Wednesday, November 11, 2015

Bantu Syria Wajib, Bukan Lagi Sunat. -S/Usaha Per/Ulama Sedunia.

Setiausaha Umum Persatuan Ulama Muslimin Dunia, Syeikh Dr. Ali Al Qurodaghi

LIMA tahun sudah kaum Muslimin Syria bersabar. Berjuang menjemput syahid. Berlapang dada menerima siksa dan penghinaan dari para musuh yang zalim. Berlalu waktu keadaan kian memburuk.

Sementara itu, para musuh berlumba-lumba menghabisi mereka. Amerika Syarikat (AS), Rusia, Iran dan lain-lain menambah panjang senarai malapetaka yang dihadapi oleh kaum Muslimin Syria. Maka membantu mereka hukum nya saat ini bukan lagi sunnah. Melainkan wajib!

Demikian fatwa yang dikeluarkan oleh Persatuan Ulama Muslimin Dunia dalam keterangan Prees nya pada Ahad (08/11/2015) di Doha, Qatar.

"Berangkat dari semua realiti di atas. Atas nama Persatuan Ulama Muslimin Dunia hendak menyampaikan beberapa hal kepada segenap umat Islam. Para pemimpin juga rakyat. Ulama, pemegang polisi, pemikir, dan segenap lembaga sosial kemanusiaan. Membantu Syria bukan lagi sunnah. Melainkan hukumnya adalah wajib! "Terang Setiausaha Agung Persatuan Ulama Muslimin Dunia, Syeikh Dr. Ali Al Quradaghi.

"Kita semua bertanggung jawab atas semua itu di hadapan Allah. Bertanggung jawab atas setiap "Dia yang mati kelaparan," sebagaimana tertera dalam hadis Nabi. Setiap orang yang mati kerana tak kuasa menahan sejuk! "Tambahnya.

Dalam kesempatan yang sama, Syeikh Ali Al Quradaghi mengatakan bahawa berbuat baik adalah cara mendapat kurnia Allah. Maka bersegeralah berlumba menggapainya.

"Berbuat baiklah. Sebagaimana Allah firman kan, "Agar kamu beruntung!" Kerana berbuat baik adalah syarat mutlak untuk mengaut kebertuntungan." katanya dengan memetik ayat Al-Quran. (IH/Hidayatullah)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails