Wednesday, August 16, 2023

Untung jadi Cina di M'sia. Kesian penyokong PH..Terengganu.

 


Orang Cina berniaga untung, berpolitik pun untung

UNTUNG jadi Cina. Dahulu, di kampung aku, ada sekeluarga Cina yang membuka perniagaan runcit. Kedainya sentiasa dikunjungi orang ramai untuk membeli barangan keperluan harian. Hampir semua barang dia jual, termasuklah minuman keras. Akan tetapi jualan minuman keras itu agak berhati-hati, kena letak dalam bungkusan kertas supaya tidak nampak, jika orang Islam yang membelinya.

Oh, sebelum aku lupa, nama keluarga Cina ini Mek Chua. Hampir semua pelanggannya adalah Melayu. Anak-anak Mek Chua sentiasa membantu ibu mereka. Ramai sungguh pelanggan keluar masuk. Duit baki dia akan letakkan dalam satu tin besar yang ditarik ke bawah menggunakan takal bila mahu mengambil wang dan akan naik semula ke atas bila dilepaskan kerana ada pemberat di sebelahnya.

Kata kawan aku, nyawa dengan mak ayah sahaja yang tiada dijual di kedai Mek Chua. Kalau barang tiada sekalipun, dia akan kata sudah habis. Namun menjawab kata tiada barang tersebut, tidak sekali-kali.

Dengan muka yang garang, suara pula menjerkah seperti mahu bertumbuk dengan pelanggan adalah suasana biasa di dalam kedainya. Tetapi pelanggannya tetap bertandang mencari barang. Bukan sahaja dia, malah anaknya juga, dengan suara keras disertai muncung yang sejengkal, boleh digantung penyangkut baju, memeluk tubuh, dengan kerlingan yang tajam, mereka melayan pelanggan.

Sementara itu, ada beberapa buah kedai runcit Melayu berdekatan, tetapi tidak berapa maju kerana kurang pelanggan ke sana. Kemudiannya kedai-kedai runcit itu satu demi satu ditutup. Maka Mek Chua terus memonopoli perniagaan runcit di sekitar kawasan itu, malah ada yang tinggal selang beberapa kampungpun, masih sanggup pergi membeli di kedainya walaupun banyak kali timbangannya tidak mencukupi. 

Dia menimbang barang di belakang kedai yang tidak dapat dilihat pelanggan. Kebiasaannya pada masa dahulu, alat timbangan berat, tidak dimiliki oleh orang ramai. Jadi pelanggan hanya mempercayai timbangannya sahaja. Hal ini hanya diketahui oleh golongan yang mempunyai timbangan untuk menyemak timbangannya itu. Tetapi walaupun tahu timbangan tidak cukup, waktu itu masih tiada kuasa tular seperti sekarang. Jadi ramai yang tidak tahu. 

Masa berlalu, oleh kerana mungkin ada banyak berlaku kehilangan barang, maka Mek Chuapun tidak lagi membenarkan pelanggan masuk sesuka hati ke dalam kedainya. Dia hanya akan melayan pelanggan dari dalam dan pelanggan terpaksa beratur di jeriji kedainya untuk membeli barang. Akan tetapi tetaplah pelanggannya beratur menunggu Mek Chua melayan mereka mengambil barang. Seperti ada sumpahan, mereka tetap datang ke kedai Mek Chua. Mek Chua juga menerima duit Singapura yang ketika itu sudah agak mahal dari Ringgit Malaysia.

Kini, Cina bermain politik pula di kawasan majoriti Melayu dan Melayu pula memberikan kepercayaan kepada calon Cina di kawasan mereka. Akan tetapi, calon Melayu, langsung tidak laku di kawasan majoriti Cina. Hanya aku teringat kes ada Mek Chua dan aku cuba menggantikannya dengan kisah Mamat yang menjalankan perniagaan runcit di Kampung Cina. Tidak perlu beritahu aku akhir kisahnya, aku sudah dapat mengagak bagaimana ia berakhir dan ia akan terjadi dalam masa yang amat pantas.

Untung jadi Cina di kawasan Melayu. Berniaga untung, berpolitik juga untung, kan? Sebab yang tukang buat fitnah nak jatuhkan Melayu, Melayulah juga. 

MOHD NASIR ABDULLAH
16 Ogos 2023 – HARAKAHDAILY 16/8/2023
 

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Untung jadi Cina di M'sia. Kesian penyokong PH..Terengganu.


Ini lagi komen rakyat..
(i) Kasihan penyokong PH, tak faham bidang kuasa..  

Konon portfolio kewangan yang dipegang Menteri Besar Terengganu, sama seperti Menteri Kewangan yang dipegang Perdana Menteri ke-10 (PMX). Jadi Menteri Besar Terengganu juga tidak mengamalkan tatakelola yang betul.

Mereka cuba samakan kesalahan PMX dengan Menteri Besar Terengganu. Sedangkan semua Menteri Besar dan Ketua Menteri di semua negeri tidak terkecuali PH atau PN, memegang portfolio Kewangan dan Tanah Negeri, kecuali Ketua Menteri di Sabah. 

(ii) Jom tengok Fakta-fakta PRU ke-15 Negeri Terengganu, suatu pukulan KO kepada PH. 

 PENGGAL ke-15 ini adalah kali kedua Sidang DUN Terengganu akan berlangsung tanpa pembangkang. Pertama kali terjadi ialah pada Penggal ke-5, tahun 1978, di mana BN menyapu bersih semua 28 kerusi DUN tahun itu, termasuk juga tujuh kerusi Parlimen.

● PAS pertama kali pada PRU15, menang di dua DUN kubu kuat Umno, Seberang Takir dan Telemung, setelah sebelum ini, hanya dua DUN ini sahaja yang masih gagal ditawan PAS semenjak keduanya diperkenalkan dalam PRU.

● ADUN Wanita Pertama yang pernah memenangi kerusi DUN Terengganu ialah Teh binti Hassan di DUN Chukai dari Perikatan dalam tahun 1969. Manakala ADUN Ladang, Zuraida Md Noor menjadi ADUN wanita pertama dari PAS yang menang kerusi DUN. Sementara itu, Khadijah Sidek calon wanita dari PAS yang memenangi kerusi Parlimen iaitu Parlimen Dungun pada PRU-1, 1959.

● Datuk Sabri Alwi calon BN Ladang pula menjadi calon lelaki pertama dari Perikatan dan BN semenjak 1959, kalah kepada calon wanita, Hajjah Zuraida Md Noor di DUN Ladang. 

● Majoriti terbesar yang diperolehi PAS ialah sebanyak 18,637 oleh YB Ustaz Wan Sukairi Wan Abdullah di Wakaf Mempelam. Kedua, YB Dr Ustaz Muhammad Khalil Tan Sri Dato’ Seri Abdul Hadi di Batu Buruk 17,668 dan Rhu Rendang yang diwakili oleh Dato’ Seri Dr  Ahmad Samsuri Mokhtar majoritinya 17,295. 

● Tidak pernah sebelum ini majoriti DUN di Terengganu oleh mana-mana parti mencapai lima angka, tetapi kali ini ada 12 DUN yang dimenangi PAS, merekodkan majoriti melebihi 10,000 undi. 

● YB Ustaz Wan Sukairi juga sudah dua kali memegang rekod majoriti terbesar iaitu pertama kali pada tahun 2018 dengan jumlah 7,378 di DUN yang sama. Sementara dari BN yang pernah memegang rekod majoriti tertinggi ialah Dato’ Rozi Mamat mewakili Telemung dalam PRU-13 iaitu sebanyak 6864 undi. 

● Sebanyak separuh atau 16 DUN mengatasi jumlah majoriti yang terbesar 7,378 dalam tahun 2018 dalam sejarah PRU DUN Terengganu semenjak kali pertama diperkenalkan pada tahun 1959. DUN-DUN itu ialah Permaisuri (7525), Tepuh (10,890), Buluh Gading (10,858), Bukit Tunggal (7721), Wakaf Mempelam (18,637), Batu Buruk (17,668), Alur Limbat (12,622), Bukit Payung (10,956), Rhu Rendang (17,295), Pengkalan Berangan (8306), Manir (11,260), Rantau Abang (12,922), Sura (13,848), Paka (11,876), Chukai (8,106) dan Air Putih (10,332). 

● Peratusan kenaikan majoriti tertinggi yang dicatatkan ialah di DUN Ajil dengan 1,571.5 peratus iaitu daripada majoriti empat undi kepada 6,286.

● Semua 22 kerusi yang dimenangi PAS pada tahun 2018, mencatatkan peningkatan majoriti dengan yang terendah ialah DUN Bandar sebanyak 294 undi (PRU14 = 2,091, PRU15 = 2,384). 

● Ini adalah kali pertama PAS Terengganu berjaya menang bagi dua penggal berturut-turut. Sebelum ini hanya separuh penggal 1959-1961, dan sepenggal 1973-1977 (bersama Umno) dan 1999-2004 bersama Barisan Alternatif. 

● DUN yang mencatatkan peningkatan jumlah undi yang tertinggi berbanding 2018 ialah Air Putih dengan kenaikan sebanyak 8,681 undi (PRU14 = 12,985; PRU15 = 21,666).

● DUN Manir dalam PRU15 ini, memperolehi peratusan undi tertinggi iaitu 85.90 peratus bersamaan 13,471 undi daripada keseluruhan undi yang dikira 15,952 undi.

Sekian.

Kesimpulan:

Terima kasih tuan-tuan pengundi. Tuan telah menggunakan tugas tuan sebaik-sebaiknya, bila menyokong perjuangan parti Islam/PN dan rakan-rakan. Umat Islam wajib mempertahankan agamaNya dengan menentang kezaliman pemerintah puak anti Islam.

Namun, hak orang bukan Islam di negara ini pun wajib dilindungi oleh kerajaan Islam yang memerintah. Sila lihat peraturan dan hukum 'Hak orang bukan Islam dalam negara Islam' yang sebenar. Lihat negeri Kelantan sebagai contoh awalnya. 

Terima kasih juga kepada kawan-kawan kita yang bukan dan belum Islam.

Sekian. Wassalam. 
Maaf zahir batin, dari rakan Islammu Ibnu Hasyim 014 400 2015.

2 comments:

Anonymous said...

Masalah ada yg suka rasuah. Beri tanah pada tauke judi, kemudian buat muka tak bersalah langsung. Macam 47 kes, sikit pun tak nampak muka menyesal. Atau macam bmx, banyak kali berbohong, masih macam rakyat percaya lagi. Ni lah qualiti bmx yg songsang tabii. Ke hulu ke hilir dengan helikopter. Dengan jet private. Tabur janji sana sini.

Hari ni jadi kerajaan, esuk harga minyak turun.

Anonymous said...

Lambatnya selangor lantik mb. Ada masalah aper agaknye. Dulu nak tubuh kerajaan perpaduan madani pun lewat. Lintas tempoh yg diberi agong.

Lambat pasal skandal tanah bagi pada tauke judi ker. Masalah juga jika orang sama dilantik. Dapat jawatan tanah tergadai. Kluster bmx. Kluster 47 kes.

Hari ni jadi kerajaan, esuk harga minyak turun.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails