Wednesday, December 23, 2015

20 Muslimat Tulang Belakang Dana ISIS Sedang Diburu...


Karachi: Polis di bandar pelabuhan Pakistan, Karachi, kini sedang memburu jaringan perempuan tertutup dari keluarga kaya yang didakwa bertindak sebagai tulang belakang atau penggalang dana untuk ISIS dan yang mengatur perkahwinan bagi para anggotanya.

Setahun selepas kejadian pembunuhan di sekolah para pegawai keselamatan, Operasi pada hari Isnin (21/12) ini baru dilancarkan. Setelah sebelumnya polis menangkap seorang tertuduh pelaku penyerangan terhadap sebuah bas yang membawa Syiah Pakistan dan menewaskan 44 orang pada bulan Mei. 

Dia didakwa mendapat sokongan dana dari para donator ahli perempuan ISIS di Pakistan. Serangan yang mensasarkan ahli minoriti Syiah Ismailiyah ini, adalah serangan pertama yang dituntut oleh ISIS di Pakistan.

Raja Umar Khattab, ketua unit anti-keganasan wilayah Sindh, mengatakan bahawa suspek mengaku bahawa isterinya telah mendirikan sebuah organisasi keagamaan di kota yang disebut Al Zikra Academy untuk membiayai kegiatan kelompoknya.

Pejabat berita AFP melaporkan, "Sekumpulan 20 perempuan, semuanya dari keluarga yang tertutup, mengedar video ISIS. mereka menyokong organisasi terror tersebut. Mereka juga mengatur perkahwinan antara pengikut kumpulan itu, "katanya.

Di antara para wanita tersebut termasuk isteri dan ibu mertua dari Saad Aziz, suspek utama dalam pembunuhan Mei lalu. Aziz, lulusan salah satu sekolah perniagaan terkemuka di negara itu, dia dipersalahkan oleh polis atas tuduhan pembunuhan dan menembak aktivis perdamaian Sabeen Mahmud pada bulan April. Dia ditangkap pada bulan Mei.

Ketika berita ini diturunkan pihak kepolisian Pakistan masih melakukan carian dan pencarian terhadap beberapa donator perempuan ahli ISIS tersebut. (lasdipo.co) 

2 comments:

Anonymous said...

kata syiah membunuh sunni kenapa terbalik
di nigeria seribu sunni tanpa senjata di bunuh syiah betui ka mat hasyim?

Anonymous said...

Banyak yg suka memanjangkan fitnah la ni
Sebab aapa saya kata banyak bukan ramai?
Sebaab ramai utk manusia, manusia tak suka fitnah, banyak utk bina.....
Mereka itu yg suka sgt dgn fitnah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails