Tuesday, August 18, 2009

Mengapa Shahrukh Khan & Neil Nitin Mukesh Ditahan Di AS?

HALAMAN HIBURAN
Peminat Shah Rukh Khan membakar bendera AS membantah..



BERITA PTI melaporkan bintang filem Bollywood, Shahrukh Khan(43) pagi Sabtu lalu ditahan di Lapangan Terbang Newark oleh pihak imigresen AS selama kira-kira 2 jam, dihujani dengan pelbagai pertanyaan sebelum pihak kedutaan India campurtangan dan menjamin pembebasannya.

Dia yang hendak pergi ke Chicago untuk ikut serta dalam perayaan Hari Kemerdekaan, mengatakan peristiwa itu "Sikit memalukan!.. Ini nama Muslim dan saya fikir nama tersebut biasa dalam daftar mereka,” katanya kepada saluran tv India melalui telefon. Sedangkan di New Delhi, Duta Besar AS Timothy J Roemer membayangkan Khan sebagai “ikon global” merupakan tamu yang patut disambut di AS.

“Saya ditahan…Saya dibawa ke satu ruang tempat beberapa orang lain menunggu pemeriksaan imigresen. Mereka kelihatan jelas orang Asia.. Saya menunggu barang yang saya bawa… Senang-senang mereka bawa saya ke ruang lain… Melakukan siasat kedua.." Katanya dengan marah. "Saya punya dokumen lengkap!”

Khan, telah beberapa kali ke AS untuk penggambaran filem, terakhirnya filem “My Name is Khan”, mengatakan, “Ini bukan peristiwa pertama. Tapi saya sendirian, kali ini... agak memalukan."

Artis yang akan kembali ke India pada 20 Ogos ini, menolak menyebut insiden itu berkait dengan maslah kaum tetapi adalah berkait dengan nama Muslimnya. Dua bulan sebelumnya sorang lagi superstar Malayalam Mammottyy ditahan di lapangan terbang JFK kerana memiliki nama Ismail. Artis itu merupakan cucu penyanyi lagenda Mukesh, Neil Nitin Mukesh.

Dari New Delhi diberitakan Kerajaan India bersikap keras atas penahanan Sakhrukh Khan tersebut dan menyatakan banyak insiden serupa terjadi dan memerlukan tindakbalas. “Saya berpendapat, kita patut lakukan hal sama...” kata Menteri Penerangan dan Penyiaran, Amibika Soni. "...dah melampau!"

Sementara itu carian di laman web mengenai Shah Rukh Khan ataupun lebih dikenali sebagai SRK meningkat kepada 800% Sabtu lepas ketika berita mengenai kejadian itu tersebar luas. Ia kemudian disiarkan di muka hadapan akhbar-akbahr di India, menduduki carta paling atas dalam laman web Yahoo! India dan forum online mula dibanjiri dengan tajuk seperti "Adakah AS bertindak keterlaluan keatas sesiapa yang mempunyai nama Islam?".

"Saya dimalukan tanpa sebab yang munasabah, saya tidak terfikir mahu menjejakan kaki ke Amerika lagi," kata Shah Rukh Khan.

Peminat-peminat pelakon terkenal Hollywood itu memprotes tindakan tersebut dengan membakar bendera AS dan seorang ahli kabinet India mencadangkan agar para pelawat dari Amerika di negara itu juga tidak dilayan dengan baik.

Dalam pada itu, pihak berkuasa AS mengatakan SRK ditahan selama 66 minit kerana dia dan bagisinya berada dalam penerbangan yang tidak sama. "Ia adalah satu prosuder yang perlu dipatuhi, ia tidak dijangka sama sekali," kata pegawai tersebut.

Walaupun ada yang menganggap Shah Rukh Khan baru sahaja habis membuat pengambaran filem mengenai seorang berbangsa India menjadi mangsa kepada sifat perkauman di AS, namun sebenarnya ia ada kaitan dengan nama Islam dan kempen anti pengganas.

Bagaimana kalau pihak Imigresen India menahan pelakon Hollywood terkenal Tom Hanks di lapangan terbang New Delhi dan mengurungnya selama lebih 2 jam seperti yang dilakukan AS kepada rakyat India? (AK)

1 comment:

Anonymous said...

bertapa hebat nya islam dengan nama saja mereka dah ngelabah (musuh musuh islam) Allahwakbar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails