Selain itu, menurut kumpulan bantuan manusia seperti dipetik Reuters, ribuan orang di wilayah terbabit terpaksa melarikan diri akibat pertempuran tersebut.
Seorang sukarelawan, Hipolitus Wangge berkata, 40 daripada yang meninggal dunia berusia di bawah lima tahun dan 24 lagi kanak-kanak di atas usia lima tahun.
Kebanyakan pelarian mengalami jangkitan pernafasan dan cirit-birit. - AGENSI
Komen Weblog Ibnu HasyimLaporan oleh Persatuan Bangsa-bangsa Bersatu Bahagian Makanan dan Pertanian menunjukkan statistik kes kebuluran sejak dua tahun lalu telah meningkat kepada 815 juta, dengan nisbah satu daripada sembilan manusia tidur dalam kelaparan.
Sebanyak 10.7% daripada angka tersebut pula mengalami masalah kekurangan makanan. Bagaimanapun, majoriti manusia yang mengalami kelaparan banyak berlaku di negara sedang membangun. Jika diteliti melalui figura nombor, kes-kes kebuluran di negara sedang membangun dilaporkan sekitar 779.9 juta di mana benua Asia menyumbang jumlah yang paling tinggi iaitu 511.7 juta kes. 
Manakala, Oceania mempunyai rekod terendah bagi kes kebuluran dengan hanya 1.4 juta kes. Secara keseluruhan, 3.5 juta manusia hidup dalam kebuluran. Kanak-kanak adalah golongan yang paling terjejas kerana mereka akan membesar tanpa kandungan nutrisi yang cukup. 

Kekurangan Vitamin A dan zink di samping penyusuan susu suboptimal, merupakan faktor kematian 3.1 juta kanak-kanak setiap tahun iaitu sama dengan 45% rekod kematian dicatatkan pada tahun 2011. 
Oleh itu, kembalilah kita melihat dan menjenguk negara jiran kita Indonesia di Papua seperti di atas.
Hibur Hibur Sikit
Video: 
Ebiet G Ade - Nasehat Pengemis Untuk Istri Dan Doa Untuk Hari Esok Mereka (Karaoke Video)


AKU PAPUA ~ FRANKY SAHILATUA

Lihat lagi..
Ini Peluang Kerja Dan Jadi Usahawan. (1)