Thursday, August 22, 2019

Demontrasi Papua Di Jakarta : Bantah Perlakuan Perkauman Di Papua.

Demo Papua
Para penunjuk perasaan membantah perlakuan perkauman di Papua yang tidak dapat dipisahkan dari apa yang mereka sebut sebagai "kolonialisme" di rantau ini.
'Tuntut juga keadilan kepada pelaku intelektual di sekeliling pengepungan' 

TINDAKAN massa diteruskan, empat hari setelah kekerasan fizikal dan verbal terhadap pelajar Papua di Surabaya, Jawa Timur.

Buat pertama kalinya demonstrasi mengutuk keganasan fizikal dan verbal terhadap pelajar Papua di Jawa Timur, yang diadakan di Jakarta, Khamis (22/08).

Sekitar 50 warga Papua di Jakarta dan kawasan sekitarnya mengadakan demonstrasi berhampiran Istana Merdeka, Jakarta. Memakai atribut dan simbol 'Bintang Pagi', mereka mengutuk apa yang disebut sebagai tindakan keganasan di asrama pelajar Papua di Surabaya dan Malang

  • Kerusuhan di Papua: 'Presiden Jokowi mempunyai jadual untuk Papua'
  • Rusuhan di Papua 'khuatir' pendatang
  • Tindakan polis untuk menangani penunjuk perasaan 
  • Papua disamakan dengan 'menghilangkan asap, bukan api'

"Penangkapan dan pendakwaan pelaku intelektual di sekeliling pengepungan asrama pelajar di Surabaya," kata pernyataan para penunjuk perasaan yang menyebut diri mereka pelajar anti-perkauman, kapitalisme, kolonialisme dan militerisme, seperti yang dilaporkan wartawan BBC News Indonesia Heyder Affan.
"Menolak perkauman ke arah rakyat Papua tanpa bercakap terhadap penjajahan dan perjuangan untuk hak penentuan nasib sendiri hanya menimbulkan ruang kosong," kata Albert, ketua penunjuk perasaan.

"Kerana," lanjutnya, "akar yang membenarkan perkauman kepada orang Papua di dalam dan di luar Papua adalah amalan penjajahan itu sendiri."

Demo Papua
Pemimpin para demonstran, Albert, menyebut "menolak perkauman melawan rakyat Papua tanpa berbicara melawan penjajahan dan perjuangan untuk hak menentukan nasib sendiri hanya mengayun ruang kosong".
Demo Papua
Demo Papua
Demonstrasi itu huru-hara apabila orang ramai cuba bergerak ke arah kompleks istana.
Demo Papua
Demo papua
Dikawal dengan ketat oleh polis dan tentera, mereka berulang kali menjerit "monyet" dan "penentang perkauman".

Dalam tindakan itu, beberapa peserta melepaskan pakaian mereka, sambil berteriak "kami monyet."

"Hentikan perkauman! Manusia adalah manusia, bukan monyet!" mereka menjerit.

Demonstrasi itu menjadi huru-hara setelah massa berusaha bergerak ke kompleks istana, tetapi dicegat oleh TNI dan pegawai polis.

Sehingga sekitar 12:10 WIB, demonstrasi masih berterusan dan teriakan "merdeka" didengar dari orang ramai.

Pegawai polis dan TNI mengepung penunjuk perasaan, menutup akses mereka ke Istana Merdeka. Dalam kenyataan mereka, para penunjuk perasaan juga menyatakan bahawa perlakuan perkauman di Papua tidak dapat dipisahkan dari apa yang mereka sebut sebagai "kolonialisme" di rantau ini.

Menjelang jam 1:00 petang, kira-kira 100 orang bergerak ke arah istana. Pegawai-pegawai itu dilihat meninggalkan kumpulan itu berpindah ke hadapan bangunan Mahkamah Agung.

Pegawai Polis-TNI menjadi pengawal di samping penunjuk perasaan. Dalam pengawal ketat aparat polis-TNI, orang ramai menghampiri lokasi perhimpunan yang biasanya diadakan oleh Kamisan. Sebahagian daripada orang ramai berjalan dan orang lain menunggang motosikal.
Demo Papua
Pegawa polis yang berjaga di samping pendemo.
Demo Papua
Demo papua

Tindakan serupa juga berlaku di Nabire, Papua. Hubungan Awam Polis Daerah Papua Ahmad Mustofa Kamal mengesahkan bahawa terdapat banyak orang ramai yang mendemonstrasikan di Nabire. 

Walau bagaimanapun, beliau mengesahkan bahawa tindakan besar-besaran itu telah tersebar sekitar 11.00 Waktu Indonesia Barat, atau 13.00 Waktu Indonesia Barat.

Demonstrasi ini adalah akibat keganasan dan pengusiran pelajar Papua di beberapa kawasan di Jawa. Tindakan serupa juga pernah berlaku di Manokwari, Jayapura, Fakfak, Mimika dan Sorong.

Proses penguatkuasaan undang-undang yang tidak jelas terhadap pelaku penganiayaan dan perkauman dalam kes pengepungan asrama pelajar Papua di Surabaya telah menyebabkan demonstrasi di Papua Barat tidak mereda.

Kini pihak polis menuntut untuk memeriksa enam saksi dalam kes kemusnahan bendera yang dikatakan di depan Asrama Pelajar Papua, Surabaya. Dua daripada mereka dikatakan mengetahui dua orang yang melakukan pemusnahan tiang bendera.

"Enam saksi dari sekitar asrama diperiksa, dua berkata mereka melihat tetapi tidak tahu wajahnya dengan jelas," Ketua Inspektor Jeneral Daerah Jawa Timur Luki Hermawan dipetik sebagai berkata oleh kompas.com.

Dua orang yang dirujuk oleh saksi, kata Luki, adalah penduduk Asrama Pelajar Papua.
Sementara itu, seramai 34 orang telah dinobatkan sebagai suspek rusuhan yang berlaku di Timika, Papua, pada Rabu (8/21/2019) petang. Pada mulanya, polis memperoleh 45 penunjuk perasaan, tetapi selepas pemeriksaan, hanya 34 orang lagi didakwa.

Kepala Polisi Mimika, AKBP Agung Marlianto, mengatakan 13 orang yang ditangkap itu disangka "membawa bensin dan peralatan berbahaya lainnya yang siap menyebabkan kegiatan anarkis".

"Apabila kami mengamankannya, kami juga dapat melihat bendera Morning Star di sana. Jadi dengan jelas, selesaikan, ada stowaways yang ada di antara kami untuk memanfaatkan masa ini," kata Agung seperti yang dipetik oleh Kompastv.

Sebaliknya, dua unit peringkat syarikat Brimob (SSK) dibawa ke Mimika, Papua. Tentera tambahan bertujuan untuk memulihkan keadaan sekitar kantor DPRD Mimika.

Sementara itu, Ketua Polis Negara, Tito Karnavian bersama dengan Komandan TNI Marshal Hadi Tjahjanto dan Menteri Koordinator Bidang Politik dan Perundangan Wiranto pergi ke Manokwari, Papua Barat, Kamis (22/8), setelah sebelumnya mengunjungi Sorong.

Ketiganya akan memantau secara langsung keadaan di lokasi pasca-konflik yang berlaku Isnin lepas (8/19). Berita ini akan terus dikemas kini (IH/BBC)

Lawak Papua

MOP PAPUA LUCU BANGET!!! 2017


Lihat gambar ini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails