Friday, February 05, 2010

Perancis Gantung Kerja, Polis Wanita Bertudung

GAMBAR bertarikh 19 Jun lalu menunjukkan seorang wanita berpurdah berjalan di bandar Marseille, selatan Perancis - AP Bukan Polis wanita...

PARIS 4 Feb. - Seorang pegawai pengawasan wanita polis Paris yang digantung kerja kerana memakai tudung semasa bertugas, akan dihadapkan ke jawatankuasa disiplin, menurut sumber terdekat siasatan kes tersebut kepada AFP semalam.

Pada November tahun lalu, pejabat polis Paris menggantung Nora B. yang akan dihadapkan ke jawatankuasa tersebut hari ini, kerana melanggar kewajipan berkecuali semasa sedang bertugas.

Nora, pegawai pengawasan beruniform yang bertanggungjawab ke atas rondaan di bandar raya itu, enggan menandatangani arahan penggantungan dan sengaja 'membangkitkan ketegangan' dengan terus memakai tudung semasa bertugas.

Kementerian Dalam Negeri Perancis memberitahu AFP, 'keputusan' tersebut diambil pejabat polis Paris dengan 'menggunakan kuasanya sebagai polis perbandaran' di bandar raya tersebut.

Nora, berdepan prosedur yang sama seperti pada 2004, namun bersetuju menanggalkan tudungnya selepas bertemu pesuruh jaya polis ketika itu, Jean-Paul Proust.

Piagam sekular Perancis daripada 2007, meminta penjawat awam supaya tidak memperlihatkan kepercayaan agama mereka semasa sedang bertugas.

Kes tersebut timbul di tengah-tengah perdebatan negara berhubung hasrat Perancis untuk menggubal satu undang-undang yang mengharamkan pemakaian burqa di negara itu yang dianggap bertentangan dengan nilai-nilai Perancis.

Satu tinjauan baru-baru ini mendapati, 57 peratus rakyat Perancis, menyokong undang-undang mengharamkan pemakaian burqa dan satu laporan Parlimen mencadangkan supaya ia diharamkan di sekolah, hospital, pejabat kerajaan dan pengangkutan awam. - AFP

1 comment:

Anonymous said...

Teruskan berdakwah....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails