Thursday, February 25, 2021

Muslim Myanmar, &Jerman, M'sia Hantar Pulang 1,086

 

1. Muslim Myanmar Sertai Tunjuk Perasaan Menentang Rampasan Kuasa

Di Myanmar, Umat ​​Islam turut serta dalam tunjuk perasaan menentang rampasan kuasa tentera dan penahanan anggota kerajaan yang terpilih.

Umat ​​Islam yang mengambil bahagian dalam tunjuk perasaan yang diadakan di bandar Thaton di negeri Mon semalam, juga mengambil bahagian dalam tunjuk perasaan di Yangon hari ini.

Banyak umat Islam berjalan ke bangunan Kedutaan Indonesia dan memberi reaksi terhadap dakwaan bahawa negara ini menyokong rancangan tentera Myanmar pasca rampasan kuasa untuk mengadakan pilihan raya baru.

Mogok umum yang bermula pada 22 Februari berlanjutan di banyak wilayah di negara ini.

Tentera Myanmar merampas kerajaan pada 1 Februari, berikutan kumpulan politik yang berdekatan dengannya menuduh tuduhan penipuan dalam pilihan raya 8 November 2020 dan ketegangan yang semakin meningkat di negara itu.

Tentera mengisytiharkan keadaan darurat selama setahun, manakala banyak pegawai dan pemimpin parti kerajaan ditahan, termasuk Menteri Luar dan pemimpin de facto negara itu Aung San Suu Kyi.

Dalam pada itu, Wunna Maung Lwin, Menteri Luar junta yang mengambil alih pentadbiran setelah rampasan kuasa tentera di Myanmar, melakukan lawatan pertamanya ke Thailand.

Kerajaan Thailand mengumumkan bahawa Lwin akan mengadakan rangkaian pertemuan di Thailand untuk mencari jalan keluar untuk krisis politik di negara itu setelah rampasan kuasa dan untuk memohon pengantaraan Persatuan Negara-negara Asia Tenggara (ASEAN).

2. Muslim Jerman Digesa untuk Ikut Serta dalam Pilihan Raya

Aiman ​​Mazyek, Presiden Majlis Pusat Muslim di Jerman, menyatakan bahawa tahun ini adalah tahun pilihan raya super di Jerman dan menyeru umat Islam di negara ini untuk pergi ke tempat undi.

Dalam kenyataan bertulisnya, Aiman Mazyek mengingatkan bahawa akan ada pilihan raya negeri dan umum di Jerman tahun ini, dan menyatakan bahawa sekitar 2 juta pengundi Muslim harus mengikuti pemilihan.

Mayzek menyatakan bahawa untuk tujuan ini, mereka memulakan kempen poster yang disebut "Undian saya penting",

"Kami adalah sebahagian daripada Jerman. Dengan kempen kami ingin menunjukkan bahawa kami berada di sisi demokrasi dan kebebasan asasi. Setiap suara yang tidak digunakan diberikan kepada sayap kanan dan populis yang berusaha memecah belah Jerman dalam cara berbahaya," katanya.

Pilihan raya Bundestag di Jerman akan diadakan pada 26 September. Di samping itu, pilihan raya parlimen akan diadakan di 6 negeri yang berbeza tahun ini.

3. Malaysia Hantar Pulang 1,086 Pendatang Myanmar

Sebilangan besar daripada 1,200 pendatang Myanmar yang datang ke Malaysia secara haram dikembalikan ke negara mereka.

Lembaga Imigresen Malaysia menyatakan bahawa 1,086 daripada 1,200 pendatang Myanmar yang datang ke negara ini secara haram, dihantar oleh 3 kapal dari pantai negeri Perak di bawah koordinasi Angkatan Tentera dan Tentera Laut Malaysia.

Dalam kenyataan itu disebutkan bahawa pendatang dihantar pulang dalam ruang lingkup amalan biasa setiap tahun,

"Tidak ada orang Arakan dan pencari suaka di antara warga Myanmar yang dikembalikan." Kata kenyataan itu.

Kenyataan itu menekankan bahawa semua pendatang bersetuju untuk kembali ke negara mereka,

"Tidak ada paksaan diterapkan pada siapa pun." Katanya.

Mahkamah Agung Kuala Lumpur menerima permohonan Amnesty International untuk menangguhkan perintah pengembalian pendatang Myanmar, dan mengumumkan bahawa penghantaran pulang pendatang ditangguhkan.

Penghantaran pulang beberapa pendatang Myanmar walaupun itu perintah mahkamah, telah mencetuskan kontroversi di negara itu.

(IH)

1 comment:

Anonymous said...

MAHATHIR HANYA MENEMPEK KETIKA RAKYAT MENENTANG REGIM BN... CARI 'PERUMAH' UNTUK MENEPEK ATAU MENETEK..!?

Pada waktu ini, Mahathir tiada. Dia ketika itu mnyokong Bn. Dia dtg bersama rakyat marhaen di dlm PH disaat menjelang PRU14. Dia tak pernah lalui kesusahan dan ujian seperti orang lain, jauh sekali mahu dibandingkan dgn Anwar. Dia join PH waktu kita diambang kemenangan. Dia basuh kaki je masuk PH dan diangkat jadi PM.

Kemudian dia angkat kaki untuk tumbangkan kjaan PH dengan bantuan pengkhianat. PRU15, diharamkan Mahathir berada dlm saf dan jemaah kita.

Dah abis susu tetek perumah lama(PH) Tun sebat maka Tun pun tinggal kan tetek itu... sekarang Tun nak cari 'perumah' susu tetek yang lain pula..

kikikiki...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails