Monday, March 03, 2008

Dapat ke BN: Kelantan Baru Jadi Kelantan Barua?


Ibnu Hasyim CATATAN SANTAI:

“APA jadi kalau BN tawan Kelantan?” Saya tanya beberapa kawan anak Kelantan dan yang baru sampai dari Kelantan.

“Pertama...” Jawab Tuan Junuh anak jati Kelantan. “Sebenarnya, projek Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) itu adalah projek merampas tanah-tanah Negeri Kelantan untuk diberi kepada warga asing dalam dan luar negara atas slogan ‘Kelantan Baru Kelantan Maju’ seperti yang sedang dilakukan di Wilayah Pembangunan Iskandar Johor.(Sila lihat Catatan Santai dalam blog penulis bertajuk ‘Bagaimana Negara Kebajikan Nak Sekat Harga Barang Naik?’). Orang-orang luar dapat isi, dan baki-baki keraknya baru dapat kepada rakyat Kelantan.

Kedua... Sudah lama BN berazam nak rampas dan nak hapuskan perkembangan agama Islam (yang kononya tidak Hadhari) seperti yang sedang berkembang pesat di Kelantan. BN ingin menguasai Sekolah-sekolah Agama Rakyat dan Sekolah-sekolah Pondok (sekolah agama tradisional yang sedang dimodenkan) kononnya menjadi sarang atau kubu kekuatan PAS (kalau dalam istilah Amerika disebut ‘sarang pengganas’). Mereka ingin menghancur-leburkan kekuatan Agama, supaya rakyat Kelantan jadi seperti rakyat negeri-negeri lainyang mereka kuasai.

Contohnya rakyat Pulau Pinang yang terpinggir tiada tanah, Wilayah Persekutuan, Melaka, sekarang Johor dan lain-lain. Konon nak maju macam negara-negara barat seperti Amerika yang sanggup menjadikan bumiputeranya merempat bagai pelarian di bumi sendiri, orang Melayu akan menjadi seperti Red Indian di bumi Amerika. ‘Kelantan Baru’ (istilah baru dalam manifesto BN Kelantan) akan menjadi ‘Kelantan Barua’ kepada Kerajaan Pusat yang seterusnya menjadi barua kepada musuh-musuh Islam.”

Ketiga... “Beri le peluang aku nak beri pendapat pula..” Minta Shukri yang isterinya juga orang Kelantan, dan baru sampai dari Kelantan. Semua bersetuju.

Katanya pula, “Sejuk rasanya hati bila berada di negeri Cik Siti Wan Kembang itu. Wanitanya rata-rata bertudung dengan sendirinya tidak dipaksa-paksa. Tiada kelab-kelab malam dan tempat-tempat pelacuran macam di Belakang Mati, Bukit Bintang di KL atau di bandar-bandar besar yang di kuasai BN. Tiada berkeliaran mudi-mudi gila rock dengan pakaian menjolok mata. Kerana ada peraturan dalam hiburan dan bersukan. Ertinya masih ada konsert-konsert hiburan dan bersukan yang bersopan.

Tiada artis-artis berpakain macam berkemban disanjung sebagai juara semasa menerima hadiah. Tiada kegiatan tidak sihat bertopengkan ‘hiburan dan kesenian’ yang melanggar syariat dan aqidah (macam wayang kulit). Tiada restoran menghidangkan arak terang-terangan. Tiada kegiatan judi nombor ekor atau TOTO (Tipu Orang Tipu Orang- 2 kali atau berkali-kali tipu rakyat). Begitu tenang aku tengok suasana Pasar Besar Siti Khadijah di Kota Bharu, apalagi pada hari Jumaat dengan kuliah agama oleh Tok Guru sendiri yang turun padang.

Dan banyak lagi, kalau nak sebut sampai besok pagi pun tak boleh habis. Belum lagi kita lihat gaya hidup sederhana tarbiah dari Menteri Besar Kelantan, hingga tiada pemimpin-pemimpin PAS Kelantan yang diseret oleh Badan Pencegah Rasuah, salahlaku atau tuduhan rogol seperti yang berlaku kepada pemimpin-pemimpin BN. Belum lagi kita lihat bantuan dan pertolongan kerajaan Kelantan kepada rakyatnya...”

“OK. Cukup! Cukup! Dah takde sebab lagi demo nak tolak Tok Guru Nik Aziz! Lain kali kita sambung lagi. InsyaAllah.” Saya memotong.

Teringat saya semasa berada di bandar Melaka baru-baru ini, kami terserempak beberapa gadis Melayu sedang keluar dari sebuah restoran, sedang menjerit-jerit mabuk. Di tangan mereka tergenggam seorang sebuah tin minuman keras. Meminum sambil berjalan.

Masya Allah! Inilah hasil kerjabuat pemimpin-pimimpin BN. Anda yang mengundi BN pun terlibat dengan ‘dosa minum arak’ itu, seperti yang tertera jelas dalam beberapa Hadith Nabi. Nak tahu lanjut tanya ustaz-ustaz original... Wallahu aklam.

Undilah PAS atau Keadilan... Lagi sembang-sembang PRU 12 untuk kali ini.

Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) 02-03-08. KL


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails