Monday, October 25, 2021

P.Pinang bina asrama pekerja asing. Dasar kera disusukan?

 

Apa kewajaran P.Pinang bina asrama pekerja asing

BALIK PULAU: PAS Pulau Pinang mempersoalkan mengenai kewajaran kerajaan negeri merancang membina asrama pekerja warga asing di kawasan Teluk Kumbar, di sini.

Kerajaan negeri dilihat lebih berminat menyelesaikan isu pekerja asing berbanding masalah rakyat dan pekerja tempatan

Antara kemudahan kepada rakyat yang masih terbengkalai hingga kini ialah projek pembinaan Pasar Awam Teluk Kumbar.

Pesuruhjaya PAS negeri, Ustaz Muhammad Fauzi Yusoff berkata, beliau telah bangkitkan perkara itu beberapa bulan yang lalu.

“Antara persoalan yang sepatutnya kerajaan negeri mengambil perhatian adalah nasib pekerja- pekerja tempatan yang tidak diberikan perhatian penempatan selama ini.

“Ramai pekerja sektor perkilangan tempatan yang memerlukan tempat tinggal yang datangnya dari negeri-negeri jiran yang turut menyumbang kepada kepesatan kemajuan perkilangan di negeri ini.

“Tindakan kerajaan itu juga dipertikaikan kerana ianya selain daripada tidak prihatin kepada pekerja tempatan, ia juga membawa banyak kemusnahan dan kerosakan berbanding kebaikan kepada masyarakat dan persekitaran,” ujarnya

Sebagai contoh, katanya banyak implikasi buruk bakal berlaku antaranya kesan sosial terhadap masyarakat atau komuniti tempatan, kesan pembangunan yang tidak seimbang.

Menurutnya, selain daripada kesesakan kenderaan di jalan Teluk Kumbar-Bayan Lepas susulan pembnaan asrama itu, kawasan perkampungan juga bakal hilang.

“Untuk lebih efektif, kerajaan sepatutnya membuka ruang kawasan yang lebih hampir dengan kawasan zon perkilangan dan industri seperti di Batu Kawan untuk penempatan asrama itu,” katanya. – HARAKAHDAILY 24/10/2021

2:56

Dimuat naik oleh: M HR27 Ogo 2017
51.6K Tontonan·283 Sukaan
Video ringkas berkenaan bagaimana Singapura dipajak kepada Raffles
Imej mungkin tertakluk pada hak cipta. Ketahui Lebih Lanjut

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Apa kewajaran Pulau Pinang bina asrama pekerja asing.. 

(i) Dasar kera di hutan disusukan, anak sendiri menangis ditinggalkan. 

(ii) Lanjutan dasar 'pecah-pecah perintah penjajah' ke atas negeri jajahan seperti yang dilakukan oleh penjajah barat dan Singapura ke atas bangsa Melayu pemilik asal Persekutuan Tanah Melayu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails