Monday, November 25, 2019

Widow Village, Terletak Di Desa Wlahar, Kecamatan Larangan.




BREBES - Di Kabupaten Brebes, Jawa Tengah, ada sebuah kampung bernama unik. Nama Widow Village, terletak di Desa Wlahar, Kecamatan Larangan. Indoneia.
Hasil carian imej untuk Namanya Kampung Janda yang terletak di Desa Wlahar, Kecamatan Larangan.
Ternyata Ada Kampung Janda, Beginilah Kondisinya - JPNN.com
Hasil carian imej untuk Namanya Kampung Janda yang terletak di Desa Wlahar, Kecamatan Larangan.
Malah, Kerajaan Daerah Brebes menjadikan Kampung Janda sebagai projek perintis untuk memperkuat perempuan sebagai ketua rumah tangga. Sedangkan Wlahar Village adalah pusat penyelenggaraan Pemberdayaan Perempuan Kepala Keluarga (Pekka) di Kabupaten Brebes.

Penguasa Brekes Kartini Union mengungkapkan, terdapat perubahan yang signifikan di antara kebanyakan janda di Desa Wlahar. Malah, pada masa lalu mereka hanya dibungkam oleh meterai buruk komuniti. Janda yang sering dikenal pasti dengan wanita yang gagal berkahwin mendapatkan setem negatif menjadikannya lebih buruk. Keadaan ini biasa berlaku di banyak tempat.

"Kami meneruskan motivasi mereka, bahawa kehidupan hayat sudah berakhir. Masih banyak yang boleh kita lakukan, "katanya seperti dilansir radartegal.com.

Secara beransur-ansur, kesadaran para janda mula berkembang. Mereka sudah berani untuk keluar dari stigma yang mengurung. Mereka diberi kuasa sebagai satu kumpulan. Malah, Pekka sebagai forum untuk menyampaikan aspirasi mempunyai 11 kumpulan wanita, diikuti oleh beratus-ratus janda berbagai usia di kampung. Pada mulanya, janda juga diberi pemahaman hak wanita dalam peranan masyarakat.

"Program kami untuk mengangkat wanita marjinal sedang berjalan. Mereka diberi pemahaman mengenai politik, undang-undang, ekonomi dan sebagainya, "tambah Kartini.

Dengan mengarahkan janda untuk berorganisasi, Kartini berkata, mereka kini semakin dibangkitkan. Mereka aktif dalam aktiviti melalui pelbagai program seperti tandas arisan, koperasi simpanan dan pinjaman, dan program lain.

"Kami juga menerima perundingan masalah daripada mereka yang mempunyai masalah dengan keluarga mereka. Untuk menyokong ekonomi janda, koperasi kami juga menyediakan modal teroka untuk mereka. Dan mereka mula menjual barangan runcit dan sebagainya, "katanya.

Organisasi ini juga melibatkan beberapa agensi yang berkaitan untuk menjalankan program ini. Ini termasuk Perlindungan Anak dan Wanita.

"Dalam masa terdekat kami akan menubuhkan sebuah Sekolah Paradikta yang akan diadakan mulai Ogos depan. Kerana semua wanita di sini, terutama para janda berpotensi untuk dikembangkan dalam memperkasakan wanita, "tambahnya.
Hasil carian imej untuk Namanya Kampung Janda yang terletak di Desa Wlahar, Kecamatan Larangan.
Hasil carian imej untuk Namanya Kampung Janda yang terletak di Desa Wlahar, Kecamatan Larangan.

Bagaimanapun, kejayaan ini masih belum terasa lebih luas. Kerana, masih ada janda yang belum bersedia terlibat dalam persatuan pemberdayaan perempuan.
Mereka masih malu dan terpojok dalam persekitaran mereka. Ia disebabkan oleh trauma selepas memegang status seorang janda kerana suaminya meninggal dunia, perceraian akibat masalah keluarga, atau kerana ditinggalkan oleh pasangannya melarikan diri.

"Masih banyak yang perlu dilakukan, terutama bagi janda yang belum bersedia menyertai. Daripada sebelas kumpulan yang terbentuk, banyak balu yang lain telah masuk. Oleh itu, kami akan terus membentuk kumpulan dengan terus berusaha memberi mereka kuasa, "katanya.

Kepala desa Wlahar Kursan juga merasakan perubahan di desa Janda. Sekarang, janda-janda di kampungnya telah dapat menyatakan pendapat mereka di hadapan forum dan kumpulan mereka.
"Terdapat perubahan yang lebih baik daripada tahun sebelumnya," jelasnya. Sabtu, 29 Julai 2017 - 16:21 WIB
(IH)
Lihat ini..
E-Buku IH-126: Kampung Janda Di Dunia..

E-Buku IH-126: Kampung Janda Di Dunia..



Hibur Hibur Sikit 

1 comment:

Anonymous said...

Kat Malaysia, semua janda baik-baik belaka seperti di Pahang. hu hu hu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails