Tuesday, March 04, 2008

Kebangkitan Kaum Cina & India di Bangi.



Ibnu Hasyim
CATATAN SANTAI:


TERKEJUT saya, tiba-tiba Dr Zubair pengendali blogger Syeikh Teluk Intan menjemput saya selaku Presiden Grop Universiti Hulu Klang menghadiri suatu majlis dialog dengan kawan-kawan bukan Melayu di sebuah kawasan perumahan di Bangi, Selangor, malam tadi.

“Jom kita lihat sebuah kebangkitan orang bukan Melayu dan Islam menolak kerajaan BN di Bangi yang menjadi simbol kepada kebangkitan mahukan perubahan bagi menolak diktator BN di Malaysia.” Katanya.

Bangi terletak dalam kawasan parlimen P.102 Serdang. Pengundi di parlimen Serdang berjumlah 94,877, terdiri Melayu 36.63%, Cina 52.09%, India 10.90% dan lain-lain 0.38%. Pertandingan antara Datuk Hoh Hee Lee (BN) melawan Teo Nie Ching (DAP), bagi menggantikan penyandang sebelumnya Datuk Yap Pian Hon (BN) yang menang dengan majoriti 11,280 undi.

N.26 Bangi (Pengundinya 35,989, Melayu 64.5%, Cina 21.2%, India 13.8% & Lain-lain 0.5%) ditandingi oleh Dr Shafie Abu Bakar (PAS) melawan Datuk Mohd Fathil Daun (BN) bagi menggantikan penyandang sebelumnya Prof Amran Kasimin (BN) yang menang dengan majoriti 3,708 undi. Prof Amran merampas dari penyandang sebelumnya iaitu Dr Shafie sendiri.

Kami sampai disebuah rumah besar milik seorang taukeh Cina. Kira-kira 100 lebih orang bukan Islam sedang menunggu, hampir sama ramai antara bangsa Cina dan India. Mereka bersorak menyambut kami. Setelah saya dan Dr Zubair berucap beberapa minit perkenalkan diri, sampailah kepada sessi berdailog keseluruhannya dalam bahasa Inggeris.

Seorang Cina professional bertanya, apa bedanya kerajaan PAS/BA dengan UMNO/BN?

“Kerajaan PAS perintah, letakkan Tuhan Allah nombor 1 tinggi, lain semuanya rendah… Politikpun kena ikut agama. Itu sebab PAS kena bela keadilan tak kira bangsa. Kena tolong orang susah tidak kira kaum, dan kena buat kebajiakan atau Negara Kebajkan. Islam bukan pengganas.” Jawab Dr Zubair. “UMNO/BN perintah, letakkan politik paling tinggi, lebih tinggi dari semua agama. Itu sebab dia boleh roboh surau, roboh rumah ibadat orang India, hapuskan ciri-ciri agama dalam budaya, makan rasuah, tipu orang, kroni dalam bagi projek, pernah dituduh rogol orang, tembak orang dan macam-macam. Semuanya boleh di‘politik’kan. Itu cirri-ciri pengganas.”

“I ingat masa PAS/BA perintah Terengganu, I ada di sana. Lepas saja PRU 10 tol-tol dan cukai terus dimansuhkan, negeri tak ada bengkrap pun! Banyak anak-anak syarikat kerajaan negeri yang untung walaupun masa BN perintah dulu pentadbirannya rugi. Rakyat minta tanah, cukup senang dapat, bukan seperti sekarang bila BN perintah semula.” Seorang Cina ceritakan penglamannya di Terengganu.

Seorang India pula bertanya, “Betul ke PAS tak benarkan ahlinya undi calon bukan Islam? ...di Kelantan orang bukan Islam tak boleh minum arak?”

“Siapa cakap?” Giliran saya pula jawab. “Tentu ajen-ejen (melalui media ‘kuda tunggang’) BN yang cakap dan kelirukan. PAS ada letak calon wanita muda India bukan Islam di Johor, takkan PAS tak suruh ahlinya undi PAS? PAS juga suruh ahlinya undi DAP.”

“Ya. Ya. Betul” Jawab India itu. “50 tahun kami sokong BN, ini kali saya mahu undi PAS dan BA pula. Disambut oleh tepuk sorak hadirin.

“Di Kelantan, mana ada orang bukan Islam kena tangkap fasal minum arak??” Saya jelaskan. “…kerana orang bukan Islam memang boleh minum arak, walaupun bukan khalayak ramai!”`

Taukeh Cina tuan rumah itu pula bercerita, “Baru-baru ini I ada bekalkan perabut di rumah anak seorang ketua cawangan UMNO di Ipoh bernilai RM500,000. Ayahnya menghadiah rumah itu bernilai RM27 juta dan perabutnya sekali. Itu baru I sorang, banyak lagi pembekal-pembekal lain… sedangkan ayahnya itu cuma seorang kontakter biasa sahaja.”

“Ha! Tengok tu. Mana dia dapat duit bermewah-mewah, kalau dia bukan kroni UMNO?” Sambut yang lain.

“Hal berlaku, kerana mereka tidak meletakkan Tuhan Allah di tempat yang nombor 1 tertinggi dari yang lain.” Jelas Dr Zubair.

“Akhirnya I nak tanya Dr Zubair, mengapa tuan sokong pembangkang sedangkan dulunya tuan adalah pegawai tinggi syarikat pengkoperatan di Malaysia, tidakkah tuan macam kacang lupakan kulit??” Seorang lain bertanya.

“Ya. Demi keadilan rakyat semua kaum seperti yang Tuhan Allah mahu.” Jawab tegas Dr Zubair. “Ya. Mari kita ranapkan BN di Selangor ini, dan naikkan pembangkang PAS, Keadilan dan DAP!!” Disambut dengan tepukan dan jeritan gembira.

Dalam perjalanan pulang, kata Dr Zubair pada saya, “Inilah bunga-bunga awal kebangkitan kaum bukan Melayu menolak kerajaan BN. Aku rasa Pulau Pinang termasuk negeri yang akan jatuh ke tangan pembangkang.”

Insya Allah. Lagi sembang-sembang PRU 12 untuk kali ini. Wallhu aklam.

Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) 04-03-08. KL.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails