Monday, April 19, 2021

AS Cegah Arab Saudi Peroleh Bom Nuklear

 

Putra Mahkota Arab Saudi Mohammad bin Salman. Foto/REUTERS

Arab Saudi Luncurkan Projek Reaktor Nuklier Pertama.

WASHINGTON - Sekumpulan anggota Parlimen Amerika Syarikat (AS) telah mengemukakan rang undang-undang yang bertujuan untuk menghentikan potensi Arab Saudi daripada memperoleh senjata atau bom nuklear. Langkah penggubal undang-undang Amerika itu berlaku setelah China secara senyap-senyap membantu Riyadh untuk memperluas program nuklearnya.

"RUU itu, 'The Saudi WMD Act', bertujuan untuk mengambil langkah-langkah untuk menyekat akses kepada teknologi sensitif yang dapat membuka jalan bagi Arab Saudi untuk memperoleh senjata nuklear," kata siaran media oleh anggota parlimen AS yang mengumumkan rang undang-undang itu pada hari Khamis Washington waktu.

RUU itu diperkenalkan di Senat oleh senator Ed Markey dan Jeff Merkley, dan diperkenalkan di Dewan atau Parlimen oleh anggota Kongres Ted Lieu dan Joaquin Castro.

"Senjata nuklear di tangan pengganas dan rejim jahat adalah salah satu ancaman paling parah terhadap keselamatan rakyat Amerika dan rakan kita di seluruh dunia," kata Merkley dalam satu kenyataan.

"Sekiranya Arab Saudi berusaha melemahkan rejim non-penyebaran dan kawalan senjata global, dengan bantuan China atau siapa sahaja, AS akan bertindak balas," katanya, seperti dikutip oleh Middle East Eye, Sabtu (17/4/2021).

"RUU ini memerlukan ketelusan yang lebih besar dalam usaha Arab Saudi untuk mengembangkan program peluru berpandu nuklear dan balistik nuklear," jelasnya.

Sekiranya diluluskan, tindakan tersebut memerlukan pentadbiran Joe Biden untuk menentukan sama ada mana-mana orang asing atau negara telah memindahkan atau mengeksport barang "Kategori Satu" ke Arab Saudi di bawah Rezim Kawalan Teknologi Rudal (MTCR), pemahaman politik tidak rasmi yang bertujuan untuk membatasi penyebaran peluru berpandu di seluruh dunia.

Item "Kategori Satu" akan merangkumi sistem kenderaan udara tanpa pemandu seperti peluru berpandu balistik, peluru berpandu jelajah dan drone sasaran yang mampu memberikan muatan sekurang-kurangnya 500kg dalam jarak sekurang-kurangnya 300 km.

Sekiranya entiti tersebut dijumpai, rang undang-undang tersebut akan meminta Gedung Putih untuk membenarkannya.

RUU tersebut juga akan menghentikan sebagian besar penjualan senjata AS ke Arab Saudi, jika diketahui bahwa kerajaan tersebut menerima bantuan dalam membangun fasilitas siklus bahan bakar nuklear yang tidak jatuh di bawah standar yang ditetapkan oleh Badan Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA).

Arab Saudi masih belum menandatangani larangan yang sama terhadap penyebaran nuklear yang dimiliki oleh negara lain, dan hanya mempunyai perjanjian perlindungan terhad dengan IAEA. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails