Tuesday, March 02, 2021

Panggilan dari Azerbaijan, Amaran Awal Untuk Armenia?

 

Kementerian Luar Negeri Azerbaijan menuntut Armenia untuk menghentikan penyebaran tenteranya secara haram di wilayah Azerbaijan.


Menurut pernyataan Kementerian, berikutan penandatanganan pengisytiharan bersama antara kedua-dua negara pada 10 November, yang merangkumi penghentian semua kegiatan ketenteraan, personel angkatan bersenjata Armenia dihantar ke wilayah Azerbaijan yang diiktiraf secara antarabangsa untuk perkhidmatan ketenteraan.


Ditegaskan bahawa ini adalah pelanggaran jelas terhadap norma dan prinsip undang-undang antarabangsa, khususnya prinsip kedaulatan dan integriti wilayah negara.


Pernyataan tersebut merangkumi pernyataan berikut:


"Deklarasi 10 November meramalkan pemergian tentera Armenia dari negeri-negeri ini serentak dengan penyebaran unsur-unsur Rusia ke tanah Azerbaijan.Pengisytiharan itu juga menjamin keselamatan warga, kenderaan dan muatan di kedua-dua arah dengan Lachin Corridor.Penggunaan koridor ini untuk tujuan ketenteraan, pengangkutan tentera dengan pakaian seragam dan kenderaan awam, juga merupakan pelanggaran terhadap Koridor Lachin dan rejim pergerakan.Langkah-langkah Armenia ini secara serius menekan langkah-langkah yang bertujuan untuk memastikan keamanan dan kestabilan di rantau ini dan berfungsi untuk memperburuk keadaan. "


Dalam pernyataan yang menuntut agar Armenia menghentikan penempatan angkatan bersenjata secara haram di wilayah Azerbaijan, masyarakat antarabangsa diminta untuk mengambil langkah-langkah yang diperlukan untuk menghentikan tindakan provokatif Armenia.

(IH)


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails