Monday, October 25, 2021

Taliban pemimpin prihatin, bayar pekerja dengan gandum. Al-hamdulillah!

 

Seorang kanak-kanak memegang tongkol jagung di sebuah ladang di daerah Panjwai, Afghanistan. - Foto AFP

KABUL: Kerajaan Taliban Afghanistan hari ini melancarkan program mengatasi kelaparan dengan menawarkan gandum sebagai pertukaran bagi kerja yang dilakukan.

Skim itu akan dilancarkan di bandar dan pekan utama Afghanistan, yang dijangka berupaya menggaji kira-kira 40,000 lelaki hanya di Kabul, kata jurucakap Taliban pada sidang media yang berlangsung di selatan ibu negara itu.

"Ini adalah langkah penting untuk memerangi masalah pengangguran, namun pekerja perlulah bekerja keras," kata jurucakap Taliban, Zabihullah Mujahid.

Afghanistan, yang sememangnya dilanda kemiskinan, kemarau, gangguan bekalan elektrik dan kegagalan sistem ekonomi, kini bakal berdepan permulaan musim salji yang buruk.

Skim 'makanan untuk kerja' Taliban yang tidak akan membayar buruh, menyasarkan mereka yang kini menganggur dan paling berisiko kebuluran ketika musim sejuk.

Program dua bulan itu akan menyaksikan 11,600 tan gandum diagihkan di ibu negara, selain kira-kira 55,000 tan lagi diagih di tempat lain di negara itu termasuk Herat, Jalalabad, Kandahar, Mazar-i-Sharif dan Pol-i-Khomri.

Pekerjaan bagi buruh di Kabul itu termasuk menggali terusan air dan kawasan tadahan untuk salji di bukit bagi memerangi musim kemarau.

Mujahid dan pegawai kanan lain termasuk Menteri Pertanian, Abdul Rahman Rashid serta Datuk Bandar Kabul, Hamdullah Nomani, hadir melancarkan program itu.

Mereka meraikannya dengan memotong riben merah jambu dan menggali parit kecil pada majlis yang berlangsung di kawasan luar bandar Rish Khor di ibu negara, Kabul. - AFP

Afghanistan tetap berjihad membebaskan diri dari penjajahan AS, walau pun negara dalam kebuluran akibat kerakusan AS. Namun Afghanistan tetap prihatin rakyat.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Afghanistan tetap prihatin rakyat, walau negara dalam kebuluran. Jahannam Amerika (AS) penghancur negara Afghanistan!


Siri Labur Dalam Mata Wang Kripto.

1 comment:

Anonymous said...

Inilah kesan apabila kafir menjajah. Tinggalkan kemiskinan kpd rakyat tempatan. Kaut kekayaan balik ke amerika. Bumiputera kat msia kena pikir mcm tu jika dap perintah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails