Thursday, March 16, 2023

Fatwa S'ngor isytihar 'Sisters in Islam' sesat. Lembab lambat?

 

Mahkamah Rayuan hari ini menolak rayuan terhadap
fatwa Selangor yang melabelkan Sisters in Islam (SIS) sebagai kumpulan sesat. - Foto fail NSTP/AIZUDDIN SAAD

1. Sisters in Islam gagal cabar fatwa Selangor isytihar organisasi itu 'sesat'

PUTRAJAYA: Pertubuhan Sisters in Islam (SIS) Forum (Malaysia) hari ini gagal dalam rayuannya untuk membatalkan fatwa dikeluarkan Jawatankuasa Fatwa Selangor yang mengisytiharkannya sebagai sesat dan menyeleweng daripada ajaran sebenar.

Panel tiga hakim Mahkamah Rayuan melalui keputusan majoriti 2-1 menolak rayuan pertubuhan berkenaan dengan alasan rayuan terbabit tidak mempunyai sebarang merit.

Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Has Zanah Mehat yang mengetuai panel dan Datuk Che Mohd Ruzima Ghazali turut memutuskan hakim Mahkamah Tinggi tidak terkhilaf ketika menolak semakan kehakiman SIS untuk mencabar keputusan itu bagi membolehkan mereka campur tangan.

Sementara itu, seorang lagi hakim dalam panel sama, iaitu Hakim Datuk M Gunalan menentang.




Panel tiga hakim Mahkamah Rayuan melalui keputusan majoriti 2-1 menolak rayuan pertubuhan berkenaan dengan alasan rayuan terbabit tidak mempunyai sebarang merit.

Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Has Zanah Mehat yang mengetuai panel dan Datuk Che Mohd Ruzima Ghazali turut memutuskan hakim Mahkamah Tinggi tidak terkhilaf ketika menolak semakan kehakiman SIS untuk mencabar keputusan itu bagi membolehkan mereka campur tangan.

Sementara itu, seorang lagi hakim dalam panel sama, iaitu Hakim Datuk M Gunalan menentang.

Ketika membacakan penghakiman pada prosiding yang dijalankan secara dalam talian, Che Mohd Ruzima berkata, mengikut Seksyen 47 Enakmen Pentadbiran Undang-Undang Islam 1991, Jawatankuasa Fatwa diberikan kuasa untuk menghasilkan fatwa atas apa-apa persoalan yang belum muktamad atau yang menimbulkan kontroversi berhubung hukum syarak.

Oleh kerana kuantum fatwa berpaksikan ketetapan di bawah hukum syarak, maka segala pertikaian dengan isu kandungannya berada di bawah bidang kuasa eksklusif mahkamah syariah, bukannya mahkamah sivil.


2. SIS yang sesat lagi mengelirukan 

HARI ini, NGO Sisters in Islam (SIS) yang diterajui oleh Marina Mahathir menyerang YB Dato’ Siti Zailah, Timbalan Menteri Wanita dan Keluarga atas nasihat yang beliau kongsikan dalam satu video tips menghadapi tekanan dalam keluarga ketika tempoh PKP.

SIS merupakan pertubuhan yang sudah pun difatwakan sesat oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor kerana ia menyebarkan fahaman ‘Liberalisme’ dan ‘Pluralisme’ agama yang menyeleweng daripada ajaran Islam.

SIS memfitnah YB Kak Lah dengan menuduh kononnya Timbalan Menteri Wanita dan Keluarga mempunyai mesej tersembunyi bahawa ‘wanita perlu bersabar, menerima dan memaafkan tingkah laku ganas suami mereka.’

Ini pembohongan yang teramat besar oleh SIS. Sesiapa sahaja yang menonton video berdurasi 5 minit itu akan dapat menilai benarkah dakwaan jahat SIS itu?

YB Kak Lah pada awal video tersebut berkongsi tips pertama bagi menghadapi kemarahan ialah dengan berwuduk bagi Muslim, bertenang dan rehatkan diri sama ada melalui duduk atau baring.

Beliau juga menyarankan kepada suami untuk berdiam dahulu sekiranya isteri berleter dan begitu juga kepada si isteri supaya bersabar dahulu ketika suami marah, usah terus menjawab atau menengking pula suami supaya keadaan yang tegang dapat diredakan.

Wahai SIS, buktikan di celah mana saranan tips nasihat oleh YB Kak Lah ini menggalakkan suami bertindak ganas terhadap isteri?

Adakah SIS buat-buat pekak telinga kerana di hujung video itu juga YB Kak Lah ada menyeru kepada mereka yang menjadi mangsa atau tahu berkenaan kes penderaan dan keganasan rumah tangga untuk menghubungi talian aduan Hotline 15 999 atau Whats app 019 2615 999. Beliau juga memberikan jaminan bahawa semua aduan akan diambil tindakan dengan segera oleh pihak berkuasa.

Sungguhpun SIS benci kepada perjuangan PAS tetapi mengapa sampai ke tahap mahu memfitnah pemimpin PAS yang diberikan amanah menjadi Timbalan Menteri Wanita dan Keluarga itu?

Marina Mahathir menggelar YB Kak Lah sebagai ‘ignorant woman’. Siapa yang jahil sebenarnya wahai SIS yang pernah mendapat dana daripada Timbalan Menteri DAP, Hannah Yeoh dulu?

SYED AHMAD FADHLI – HARAKAHDAILY 11/4/2020

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Fatwa S'ngor isytihar 'Sisters in Islam' sesat. 

Kenapa lembab dan lambat sangat Selangor keluarkan fatwa kesesatan? Sudah berapa ramai yang makan korban aqidah termasuk anak bekas pemimpin negara?  

6 comments:

Anonymous said...

SIS ni kan marina gereja yang jadi ketua... Apak nya bagi Pulau Batu Putih Kat anok Lee Kwan Yew tu ker..!!!

#celakaharamjadah

Anonymous said...

. Skg laman Che Det dah out of dated. Tak ada sekor pun yang peduli. Peergh Che Det main tweet , bila nak buat Tik Tok yer..

Kemain lagi gebang bangang Tweet pasal hantam manja kaum Cina yang dulu jadi darah daging keturunan dan kroni nya. Tetiba Suma topik pasal Melayu' ajer. Islam nya macam dah malu malu alah nak gebang.. Biasalah acah acah power Melayu Islamik'. Citer pasal Melayu' ke main lagi selepas hilang deposit PRU15. Takkan baru 22 Bulan bagi Pulau Batu Putih Kat anak Lee Kwan Yew@DAP tetiba gegak gempita nak cerita Melayu' balik..!!? Pantek la kau.!!

Pemimpin Melayu semua dah kena beli untuk dilaga lagakan dijadikan barua DAP@ LeeKwanYew.. semua pemimpin Melayu dah macam pantekk..!!

Dulu fitnah Najib sampai togel dikerjakan sekarang fitnah Mahiuddin... Akhirnya Jho Low lesap dan kaum Jho Low tepok tangan ketawa terbahak bahak tengok barua barua mereka DAP@LeeKwanYew berbunuhan sesama sendiri dan sampai sekarang barua mereka iaitu kes Zety Taufik Ayman lesap 700 juta sampai sekarang terkinja kinja senang lenang.. macam pantekk la semuanya

Inilah cara barua DAP@LeeKwanYew linkup dan laga laga kan kaum Melayu...

Semua kaum Melayu jangan terikut terkinja Kinja pula jomm mari kita tengok Dan tepok tangan barua barua Melayu DAP@LeeKwanYew berbunuhan. Lagi cepat barua ni mampos lagi cepat Melayu bersatu semula.. haha tepokkk..!!

Kat Mesia ni klu satu kapal dng gang Kartel mata sepet LeeKwanYew@DAP spt Zety Taufik Ayman balun 700 juta duit AMLA, Nik Faisal ex CEO ASTRO balun berjuta juta helok ajer tak dirampas harta benda depa semua ..!!

Terkini bekas ex IGP Musa Hassan pula dikaitkan dengan sekor lagi Kartel mata sepet berasal Dari Pulau Pinang bergambar bersama dng artisyang sangat sangag dikehendaki di Thailand Dan China untuk dihukum tembak.. Suma IGP Dan ex IGP terkait dengan gang Kartel DAP@ LeeKwanYew..

https://www.sinardaily.my/article/191663/malaysia/national/police-open-investigation-paper-on-former-igp-musa-hassan-and-wife

Nampaknya Melayu tak serik serik penguasa Melayu terkinja Kinja kena bodoh bangang kan oleh gang Kartel mata sepet ini utk melingkupkan orang Melayu sesama sendiri..

Peliknya suma penguasa tertinggi PDRM, SPRM khususnya jadi alat melingkupkan bangsa Melayu itu sendiri dan bercakaran sesama sendiri sedangkan Kartel mafia mata sepet DAP@ LeeKwanYee lepas bebas seperti Jho Low dan ketua mafia ini.

Anak taikun Nevin Tan tanam ladang ganja bebas lepas, penyanyi Melayu tanam ganja kena gantung... Macam pantek lagii laaaa kan.!!

Beberapa bulan lepas ada 10 ada title Datuk bangsa Melayu trading semua kena soal siasat bagai.. Mata sepet mcm Quantum buat benda sama trading penguatkuasaan kerajaan buat pantekk bodoh buta tuli tak nnpk...!!

Kartel mata sepet ni tak suka tgk bangsa Melayu berjaya dan kaya raya lebih sikit dari kaum mata sepet.... Ini lah tragedi malang orang Melayu di negara sendiri..!!

Sedangkan klu ko orang hado 100 usd modal belajar trading ko org dapat 1000 setiap hari klu kena cara nya... Kena hado ilmu trading lah baru menjadi..!!

Duit nak banyak belajar trading tak mahu...keluar lah dari comfort zone masing masing wooiii.... Comfort Zone is your enemy.. puiiii..!!

Mme nak kena scam lah dng tan sri mata sepet ni... sampai mampuih tak nak berubah ...

PRN June 2023 ini adalah masa terbaik melingkupkan saki baki barua barua DAP@ LeeKwanYew secara total.

Lahirkan generasi Melayu baru, bina rangkaian Kartel mafia Melayu dengan visi dan misi yang baru Dan menguasai semua rangkaian ekonomi negara...

#panteklakau

Anonymous said...

Sekarang berlaku gerakan underground. Oleh pakar sasterawan. Antaranya mendakwahkan liberal dan sekular. Kerana nak mendirikan Islam kenalah yang betul betul arif tentang hukum hakam Islam. Mana mungkin seorang yang bidang pengajian sastera mampu memahami Islam dalam kontek hukum hakam dan amalannya.

Jika memahami rasuah itu dosa, tapi susuk itu ada dalam pentadbiran. Jika fitnah itu dosa tapi menjatuhkan lawan guna cara itu. Ini adalah perlanggaran hukum. Dan amalan itu dihalalkan.

Marhain mudah terikut kerana kurang kefahaman. Kecuali yang memahaminya. Dan mereka ini tetap istiqamah. Walaupun zhohirnya kelihatan lemah, spritualnya tinggi.

Yang di luar itu kurang bahaya kerana boleh ubah suai ikut trend. Yang bahaya itu dalaman. Dalamannya liberal, luaran boleh pura pura.

Reformasi itu membuang tinggalan penjajah yang 100% liberal dan sekular. Masa depan tidak perlu diulang dengan kesilapan yang dulu. Istiqamah penting walaupun kelihatan seperti tewas.

Anonymous said...

Ayah dah kalah teruk hingga hilang deposit, adik juga gagal merundum terkial2 mencari tempat untuk terus bernyawa. Hok liberal ni pula suaranya juga dah tak laku, hanya orang tak siuman rendah akal saja mahu dengar. Nampaknya keluarga ni sudah tak laku lagi didalam masyarakat.. kah..kah..kah..

Anonymous said...

Siapa yang ada di sekeliling liberal. Ulamak tiada. Komunis dapig ada. Penyamun ada. Eng guan ada. Wak jowo ada. Tok ayah mat ada. Ini semua kaki kencing.

Dalam masyarakat umpama musang. Berbulukan ayam. Akhirnya musang makan ayam.

Macam tu liberal. Tibai bangsa sendiri. Tibai agama sendiri.

Anonymous said...

Legasi pura pura baik. Atok. Followed by ajib. Then wok jowo. Now al jubi.

Ini semua pee leg. Tarah khazanah. Target bumiputra 30% equiti, gagal. Ni semua bolot ke akaun peribadi.

Follow kelantanist leadership. Tetap sama cara hidup. Walaupun jawat mb.

Follow pas leadership. Bertugas untuk agama, bangsa dan negara. Still zero bribe. Will continue zero bribe.

Equiti bumiputra turun, liberal mencanak. Lawan equiti bumiputra meningkat, liberal ditepis.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails