Friday, January 03, 2014

Fatwa Bahaya Kepada Keselamatan Negara -Datuk Tuan Ibrahim




KL: PAS mendesak Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria untuk menarik balik fatwa yang menganggap peserta demonstrasi sebagai 'bughah' (penderhaka) dan halal darah mereka.

“Fatwa ini sangat bahaya kepada keselamatan negara dan jelas bertentangan dengan istilah Islam.

“Fatwa beginilah yang menyebabkan ribuan penunjuk perasaan ditembak di Mesir kerana ia adalah fatwa sesat yang jauh menyimpang dari landasan syarak,” ujar Ketua Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Jelasnya, istilah 'bughah' merujuk kepada pemberontakan bersenjata sebahagian rakyat bagi menumbangkan kerajaan Islam yang memerintah dengan penuh keadilan dan mengikut lunas syarak.

Kerana itu, jelas beliau lagi ia termasuk dalam hukum hudud, bukan takzir.

“Apakah rakyat yang keluar membantah kenaikan harga barang dan kos hidup yang melampau, penentangan terhadap rasuah dan salah guna kuasa oleh pemerintah serta berleluasanya kemungkaran dalam negara adalah ‘bughah’, yang halal darah mereka?” tanya beliau dalam satu kenyataan.

Justeru, katanya, sebarang fatwa yang ingin dikeluarkan oleh mana-mana mufti sepatutnya mendapat maklumat sebenar dengan membuat kajian, tinjauan dan memahami kes sebelum sesuatu fatwa dibuat.

Menurutnya, mufti tidak hanya boleh bergantung pada maklumat dari media perdana yang dikuasai oleh kerajaan untuk menyebarkan dakyah politik dan juga menyimpang daripada fakta.

“PAS menggesa kenyataan ini ditarik balik bagi mengelak pihak-pihak yang jahil dan pelampau agama untuk mengambil kesempatan untuk bertindak sewenang-wenangnya kerana terpengaruh dengan fatwa songsang tersebut,” tegasnya yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang. (HD)

IKLAN
Daun Stevia Siap Kering & Potong
Daun Stevia Siap Kering & Potong
1 kg = rm 70 tidak termasuk kos penghantaran.
 Berminat sila hubungi/sms kami : 0
14 222 5865 / 011 2302 8768 resourceshmh@gmail.com

1 comment:

Anonymous said...

Sepengetahuan saya tiada satu pun fatwa yg di keluarkan oleh mufti2 di Malaysia yg di ikuti oleh rakyat Malaysia. Masuk telinga kanan masuk telinga kiri. Mufti ni pun bukan ada pengikut. Tak ada yang nak ambik pot

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails