Tuesday, March 24, 2009

Bandar Khemah AS, Hasil Dari Sistem Kapitalis & Projek Anti Islam..

Seorang petugas persatuan iCare-America memberikan pelbagai barangan keperluan harian secara percuma kepada penghuni-penghuni khemah.

Ibnu Hasyim Catatan Santai

JIKA satu kurun dahulu, kawasan di Sacramento, California, Amerika Syarikat (AS) ini, dipenuhi oleh khemah kumpulan yang mencari rezeki di tebing Sungai Amerika sahaja. Tetapi hari ini, kawasan tersebut dipenuhi oleh penduduk yang sudah hilang harapan dan prospek masa depan, meliputi keluasan beberapa ekar. Di situlah munculnya bandar khemah, dianggarkan bertambah 50 pendatang baru bertambah dalam seminggu.

Bandar khemah itu terletak di kawasan yang cantik, di tepi sungai, langit terbuka dan bercuaca sederhana. Angka rasmi menunjukkan golongan tidak berumah di Sacramento kini mencecah seramai 1,226 orang. Pada mulanya, sejumlah 300 penduduk berpindah ke bandar khemah selepas semua rumah perlindungan penuh. Malah, sebuah rumah perlindungan memberitahu pihaknya terpaksa menolak permintaan 200 orang wanita dan kanak-kanak dalam sehari.

Di negeri yang dilimpahi dengan kekayaan dan glamor Hollywood, imej tersebut amat mengejutkan rakyat negara Uncle Sam itu. Kondisinya juga cukup primitif, tiada sebarang bekalan air dan sistem sanitasi yang sewajarnya. Penduduknya juga perlu berjalan sejauh 4.8 kilometer untuk membeli air botol dari stesen minyak atau kedai serbaguna berhampiran. Jika bernasib baik, pekerja-pekerja kebajikan akan datang menghulurkan makanan percuma dan barangan keperluan lain.

Pengarah Perundangan Loaves & Fishes, badan bukan kerajaan yang membantu meringankan beban golongan malang, Joan Burke memberitahu, situasi itu membuka mata banyak pihak. “Kita tidak hanya boleh terkejut. Tindakan mesti diambil untuk mengubahnya kerana keadaan ini tidak boleh diterima. Kita sudah kembali ke zaman Great Depression,” katanya.

Pihak berkuasa Sacramento yang menempatkan pejabat Gabenor Arnold Schwarzenegger mengakui pemandangan itu tidak menyenangkan. Namun, berdepan dengan krisis dan defisit bajet berbilion dolar, mereka tidak ada banyak pilihan lagi, selain menimbang untuk menjadikan bandar khemah itu sebagai satu struktur tetap.

Lebih penting lagi, kawasan itu nanti bakal dilengkapi dengan perkhidmatan kebersihan dan peraturan seperti pengharaman dadah serta minuman keras. Ironinya, terdapat banyak rumah kosong di bandar Sacramento, sekali gus membuatkan ramai tertanya-tanya, kenapa ia tidak digunakan oleh golongan yang tidak berumah itu?

Penulis akhbar The Times, Vikas Bajaj memberitahu, sebanyak 10.4 peratus unit rumah di Sacramento adalah kosong. Kadar itu jauh lebih tinggi berbanding lokasi-lokasi lain di AS. Datuk Bandar Kevin Johnson, melalui jurucakapnya, Steve Maviglio mengatakan, pihaknya ada memikirkan tentang itu, tetapi tidak mempunyai upaya untuk melaksanakannya memandangkan ia hartanah individu. “Kami ada meninjau rumah yang dimiliki oleh Agensi Perumahan dan Pembangunan Semula Sacramento. Masalahnya, rumah kos rendah sudah habis!” Katanya.

Sambil menyifatkan peningkatan jumlah golongan tidak berumah sebagai masalah serantau, Johnson mengakui akses sebanyak AS$2.3juta (RM8.5 juta) yang terkandung dalam pakej rangsangan, bakal akan membantu Sacramento menyelesaikan masalah tersebut. Tidak terhad di Sacramento, fenomena sama turut melebar di seluruh AS. Selaku salah sebuah negeri paling kaya, California memiliki keluaran domestik kasar yang hampir sama dengan sebuah negara Sepanyol dan Itali.

Lantas ia menjadi salah sebuah negeri yang menerima kesan kemelesetan ekonomi dan krisis hartanah paling teruk. Buktinya, kadar penyitaan hartanah melonjak sehingga 327 peratus dan 500 orang kehilangan rumah masing-masing setiap hari. Diburukkan lagi dengan pemberhentian kerja secara besar-besaran, ramai golongan kelas pertengahan kini menjadi papa kedana.

Penghuni terkini bandar khemah ialah pasangan jurujual kereta, Corvin dan Tina Garland. Hilang kerja pada masa yang sama dan pusat perlindungan sudah penuh, maka pasangan berusia 50an itu membeli khemah dengan menggunakan wang simpanan yang ada. “Tiada siapa terfikir dalam usia sebegini, kami akan kehilangan tempat tinggal. Saya hanya mahu menikmati usia emas bersama suami dan impian itu sudah semakin samar," kata Tina.

Memang ada sebilangan penghuni yang menjaga kebersihan, kemas dan membina tandas. Malangnya, ramai juga yang berpenyakit mental, kaki botol dan tidak menggunakan tandas, sekali gus mencipta keadaan tidak ubah seperti negara dunia ketiga. Salah seorang pegawai perbandaran Sacramento, Fong memberitahu, pihak berkuasa kini sedang merancang mengubahsuai kandang kuda yang sudah lama kosong untuk dijadikan rumah sementara. Fong juga menggalakkan projek-projek keluarga angkat yang melibatkan pihak gereja, masjid dan rumah-rumah ibadat lain.

Langkah itu boleh menambah ruang pusat perlindungan sedia ada. Kawasan itu juga pernah dirakam oleh lensa rancangan Oprah Winfrey dan ditonton oleh 40 juta penonton di seluruh dunia. Kebanyakan penghuni di bandar khemah itu terdiri daripada pekerja pembinaan, ladang, kedai-kedai dan restoran. Dengan ketiadaan rumah yang hendak dibina dan kira-kira 80,000 orang kehilangan kerja, peluang untuk diambil bekerja semula amatlah nipis. Justeru, mereka semua meletakkan harapan kepada pakej rangsangan berjumlah AS$787 bilion (RM2,909 bilion) yang diumumkan oleh Obama.

Presiden itu turut mengumumkan pelan untuk menyelamatkan rumah sembilan juta penduduk daripada disita dengan cara menstruktur semula hutang gadai janji mereka. “Kemelesetan membuatkan bilangan yang memerlukan bantuan meningkat dengan dramatik. Dalam tempoh setahun, golongan ini mencecah 26 peratus. “Kita dapat lihat ramai yang tinggal di dalam kereta atau membeli kotak dan tidur di dalamnya. Mereka melakukan apa jua untuk berteduh.” tambah Burke.

Khemah makin bertambah tiap hari.

Pada saya, hal ini berlaku kerana beberapa sebab.

Pertama, kegagalan sistem ekonomi kapitalis mula terserlah, seperti terserlahnya kegagalan sistem ekonomi komunis atau soialis sebelumnya. Contohnya, bagaimana bank-bank riba memberi pinjaman perumahan atau lain-lain, secara berleluasa sehingga menjerut pemimjamnya, tidak mampu bayar balik beramai-ramai. Hal ini bukan sahaja meranapkan bank tersebut, bahkan mengait institusi kewangan lain dan seterusnya melibatkan negara. Begitu juga pemberian pinjaman untuk menutupi pinjaman sebelumnya oleh konglomerat-konglomerat, iaitu dengan mengorek lubang hutang yang lebih besar untuk kambus hutang sebelumnya.

Kedua: Disebabkan pemimpin AS begitu terikat dan terpaksa mengikut telunjuk Israel. Bajet bantuan peperangan yang kononnya untuk pertahanan (seperti di Palestin) yang besar diberi kepada Israel. Begitu juga sikap ganas menyerang Irak, Afghanistan dan lain-lain, termasuk juga projek kempen anti keganasan di seluruh dunia (yang sebenarnya untuk menghancurkan agama Islam).

Alternatifnya.. Satu, rakyat AS perlu bangun menolak pemimpin-pemimpin rakus dan ganas yang seperti itu. Kedua, negara-negara umat Islam perlu mewujudkan sistem ekonomi Islam, di samping usaha menyatupatukan di bidang-bidang lain.

Sekian, wallahu ‘aklam.

ibnuhasyim.com
(e-mail:
ibnuhasyim@gmail.com)
Mac 24, 2009. KL.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails