Monday, July 11, 2022

Fasa terakhir haji.. & Melayu-Islam perlu serius 'perpaduan'

 

Kira-kira sejuta jemaah telah mula bergerak kembali ke Mina melalui Muzdalifah sebagai persiapan untuk peringkat akhir ibadah haji di Mekah, Arab Saudi pada 8 Julai 2022. (FOTO Arab News)

1. Fasa terakhir haji: Jemaah tinggalkan Arafah

ARAFAH: Kira-kira sejuta jemaah telah bergerak kembali ke Mina melalui Muzdalifah sebagai persiapan untuk peringkat akhir haji mereka selepas terlebih dahulu menyaksikan khutbah dan berwukuf di padang Arafah pada awal pagi Jumaat (8 Julai).

Melaungkan “Labbaik Allahumma Labbaik (Ya Tuhan, ini aku menyahut panggilan-Mu)…,” para jemaah berduyun-duyun pagi ini ke Masjid Namirah di Arafah, kira-kira 15 kilometer di timur Mekah, lapor Saudi Gazette, selepas menghabiskan satu malam bertafakur di khemah Kota Mina.

Ahli Majlis Ulama Kanan dan Setiausaha Agung Liga Dunia Muslim (MWL), Sheikh Muhammad Al-Issa menyampaikan khutbah Arafah di Masjid Namirah. Khutbah itu menyerupai khutbah perpisahan Nabi Muhammad S.A.W ketika baginda menunaikan haji pertama baginda.

Dalam khutbah tersebut, Syeikh Al-Issa menyeru semua umat Islam untuk mematuhi apa yang diperintahkan Allah S.W.T dan menjauhi apa yang dilarang-Nya untuk mencapai kemenangan, keselamatan, dan kebahagiaan di dunia dan akhirat.

“Anda mesti sedar bahawa menyegerakan untuk melakukan perkara yang baik termasuk berminat untuk mematuhi nilai-nilai yang diajar oleh Islam; nilai-nilai murni yang membentuk akhlak seorang Muslim dan memperkemaskannya dengan cara yang terbaik.

“Antara nilai yang diajar oleh Islam ialah menjauhi segala yang membawa kepada perbezaan pendapat, permusuhan, atau perpecahan; dan sebaliknya, memastikan interaksi kita dikuasai oleh keharmonian dan belas kasihan,” ucapnya kepada jemaah haji. 

Seramai 799,919 jemaah haji dari negara luar Arab Saudi dan 119,434 jemaah Saudi berkumpul untuk berwukuf di Arafah (FOTO SAUDI GAZETTE)

Selepas khutbah, Syeikh Al-Issa mengimamkan solat. Jemaah haji menyertai solat di Masjid Namirah dan sekitar Masjid Namirah, dan kemudian mula melakukan wukuf.

Wukuf di Arafah merupakan salah satu daripada empat rukun haji, bermula selepas solat Zuhur. Jemaah haji melakukan solat dan doa sehingga selepas matahari terbenam.

Mereka memohon keampunan dan keredhaan Allah. Ramai daripada jemaah dilihat menggunakan payung bagi menghalang pancaran terik matahari sambil melaungkan Talbiyah dan membaca ayat-ayat suci al-Quran selepas mendaki bukit Jabal Ar-Rahma (Jabal Rahmah) di Arafah. 

Sheikh Muhammad Al-Issa menyampaikan khutbah Arafah di Masjid Namirah pada 8 Julai 2022. (FOTO SAUDI GAZETTE)

Umat ​​Islam di kebanyakan tempat di dunia menjalani ibadah puasa pada hari Jumaat sebagai tanda solidariti dengan jemaah haji. Disunnahkan bagi mereka yang tidak menunaikan haji untuk berpuasa pada Hari Arafah.

Beberapa minit selepas matahari terbenam pada Jumaat itu juga, lapor Arab News pula, para jemaah mula bergerak ke dataran Muzdalifah yang terbuka tetapi berbatu, di mana mereka telah mengadakan solat Maghrib dan Isyak, serta mengumpulkan batu kerikil untuk upacara rejam syaitan di Jamrat Al-Aqabah pada hari ini, Sabtu (9 Julai), iaitu hari pertama Hari Raya Aidiladha dan hari ke-10 Dzulhijjah di Arab Saudi.

Tiga hari berikutnya – Ahad, Isnin dan Selasa – adalah hari Tasyriq, yang  mana jemaah haji akan melempar tujuh batu ke atas setiap Jamarat kecil, sederhana dan besar.

Ambulans mengiringi kafilah bas dalam perjalanan ke Muzdalifah, manakala rondaan keselamatan menguatkuasakan jarak antara kenderaan untuk memastikan aliran trafik lancar. 

Jemaah haji menggunakan payung melindungi diri masing-masing daripada pancaran terik matahari sambil melaungkan Talbiyah dan membaca ayat-ayat suci al-Quran selepas mendaki di Jabal Ar-Rahma, di Arafah, Mekah, Arab Saudi pada 7 Julai 2022. (FOTO Saudi Gazette)

Beberapa jemaah haji berjalan kaki melalui laluan pejalan kaki sepanjang 25km yang menghubungkan Arafat dengan Mina melalui Muzdalifah, dan merupakan yang terpanjang seumpamanya di dunia.

Seramai 899,353 jemaah haji merangkumi 779,919 dari negara luar Arab Saudi dan 119,434 jemaah warga Saudi menunaikan ibadah haji terbesar pada tahun ini sejak pandemik Covid-19 melanda dunia, kira-kira dua tahun lalu.

Tahun ini adalah buat pertama kalinya jemaah haji dari luar Saudi dibenarkan menunaikan haji sejak penularan virus korona sebelum haji pada 2020. 

Seorang jemaah haji sedang berdoa dengan penuh khusyuk di Arafah, Mekah, Arab Saudi pada 7 Julai 2022. (FOTO Saudi Gazette)

Pihak berkuasa Saudi sebelum ini membenarkan bilangan jemaah domestik yang terhad untuk menunaikan haji tahunan selama dua musim haji terakhir (2020 dan 2021) yang diadakan dalam tempoh yang belum pernah berlaku sebelum ini, susulan sekatan perjalanan dan penjarakan sosial khususnya ketika mengelilingi Kaabah.

Hanya jemaah di bawah umur 65 tahun yang telah mengambil sekurang-kurangnya dua dos vaksin Covid-19 dan mempunyai ujian Polymerase Chain Reaction (PCR) negatif dibenarkan menunaikan haji tahun ini.

Sebelum tempoh pandemik pada 2019, kira-kira 2.5 juta jemaah haji warga Saudi dan luar negara dari seluruh dunia telah berkumpul melakukan ibadah haji. – HARAKAHDAILY 9/7/2022


2. Haji: Pemimpin Melayu-Islam perlu ambil serius soal perpaduan 

KUALA LUMPUR: Haji melambangkan perpaduan dan penyatuan dalam kalangan umat Islam, kata Yang Dipertua Persatuan Ulama’ Malaysia (PUM), Dato’ Al-Syeikh Abdul Halim Abdul Kadir.

Menurut beliau, hanya dengan kesatuan sahajalah yang akan menjamin kekuatan agama, bangsa dan tanah air.

Katanya, perpecahan adalah sesuatu yang merugikan serta dengan sendirinya akan melemahkan umat sebagaimana pepatah menyatakan ‘bersatu teguh, bercerai roboh’.

Justeru, ujarnya adalah wajar bagi umat Islam di Malaysia yang mendominasi parti politik Melayu untuk mengambil iktibar itu demi menjulang kesatuan ummah.

Oleh yang demikian, kata beliau PUM ingin menyeru semua terutama pimpinan parti politik yang berteraskan Melayu-Islam untuk memberikan perhatian dan mengambil serius soal perpaduan.

Beliau berkata, semua pimpinan perlulah berjiwa besar memikirkan masa depan umat, bukan berfikiran sempit untuk kepentingan sendiri. 

Dato’ Al-Syeikh Abdul Halim


 “Ingatlah, jika pimpinan politik ini berpecah dan berseteru, ia pasti akan melemahkan kekuatan bangsa dan memberi kesan kepada agama.

“Kita tidak mahu menjadi golongan yang lemah dalam keadaan kita sebenarnya mampu untuk membentuk kekuatan. Kuncinya adalah perpaduan dan penyatuan itu sendiri,” ujarnya dalam kenyataan, hari ini.

Menurutnya lagi, seruan perpaduan telah sekian lama terdapat dalam al-Quran melalui firman Allah SWT dalam Surah Ali Imran ayat 103 yang bermaksud: “berpegang teguhlah kamu pada tali Allah (agama Allah) dan janganlah kamu berpecah-belah…”

“Marilah kita pastikan agenda kesatuan ummah ini terus diangkat menjadi tunjang dalam suasana di Malaysia walaupun akhir-akhir ini menunjukkan terdapat kelompok yang cuba menolaknya.

“Tetapi kami percaya masih ada jalan terutama kepada para pemimpin politik untuk kembali mempertaut kesatuan umat Islam demi mengangkat maruah agama bangsa dan negara,” ujarnya lagi.

Tambahnya, tidak lama lagi umat Islam akan menyambut Hari Raya Aidil Adha yang juga dikenali dengan Hari Raya Haji.

Menurutnya, haji merupakan himpunan tahunan terbesar umat Islam dari seluruh pelosok dunia.

Beliau berkata, tanpa mengira bangsa, warna, pangkat mahupun harta, semua bakal haji mengenakan pakaian putih, seia sekata membesarkan Ilahi dengan ungkapan labbaikallahumma labbaik.

PUM juga, ujarnya ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan tahniah kepada semua bakal haji yang terpilih untuk menunaikan haji pada tahun ini.

“Ia adalah satu kemuliaan untuk melaksanakan ibadah yang terkandung dalam rukun Islam kelima tersebut,” katanya. – HARAKAHDAILY 7/7/2022

Sekian.

Hibur Hibur Sikit 
Singapura Melayu punya.. siri 3




Undilah PAS dan rakan kumpulannya!


PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

1 comment:

Anonymous said...

Konspirator 1MDB boleh dikenal pasti dalam perbicaraan kes Zeti Akhtar jika dijalankan. Malang AG dan SPRM tidor..!! Makan gaji buta..!!

Zeti dan Taufik Ayman tak kebal bila bila masa boleh kena kutip, yang kebal pihak kartel mafia yang melindunginya

Mahkamah Amerika mendahului hukuman sebaliknya mahkamah di Malaysia masih terkontang kanting tidak buat apa apa tindakan pada semua yang terlibat.

Pembabitan bekas Gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz telah sampai keperingkat kertas telah diserah kan kepada Peguam Negara. Sampai sekarang semua tido..!!

Mahkamah di Amerika Syarikat telah menjatuhkan hukuman terhadap Roger Ng Chong Hwa.

Rakyat tentu berfikir, kenapa suami dan Zeti Akhtar Aziz sendiri masih belum didakwa dakwa lagi. Semua tahu siapa yang sangat takut Zeti didakwa. Zeti Akhtar Aziz tidak sekebal mana, bila bila sahaja dia boleh di kutip dan didakwa.

Taufik Ayman pula tiada jasa pun pada negara dia sekadar proksi pencuri mewakili bini nya saja. Sayang keturunan cerdik pandai ini tidak diwarisi oleh anak cucu..!!

Banyak negara hilang hormat kepada Malaysia akihat kesilapan kerajaan 22 bulan pimpinan Tun Mahathir, maka antara yang
tiada alasan untuk melengah lengahkan pendakwaan terhadap Zeti Akhtar Aziz.

Imej negara yang rosak boleh diperbaiki ada lah mendakwa Zeti Aziz dengan segera untuk meyakinkan dunia luar Malaysia tidak dikawal oleh kartel mafia tertentu.

Mendakwa Zeti umpama mendakwa seluruh rangkaian kartel dibelakang Zeti selama ini.

Segera dakwa Zeti Akhtar Aziz demi imej dan reputasi yang sudah lunyai dibawah Tun Mahathir oleh kerajaan Pakatan Harapan

Kes membabitkan Zeti Akhtar Aziz terlalu ‘straight forward’ dan kerajaan Singapura sudah pun memberi maklumat lengkap mengenainya.

Kerajaan Malaysia tidak boleh melambat lambatkan pendakwaan kerana kes yang dikenakan terhadap bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah di’execute’ dengan sepantas kilat

Negara sedang mengalami defisit kepercayaan kerana banyak kesilapan dilakukan oleh kerajaan Pakatan Harapan pimpinan Tun Mahathir.

Antara nya, pembatalan perjanjian bertulis Bersama negara China, Singapura dan Saudi Arabia.

Ini sangat memalukan negara dan negara tidak dirpercayai oleh pelabur kerana perkara perkara ini. Kesemua mereka lari kenegara jiran.

Zeti dan Taufeq Aymen masih belum didakwa lagi setelah bertahun tahun membuat siasatan , maka kesimpulan telah pun dibuat oleh rakyat berkenaan siapa yang melindungi Zeti dan keluarga dan kenapa “yang melindung” sangat cemas terdesak takut kes dibuka.

Malaysia perlu imej yang baik sebelum rakyat muak bosan dan menyampah apa yang berlaku depan mata rakyat. 'The judgment day' PRU 15 masa penentu bagi membendung kerosakan dilakukan kartel mafia ini dihentikan terutama sistem penghakiman dan penguatkuasaan.

Hapuskan mafia dan kartel ini dengan menolak mereka di peti undi PRU 15 nanti.

KHALAS

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails