Atok keliru lagi ka...!? Sah bodoh piang...

Anonymous said...

Filem seks angkat martabat melayu...bukan rizavyg mengarahvdan berlakon...cuma kluar modal dari wang curi..

Anonymous said...

Khadam sokong niaga agama pon dapat bahagian jugak...subahat.

Anonymous said...

Ini bukan keputusan mahkamah lah bongok..ini kerja pendakwa raya..

Anonymous said...

Aabar BVI ada yg asli dan ada yg palsu...najib tak jelaskan kenape ada yg palsu..

Najib tak jelaskan kenape abu dhabi buat tuntutan di mahkamah timbangtara di london kpd 1 mdb supaya jelaskan hutang?

Anonymous said...

Jelaskan dulu kenape Abu Dhabi tuntut hutang melalui mahkamah timbang tara antara bangsa dilondon...berape 1 mdb kena bayar?

Anonymous said...

https://m.malaysiakini.com/news/526007

Ia satu pembohongan' - Bekas AG bertegas tak pernah setuju tawaran Riza Aziz

Anonymous said...

Azam baki hanye buat andaian saja..

Anonymous said...

Takkan walaun nak sokong dap. Takkan walaun nak sokong liberal. Ikut liberal liwat pun halal.

Anonymous said...

Wah RBA poyo tahap gaban cuba kencing umat Islam konon pemimpin kafir Harbi DA-Pigs yang menghina Islam dan menafikan hak umat Islam adalah lebih suci dari pemimpin Melayu Islam.

22 bulan sudah cukup untuk membuktikan pemimpin kafir Harbi dan khadam liberalnya adalah musuh Islam yang sangat jelas.

Ini juga membuktikan puak RBA sangat terdesak dengan mengulangi politik persepsi DA-Pigs yang telah menfitnah dan menghina kaum Melayu sebelum PRU dahulu untuk mendorong orang Melayu menyokong DA-Pigs dan menolak pemimpin Melayu Islam.

Anonymous said...

RBA 5:33 nak menyamar sebagai ahli pas pun agak-agaklah sebab kencing kamu sama hancing dengan Pakatan Hancing pimpinan DA-Pigs.

Anonymous said...

Walaun pas di "rogol" berkali2 kali ini..

Anonymous said...

ko suruh atok kau jelaskaan boleh tak... banyak songeh plak

Anonymous said...

abis pendakwa raya buat kerja bawah pokok ker...!? ato Tomi Tomis sedang mabuk menari twist

Anonymous said...

RBA ternakan parti kafir Harbi DA-Pigs menyamar sebagai orang Melayu Islam untuk menfitnah parti Islam dan parti Melayu dan melaga-lagakan kaum Melayu supaya kaum Melayu menjadi lemah.

Apabila kaum Melayu berpecah-belah, DA-Pigs boleh berkuasa semula untuk menindas Islam dan umat Islam. Jangan biarkan puak kafir Harbi menindas kita dan agama Islam kita.

Menyokong dan mengundi parti KAFIR HARBI DA-Pigs dan khadam liberalnya adalah sama seperti makan sup seekor babi bercampur dengan daging biawak komodo. Hukumnya jelas haram !!!!

Anonymous said...

RBA ternakan DA-Pigs adalah anjing kurap kafir Harbi yang cuba menyamar sebagai ahli PAS untuk menfitnah dan memburuk-burukkan dan menghina kaum Melayu Islam dan parti Islam PAS dan perjuangan Islam kerana puak kafir Harbi dan khadam liberal mereka sangat bencikan Islam dan umat Islam.

Wahai umat Islam marilah kita semua bersatu padu menolak musuh Islam dalam setiap PRK dan PRU. Cukup-cukuplah kita ditipu dalam PRU lepas dan ditindas selama 22 bulan oleh musuh Islam.

Anonymous said...

RBA ternakan DA-Pigs dan fitnah berpisah tiada kerana mereka adalah kembar Siam.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails