Sunday, March 02, 2008

Shahrizat, Ibu Maksiat...



Ibnu Hasyim
CATATAN SANTAI:


PAGI tadi, terlintas pandang saya di tv, temubual dengan Dato’ Seri Shahrizat Abdul Jalil calon BN di P.121 Lembah Pantai, di sebuah kedai makan. Seperti biasa BN dengan tidak segan-segan silu dan dengan muka tak malu terus melanyak mass media untuk awam bagi kempen busuk mereka. Lembah Pantai yang pengundinya berjumlah 56,650, Melayu 54.65%, Cina 25.42%, India 19.49% dan lain-lain 0.44%, menjadi medan pertarungan 3 penjuru.

Pertarungan antara Dato’ Seri Shahrizat Abdul Jalil calon BN, penyandang yang menang majoriti 15,288 undi, dengan Nurul Izzah Anwar calon PKR, anak sulung kepada Dato’ Seri Anwar Ibrahim Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat dan calon Bebas Periasamy a/l Nagaratnam.
Menurut Shahrizat, beliau menghargai perjuangan Nurul Izzah membela ayahnya, memang begitu sepatutnya sebagai seorang anak... Dan kerana Nurul Izazah sebaya dengan anak sulungnya, jadi dia tak mahu komen apa-apa.

Tapi ingat bukan mudah untuk membangunkan Lembah Pantai, yang dulunya dipenuhi setinggan-setinggan, katanya lagi. Maksudnya itu bukan kerja kanak-kanak dan menganggap beliau sebagai ibu. Akhirnya kata beliau dengan senyum sinis, “Ingat, syurga di bawah kaki ibu...”

Tiba-tiba terdengar bunyi kuat sesorang menepuk meja di gerai makan itu...

“Tengok! Dia (Shahrizat) perli Nurul Izzah, berjuang kerena kasihankan ayahnya bukan untuk membela keadilan rakyat. Konon dia mengaku ibu kepada Nurul Izzah.. Ibu apa? Ibu maksiat? Pakai tudung pun terjulur rambut keluar, tak macam Nurul Izzah. Rampas dan roboh rumah-rumah orang Melayu tanpa pampasan sewajarnya, atas alasan ‘setinggan sifar’. Bangunkan pusat-pusat maksiat atas nama pembangunan dan bandar baru. Nak tengok perempuan berpakaian telanjang pergilah ke Bangsar malam-malam, dalam kawasan Lembah Pantai. Nak minum arak pergilah Bangsar.. Macam kota maksiat negara kafir... Mengapa tak bawa ulama-ulama Arab ke sana, tunjukkan begini negara Islam Hadhari??” Kata seorang lelaki yang berketayap di kepala.

“Mereka yang mengumpat atau mendedahkan keburukan sesorang siang malam di media massa milik kerajaan Malaysia (bukan milik BN atau UMNO) boleh pula. Baik Pak Lahnya, Timbalannya, dan orang ramai yang ditemuramah (sebenarnya penyokong BN, kalau pembangkang, memang tak keluar berita kecuali yang buruk) semuanya boleh dan sedang mengumpat hari-hari walau ulama-ulama penjilat mereka kata hukumnya ‘haram’ mengumpat...” Saya jawab.

Pada hal menurut Presiden PAS Ustaz Abdul Hadi Awang, mengumpat atau mendedahkan keburukan seseorang bagi tujuan memilih pemimpin adalah dibenarkan dalam Islam. Menurut kitab ‘Hidayatus Salikin’ karangan Imam Ghazali, ada mengumpat yang harus, wajib, haram dan sebagainya. Contohnya menurut Ustaz Hadi lagi, seorang pencuri masuk kampung, wajib kita mengumpat atau dedahkan keburukannya supaya orang kampung itu terselamat.

Kata lelaki itu lagi, “Itu sebab aku kata Shahrizat itu Ibu Maksiat, Ibu Sundal (kerana menaja sarang pelacuran & persundalan) supaya umat Islam sedar dan selamat dari tipuan pencuri-pencuri, barua-barua dan penagih-penagih undi BN!”

Kesimpulannya, UNDILAH BA!! Iaitu, PAS atau Keadilan... Lagi sembang-sembang PRU 12 untuk kali ini.

Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) 02-03-08. KL

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails