Sunday, June 28, 2009

Pembangunan Hambat Orang Melayu..

CATATAN PERJALANAN: MYANMAR 2 Ibnu Hasyim(kiri) bersama rakan pembawa motosikal tambang Mohammd Yusuf.

"JOM kita pergi ke pulau Tongtong pula!"

"Pulau Tongtong?" Saya tanya kerana puluhan tahun dulu saya pernah dengar nama itu sewaktu saya berziarah di Pulau Pinggai. "Dulu khabarnya, tiada langsung orang bukan Islam di sana. Sekarang bagimana?"

"Oh.. Sekarang sudah maju. Pulau itu berhampiran Pulau Dua, kerajaan dah buat jambatan ke sana." Jawab temanku yang sedang membawaku. Apabila berjalan beberapa kilometer, kami pun sampai. Kami belok di tepi laut melintasi sebuah jambatan. Bukan jambatan, tetapi tanah yang ditambak, macam Tambak Johor cuma tidak sepanjang Tambak Johor. Tambak tanah merah sahaja berdindingkan batu-bata dan kayu bakau yang dipacak. Hanya untuk motosikal, kereta belum boleh lalu.

Walau naik motosikal, tapi terasa macam naik kuda. Sampai ke 2/3 perjalanan atas jambatan, tiba-tiba jambatan seolah-olah terputus. Rupanya air laut sedang pasang, tenggelam kira-kira sekaki. Namun mosikal kami tetap merempuh dan merentas juga. Kalau tersangkut dan terbalik, ha.. kuyuplah aku! Itupun kena tol lagi!!

Kalau dengar kepada puak-puak UMNO kampung di Malaysia, tentu dia kata, tenguk kerajaan BN lagi baik, buat jalan cantik, walaupun tolnya tinggi. Dia tak tahu ke kerajaan komunis pun pandai jaga kepentingan pembangunan rakyatnya. Kerajaan Thai dah setahun beri pengangkutan percuma rakyatnya naik keretapi dan sebahagian bas-bas di kota.

Sesampai ke dalam pulau, kami melawati kampung-kampung Melayu. Suara azan bergema dari sebuah masjid. Ramai orang Melayu-Islam penduduk asal di sana. Walaupun begitu ramai juga orang Burma atau Myanmar dan yang bukan Islam berpindah tinggal di sana. Hingga ke hujung pulau kerajaannya membuat kawasan peranginan di tepi pantai, kedai makan, rumah dan bilik-bilik sewa.

Semasa berehat di bawah payung atap yang disediakan, saya renung ke laut, nampak perempuan cantik di atas batu dalam laut, berendam tidak bergerak-gerak. Rupanya bukan manusia, patung ikan duyung!

"Di sinilah perempuan-perempuan lacur dibawa dari utara ke mari." Kata kawan saya itu sambil menunjukkan arah rumah-rumah sewa yang tersebut.

"Siapa pelanggan-pelanggannya?"

"Orang-orang dari Yangon dan kawasan diutara daerah ini! Bukan orang luar, pelancung seperti encik. Encik sebenarnya tidak boleh keluar dari pekan Pulau Dua sekitar 3 batu persegi. Pihak polis sentiasa membuat siasat mengejut mencari pelancung yang melanggar perintah. Sebenarnya encik dah melanggar peraturan.." jelas kawan saya lagi.

Saya diam tiada peduli, dia yang bawa saya. "Itulah pembangunan yang menghambat orang Melayu. Mereka cuba menggugat agama orang Melayu. Mereka cuba menutup pengaruh orang luar kepada rakyat tempatan. Memang dulu tiada orang kafir di sini, sekarang sudah diimport ramai-ramai!"

Teringat saya kepada sejarah di Malaysia. Asalnya orang Melayu-Islam ramai dengan peratus yang tinggi, sekarang sudah berkurang, walaupun masih majoriti. Sehingga orang bukan Islam memiliki kuasa penentu dalam politik Malaysia. Teringat juga saya kepada ceramah Prof Dr Zulkifli Muhammad Timbalan atau Naib YDP Agung PAS di zaman Dr Burhanuddin Al-Helmy, antara kata-katanya lebih kurang, 'Orang Melayu (Malaysia) tidak akan dapat dihambat dengan muncung senapang, tetapi dihambat melalui projak-projek pembangunan terhimpit tersepit hingga kebukit... '

Seperti yang dilakukan di Singapura, penempatan orang Melayu dipecah-pecahkan, supaya mudah diperintah. Begitu juga kata musuh-musuh Islam dari Barat (British) dan Timur (Marxis), 'umat Islam tidak akan dapat ditewaskan dengan kekerasan selagi ia berpegang kepada Al-quran, tetapi hendaklah dipisahkan mereka dari agama mereka' melalui arak, dadah, lagu-lagu hiburan, politik asobiah dan lain-lain.

Jom kita teruskan perjalanan.

Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan
alamat e-mail: ibnuhasyim@gmail.com
Sempadan Myanmar-Thailand Ranong
Jun 29, 02.07 petang waktu Thai.

Lihat lagi..
E-Buku IH-12: Catatan Perjalanan Ibnu Hasyim


E-Buku IH-12: Catatan Perjalanan Ibnu Hasyim
Orang Melayu Myanmar

4 comments:

Shahabudeen Jalil said...

Cacatan perjalanan yang cantik... mengimbas sehingga beratus kilometer dari tempat asal dan mengimbas berpuluh tahun dari waktu sekarang.

terima kasih kerana membuatkan kami berfikir.

PG said...

Salam Pak Hashim.
Kisah perjalanan ini semakin menarik.
Kalau boleh banyakkan lagi gambar :).

Anonymous said...

kawasan semenanjung Tanah Melayu masa dulu memang luas, sampai ke Rundung (Ranong). Bukan macam sekarang yang cuma takat sampai ke sempadan Perlis, Perak & Kelantan jek. Sayangnya, sejarah telah digelapkan & cuba diselindung, sampai banyak nama negeri2 Melayu di kawasan segenting Kra ditukar jadik Bahasa Thai. Contoh, Patani (Pattani), Jalor (Yala), Menara (Narathiwat), Setul (Satun), Merdelong (Phattalung), Bukit (Phuket), Terang (Trang) dan lain2 lagi...

Ada banyak blog yang cuba menghuraikan sejarah sebenar nih. Antara yang popular, sejarahnagarakedah.blogspot.com. boleh semak & baca sendiri...

Sememangnya Burma/Myanmar dulu kawasan Melayu. nama tempat di Myanmar, Mandalay, merujuk kepada Raja Mandalika, Maharaja Siam yang catatan Batu Bersurat tentang Baginda dijumpai di Terengganu. Baginda mengalahkan Kerajaan Tenangsari dari Puak Burma dan mendirikan Masjid Papan di sana. Baginda juga dikenali sebagai Rama Tibodi I di Siam dan Sultan Mad Zaffar Syah di alam Melayu.

Raja Melayu terakhir di Myanmar adalah Maha Dammaiyaza dari Kerajaan Toung Oo (Bermaksud 'Padang Luas'). Akibat diserang, baginda terpaksa berundur ke pusat Kerajaan Siam di Ayuthia dan di sana, baginda digelar Boromoraja Ekathaat V. Sekali lagi diserang dalam tahun 1767, baginda kembali ke Nambang Ligor yang ketika itu masih lagi dalam wilayah Kedah. Di sana, baginda menggunakan nama asal iaitu Khalifah Syarif Abu Bakar Syah, dan bagindalah Raja Siam yang dikatakan memerintah Kedah dari Ligor. Selepas serangan tersebut ke atas Ayuthia, barulah bermulanya era Siam diperintah oleh Raja2 Buddha bermula dari Phra Taksin dan disambung oleh Dinasti Chakri dengan Raja pertamanya, Rama I @ Buddha Yodfa Chulalok.

p/s : Tuan Haji Ibn Hashim maklum ke tentang

Anonymous said...

Good Day everyone, prime website I have found It incredibly accommodating and it's helped me a great deal
I hope to be able to contribute and assist other users like this chat board has helped me

_________________
[url=http://iphoneusers.com]unlock iphone 4[/url]

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails