Saturday, March 06, 2021

Siasat Rasuah: Deloitte bayar 80 Juta Dolar kepada M'sia.

 

MENTERI Kewangan Malaysia Zafrul Abdul Aziz bulan lalu mengumumkan bahawa pegawai Deloitte bersedia membayar yuran kompromi, mengakui kecuaian dan kesalahan dalam pemeriksaan dana Tabung Pembangunan Awam (1MDB).


Dengan menyatakan bahawa syarikat itu akan membayar $ 80 juta kepada kerajaan Malaysia dalam konteks ini, Menteri Zafrul menyatakan bahawa Malaysia akan terus mencari dana 1MDB yang hilang.


Dana 1MDB, yang ditubuhkan pada tahun 2009, menugaskan Deloitte pada tahun 2013 untuk mengaudit akaunnya.


Pada tahun 2016, setelah pihak berkuasa AS melancarkan penyiasatan terhadap penyeludupan dana 1MDB dari Malaysia, dinyatakan bahawa Deloitte tidak melaporkan penyelewengan beberapa urus niaga saham di bawah 1MDB, dan kelalaian ini memberi kesan negatif kewangan kepada para pemegang saham.


Pada Januari 2019, kerajaan Malaysia mendenda syarikat itu sebanyak 2.2 juta ringgit Malaysia (4 juta TL) kerana kecuaian audit.


Dianggarkan antara 4.5 hingga 7 bilion dolar diselundupkan dari dana 1MDB, yang ditubuhkan oleh mantan Perdana Menteri Najib Razak pada tahun 2009 dan muncul pada tahun 2015 dengan tuduhan rasuah.


Bekas Perdana Menteri Najib, yang terlibat dalam rasuah, dijatuhi hukuman 12 tahun penjara dan denda 210 juta ringgit Malaysia (kira-kira $ 52 juta), sementara Malaysia terus mencari wang yang hilang di 12 negara.

(TRT-Turki)

IHtv
IHtv
21 subscribers

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails