Saturday, October 07, 2023

Miskin: 'Gaji lebih RM2,000' bukan kaya. Ini sebenarnya.

 


‘Gaji lebih RM2,000 bukan kaya’

KUALA LUMPUR: Kemiskinan dalam kalangan penduduk sesebuah negara tidak boleh ditakrifkan dengan hanya merujuk kepada angka gaji atau pendapatan bulanan semata-mata.

Mantan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Bank Islamik, Dato’ Abdul Manap Abdul Wahab berkata, nilai mata wang sendiri juga memainkan peranan penting dalam menentukan sama ada seseorang itu benar benar menghadapi kemiskinan atau sebaliknya.

“Buktinya jika kita melihat ibu dan bapa  kita dulu hanya mempunyai gaji dalam lingkungan RM200 tetapi masih boleh membeli macam-macam barangan keperluan berbanding dengan sekarang.

“Namun, bila kita lihat sekarang walaupun gaji mempunyai lebih daripada RM2,000 tapi masih tidak mencukupi kerana inflasi itu sendiri,” katanya dalam program Menoktahkan Kemiskinan Realiti Atau Khayalan anjuran Pusat Kajian Pembangunan  Ungku Aziz di Universiti Malaya, di sini, semalam.

Turut hadir ialah pakar ekonomi Islam bebas Universiti Malaya (UM), Prof Mohd Nazari Ismail; Pengarah Eksekutif J-PAL Southeast Asia, Lina Marliani; CEO Arba Foundation Azlan Shah Nabees Khan; dan  Pengarah Pusat Kajian Pembangunan Ungku Aziz Prof. Dr. Suhaiza Hanim Mohamad Zailani.

Abdul Manan (kanan), Mohd Nazari (dua dari kanan), Lina Marliani (dua dari kiri) dan Suhaiza Hanim dalam program Menoktahkan Kemiskinan Realiti Atau Khayalan anjuran Pusat Kajian Pembangunan  Ungku Aziz di Universiti Malaya, Kuala Lumpur pada 5 Okt 2023. (FOTO: HARAKAHDAILY)

Menurut Mohd Nazari pula, ramai orang menyatakan definisi kemiskinan hanya sekadar bergantung kepada angka pendapatan semata-mata.

“Ramai orang berfikir sesiapa yang mempunyai gaji melebihi RM2,000 maka dikatakan kaya tetapi lupa bahawa kawasan yang didiami juga memainkan peranan sama ada pendapatannya cukup atau tidak,” katanya.

Tambah beliau, gaji sebegitu boleh dikatakan mencukupi apabila seseorang itu tinggal di luar bandar manakala yang duduk di bandar berada dalam keadaan sebaliknya.

“Terdapat beberapa kajian kes yang mana sekalipun sesiapa yang menetap di kawasan bandar yang mempunyai gaji melebihi RM2,000 masih bermasalah dalam memenuhi keperluan kos asas kehidupan.

“Jadi, ini membuktikan takrif kemiskinan tidak boleh hanya berasaskan pendapatan seperti gaji semata-mata,” katanya. – HARAKAHDAILY 6/10/2023 

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Miskin:'Gaji lebih RM2,000' bukan kaya. Ini sebenarnya.

Lihat juga komen ini..

(i) Apa erti kaya dan hukum Islam mengenainya? 


Erti kekayaan.

Daripada Abu Hurairah RA, daripada Nabi SAW bersabda:
Bukanlah kekayaan itu kerana banyaknya harta, akan tetapi kekayaan itu adalah kaya hati (jiwa).
(Hadith riwayat al-Bukhari, No.hadith : 6446, Muslim, No.hadith : 1051, at-Tirmizi, No.hadith : 2373, Ibnu Majah, No.hadith : 4137 Ahmad, No.hadith : 7015, 7240)
Matan hadith :

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : لَيْسَ الْغِنَى عَنْ كَثْرَةِ الْعَرَضِ وَلَكِنَّ الْغِنَى غِنَى النَّفْسِ.

]صحيح البخاري , كتاب الرقاق , باب الغنى غنى النفس , حديث رقم 6446[

]صحيح مسلم ، كتاب الزكاة , باب ليس الغنى عن كثرة العرض , حديث رقم 1051[

Secara jelasnya berdasarkan hadith di atas, pengajaran yang boleh diambil mengenai erti kekayaan menurut persepsi Islam ialah:

1. Kekayaan menurut Islam secara hakikatnya bukan mengenai jumlah kuantiti atau berapa banyak harta tersebut. Jika erti kekayaan diukur berdasarkan secara demikian, maka, manusia yang dilimpahi kekayaan tidak akan pernah puas lalu sentiasa cuba untuk menambah hartanya.

2. Kekayaan sebenar menurut Islam adalah kekayaan jiwa (hati dan minda). Kekayaan jiwa yang utuh akan membuatkan manusia rasa bersyukur, rasa cukup dengan nikmat yang diterima (qona’ah), rasa redha dan rasa tidak tamak dalam mencari harta.

3. Islam sangat menggalakkan umatnya mencari harta, tetapi bukan dengan tujuan memperlihatkan jumlah atau bentuk kekayaan tersebut. Islam menekankan tentang fungsi kekayaan tersebut dan bagaimana kita menggunakannya di jalan yang betul.

4. Nilai kekayaan yang diukur melalui kekayaan jiwa jelas menunjukkan Islam tidak meletakkan ukuran nilai material tetapi meletakkan ukuran nilai keimanan dan ketaqwaan di dalam konsep kekayaan harta.

Hukum kekayaan

Hukum-hukum kekayaan menurut agama Islam berubah-ubah berdasarkan situasi dan sudut perlakuan individu itu sendiri terhadap kekayaannya.

Antara hukum-hukum kekayaan adalah seperti berikut:

→ Wajib : Jika seseorang itu melakukan usaha dan memperolehi pendapatan (kekayaan) demi memenuhi keperluan diri dan keluarga serta mengelakkan dirinya daripada sifat meminta-minta.

→ Sunnah : Jika seseorang itu melakukan usaha untuk memberikan nafkah tambahan atau dengan tujuan digunakan kekayaan itu bagi melapangkan orang-orang fakir, menyambung silaturrahim atau memberi hadiah pada kerabat saudara.

→ Mubah (diperbolehkan) : Jika untuk memberikan tambahan dari keperluan atau dengan tujuan berhias dan menikmati kekayaan tersebut.

→ Makruh : Jika tujuan mengumpulkan kekayaan itu hanya kerana untuk bermegah-megahan, sombong, riak, bersenang-senang hingga melampaui batas walaupun dicari dengan cara yang halal.

→ Haram : Jika kekayaan dicari dengan cara yang tidak halal (haram) seperti suap, riba, curi, aniaya dan lain-lain.

Cara Kekayaan diperolehi.

Harta kekayaan boleh didapati dengan beberapa cara, antaranya:

→ Jual beli (perniagaan) → Wakaf → Wasiat → Warisan → Hibah → Luqatah (harta yang ditemui tanpa pemilik) → Bekerja → Dan cara-cara lain yang dibenarkan oleh Islam.

Kesimpulannya, Islam menggalakkan umatnya mencari harta kekayaan. Kekayaan menurut Islam berkait rapat seperti sama pentingnya untuk mencari ilmu. Apabila kekayaan digunakan di jalan yang betul, ini menunjukkan kekayaan jiwa seseorang. Inilah hakikat sebenar erti kekayaan!

Islam juga menekankan tentang batas, fungsi dan kegunaan harta kekayaan tersebut melalui hukum-hukum yang bukan hanya bagi tujuan sendiri, malah bagi tujuan kegunaan orang lain yang memerlukan.


(ii) Menurut perkembangan terkini, adalah wajar sangat kerajaan negeri Pahang ditukar atau digantikan menurut proses demokrasi, demi kebangkitan Islam di negara ini.

Ir. Ts. Khairil Nizam Khirudin

Di Bentong, walaupun berperanan sebagai pembangkang yang efektif namun PERIKATAN NASIONAL sentiasa berusaha untuk menjadi kerajaan, sama ada di peringkat Persekutuan atau negeri seperti di Pahang.

Namun, menurut Ahli Parlimen Jerantut, Ir. Ts. Khairil Nizam Khirudin, semua usaha dan tindakan yang dilakukan adalah dengan saluran dan kaedah yang dibenarkan demokrasi.

“Dan kita akan berusaha seboleh mungkin dengan apa jua cara yang dibenarkan oleh saluran demokrasi untuk menggantikan kerajaan yang ada sekarang ini di peringkat negeri Pahang, insya-Allah.

Begitu kira-kira suntingan ringkas amanat beliau.

Sekian.

Kesimpulan:

Terima kasih tuan-tuan pengundi. Tuan telah menggunakan tugas tuan sebaik-sebaiknya, bila menyokong perjuangan parti Islam/PN dan rakan-rakan. Umat Islam wajib mempertahankan agamaNya dengan menentang kezaliman pemerintah puak anti Islam.

Namun, hak orang bukan Islam di negara ini pun wajib dilindungi oleh kerajaan Islam yang memerintah. Sila lihat peraturan dan hukum 'Hak orang bukan Islam dalam negara Islam' yang sebenar. Lihat negeri Kelantan sebagai contoh awalnya. 

Terima kasih juga kepada kawan-kawan kita yang bukan dan belum Islam.

Sekian. Wassalam. 

Maaf zahir batin, dari rakan Islammu Ibnu Hasyim. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails