Tuesday, July 23, 2019

Kebenaran Umat Islam Solat Jumaat Di S'pura. Ini..



AHLI Parlimen Singapura, Zainal bin Sapari memohon kepada para majikan agar memberikan izin kepada pekerja mereka yang beragama Islam untuk mengerjakan solat Jumaat. 

Beliau mengemukakan rayuan ini setelah mendengar keluhan daripada kaum lelaki Muslim yang tidak diberikan izin untuk mengerjakan solat Jumaat. 

Mereka berasa amat tertekan kerana sedar akan betapa ‘serius dan besarnya dosa’ sekiranya mereka gagal melaksanakan solat Jumaat. 

Zainal membayangkan keadaan di mana para pekerja akan menjadi lebih bersemangat dan produktif sekiranya mereka mendapat keizinan untuk mengerjakan solat Jumaat. 

“Secara ringkas, lumrahnya, memberi kelonggaran bagi pekerja kamu dari kalangan Melayu Islam sedikit masa untuk bersolat dari 12:30 pm sehingga 2.30 pm akan menjadikan kamu sebagai majikan mesra Muslim dan kamu dapat menaikkan semangat bekerja mereka.” 

“Pekerja Melayu Muslim kamu akan menggantikan kerugian masa bekerja dengan datang lebih awal dan pulang lebih lewat untuk hari itu,” 

“Saya yakin pekerja Melayu Muslim kamu tidak akan menyalah gunakan kesempatan ini kerana kami tahu, sekali hilang kepercayaan susah untuk dapatkannya kembali,” ujar Zainal lagi. 

Permohonannya itu mendapat reaksi pelbagai dan menimbulkan perdebatan hangat di kalangan rakyat Singapura. 

Ramai rakyat Singapura dari kalangan bukan Islam, dan sebilangan yang beragama Islam sendiri menentang idea memberi keizinan untuk umat Islam mengerjakan solat itu kerana kononnya dilihat sebagai tidak adil kepada penganut agama lain, dan juga kerana status Singapura itu sendiri sebagai negara sekular. 

Ramai juga yang menyokong, terutamanya dari kalangan umat Islam Singapura sendiri. Ada yang menyuarakan kesedihan kerana anaknya yang sedang belajar di institusi pengajian tinggi juga tidak diberi kelonggaran untuk mengerjakan solat Jumaat. 

Semoga Allah beri kemudahan kepada umat Islam Singapura untuk bebas mengamalkan ajaran agama mereka yang selama ratusan tahun sebelum ini telah dijunjung dan diamalkan oleh nenek moyang mereka, para pemilik asal tanah itu.

Komen MR (Minda Rakyat):
MR :  Nanti akan ada berita ahli parlimen Bersatu atau Amanah minta kebenaran DAP untuk membenarkan pekerja solat Jumaat di Malaysia... 

Diangkat dari..
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com



Komen Weblog Ibnu Hasyim: Sebelum ini Pulau Singapura termasuk dalam alam persekutuan tanah orang Melayu. Tetapi akhirnya selepas merdeka mereka 'dipaksa' berpisah... Maka akhirnya jadilah seperti yang ada sekarang bagai Israel di tengah jantung umat Arab. Lihat kes Pulau Batu Putih,  kes air, bangunan stesyen keretapi, azan dan lain-lain.

Lihat lagi..
E-Buku IH-113: Perjalanan Ke Pulau Singa.
E-Buku IH-113: Perjalanan Ke Pulau Singa.

Ibnu Hasyim bergambar depan Masjid An-Nur, Singapura.(Sept 2016)

Lihat lagi..
Ini Peluang Kerja Dan Jadi Usahawan. (1)



3 comments:

Anonymous said...

Pan suka sebab mereka bertuankan dap.

Anonymous said...

Yang pan khadam dap, yg pkr khadam dubur. Dua dua tak layak wakili islam dan melayu.

Anonymous said...

apa sudah jadi
tak hormat hak orang Islam
dalam negara sendiri nak buat hukum jinayah islam pun takut
takut kapir
presiden singa4 orang islam
dah melampau dalam diam diam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails