Sunday, November 24, 2019

Hina Nabi, U/Islam Tasikmalaya Bantah Sukmawati Soekarnoputri. Penjelasan Hari Ini..



IHKL: Pernyataan kontroversial Sukmawati Soekarnoputri, yang dihakimi membandingkan Rasulullah SAW dengan Sukarno, terus mendapat reaksi dari masyarakat, terutama umat Islam.

Hari ini, pada hari Jumaat (11/22/2019), beribu-ribu orang dari pelbagai organisasi Islam yang bergabung dalam Aktivis dan Aliansi Muslim Tasikmalaya (Almumtaz) berunding untuk menuntut penguatkuasaan undang-undang terhadap Sukmawati Soekarnoputri di Monumen Adipura di depan Masjidil Haram di Tasikmalaya City.

Dalam tindakan mereka, orang ramai menuntut pegawai penguatkuasa undang-undang untuk segera menghakimi anak perempuan Proklamator Indonesia itu kerana dikhuatiri akan menimbulkan reaksi yang lebih besar lagi.

"Kami Almumtaz menuntut agar Sukmawati segera ditangkap dan dicuba sesuai dengan hukum Indonesia, kerana kami menilai apa yang dikatakannya telah menghina agama dan menyakiti hati mayoriti umat Islam di Indonesia. Oleh itu, dikhuatiri apabila proses itu perlahan akan berlaku pergerakan besar dalam menentang penghujatan," kata Setiausaha Agung Almumtaz Abu Hazmi kepada wartawan.

Abu Hazmi berkata, kes ini adalah kali kedua bahawa Sukmawati menafikan ajaran Islam. Oleh itu, Almumtaz menggesa kerajaan, khususnya aparat, bahawa prosiding undang-undang kepada adik lelaki Pengerusi PDIP, Megawati Soekarnoputri, akan segera dilakukan.

"Kami masih menuntut sehingga (Sukmawati) sebenarnya diproses oleh undang-undang, kerana bagi kami Islam adalah segalanya," katanya.

Abu Hazmi berharap apabila hukuman ditegakkan tidak ada lagi kes fitnah ajaran Islam.

"Sekiranya terdapat lebih banyak (penghujatan terhadap ajaran Islam), maka negara ini tidak akan kondusif kerana negara Islam adalah majoriti di negara ini," katanya.

"Jika dalam pandangan Islam, pengutuk Nabi atau ajaran Islam adalah hukuman mati, tetapi kerana kita berada di Republik Indonesia sehingga kita masih menuntut agar Sukmawati dihukum menurut hukum yang ada, sekurang-kurangnya itu," jelasnya.

Sebelum ini, beberapa pihak telah melaporkan Sukmawati Soekarnoputri kepada polis kerana didakwa menghujat agama.

Di samping itu, protes yang kuat juga diungkapkan oleh beberapa tokoh kebangsaan seperti Naib Presiden, KH Ma'ruf Amin. "Membandingkan Nabi Muhammad dengan Sukarno tidak setanding, itu tidak betul. Penyelesaiannya harus lebih baik jika pengantaraan lebih baik agar tidak terus saling berhadapan, "kata Kyai Ma'ruf di kantor Wakil Presiden, Jalan Medan Merdeka Utara, Jakarta Pusat, Rabu (11/20/2019).

Sebagaimana yang diketahui, Sukmawati membandingkan Nabi Muhammad SAW dengan Pemangku Republik Indonesia Bung Karno. Dia membuat kenyataan itu ketika dia menjadi pembicara perbincangan bertajuk 'Membangkitkan Kebangsaan dengan Bersama Kami Menentang Radikalisme dan Membasmi Terorisme', Isnin (11/11/2019).

"Sekarang saya ingin bertanya kepada semua orang, yang berjuang pada abad ke-20, adalah Kesuciannya Nabi Muhammad, Adakah ia Soekarno, untuk kemerdekaan? Saya minta jawapan, sila yang ingin menjawab berdiri, menjawab soalan ini, "kata Sukmawati kepada peserta perbincangan. [IH]

Video Penjelasan.

MUI Bahas Pernyataan Sukmawati

Apakah Sukmawati Menodai Agama? Begini Penjelasan Sekjen PNI Marhaenisme vs Pelapor Kasus..

4 comments:

Anonymous said...

AsSalaam tuan empunya blog. Saya kurang faham soalan yang di beri oleh ibu Sukmawati Soekarnoputri. Boleh tuan jelaskan? supaya saya faham kenapa rakyat Tasik Malaya berasa amat marah?

Anonymous said...

Ibnu hashim pon tak paham..dia hanye copy dari blog lain...ibnu hashim bukan pandai karang dan ulas sendiri...

Anonymous said...

Rupanya masih ada haram jadah kacang merah jilat juboq tak basuh g/eng. jadi hamba pecacai cina kapiaq.

Ibnu Hasyim said...

Sebagai menjawab, November 23, 2019 at 8:27 PM , maka video-video ini dilampirkan..
As-salamu 'alaikum.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails